פיצוי על טיסות שעוכבו: מה קורה עם אל על והשבת ועם ההסתדרות והשביתות?
ועדת הכלכלה קיימה דיון נוסף בהצעת חוק פיצוי וסיוע לנוסעים עקב עיכוב או דחייה בטיסה. באל על טוענים כי כניסת השבת יכולה להפוך טיסה מעוכבת למבוטלת, ובהתאם ישתנה הפיצוי
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ב') דיון נוסף בהצעת חוק פיצוי וסיוע לנוסעים עקב עיכוב או דחייה בטיסה, כשנה לאחר הדיון הקודם שהתקיים בנושא. מדובר בהצעה שהגישו חברי הכנסת אחמד טיבי, אברהים צרצור, טלב אלסאנע ומסעוד גנאים, המבקשת להסדיר כללי פיצוי ברורים של חברות התעופה כלפי נוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו.
ההצעה כוללת מתן הגדרות ברורות, למשל, לאחר כמה שעות טיסה מעוכבת מוגדרת מבוטלת; באילו מקרים נוסע שטיסתו עוכבה או בוטלה יהיה זכאי לקבל מזון ומשקאות מחברת התעופה במהלך שהייתו בנמל התעופה, וכן אפשרות ליצור קשר טלפוני עם קרוביו; לאחר כמה זמן ובאילו תנאים יהיה זכאי לקבל לינה בבית מלון והסעה מנמל התעופה למלון; וכן, באילו תנאים יוכל לדרוש החזר כספי על טיסה שבוטלה.
כך, למשל, הועלתה היום בדיון סוגיית השבת: מה קורה במצב שטיסת אל על מתעכבת בכמה שעות ואז החברה נאלצת לבטל את הטיסה לגמרי, ובשל כניסת השבת, ובהתאם להצעת החוק החדש, נדרשת לפצות את הנוסע מעבר לפיצוי הקיים כיום: "על מי נופלת האחריות?", שאל אחד מחברי הכנסת.
היועץ המשפטי של אל על, עו"ד עומר שלו, אמר כי "סיטואציה כזו של עיכוב שלא תלוי בחברת התעופה, למשל עקב סגירת שדה התעופה או מזג האוויר, הופך לביטול טיסה עם פיצוי כספי בצדה". על כך השיב ח"כ טיבי: "נניח שיש 80% מהנוסעים בטיסה שלא שומרים שבת, אז מדוע לעכב אותם?". יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, אמר: "אז שלא יזמינו מראש באל על. אם יש לאל על מדיניות ברורה שבחלון זמן מסוים היא לא טסה, הלקוח צריך לקחת זאת בחשבון".
"מה אל על עושה בשביל נוסעים שמתעכבים בגלל כניסת השבת?", המשיך ושאל ח"כ שאמה, "האם היא נותנת בית מלון, טיסה חלופית?". "למיטב ידיעתי אנחנו דואגים לנוסעים ומלינים אותם", ענה לו עו"ד שלו. "אז אנחנו רוצים לעגן את זה בחקיקה", השיב ח"כ שאמה.
"אני חושב שיש לקבוע שככל שהעיכוב חל כתוצאה מסיבות שלא קשורות בחברת התעופה, למשל בשל כניסת השבת או סגירת נמל התעופה - החוק לא יחול", אמר עו"ד שלו. "יש הבדל בין סגירת הנמל שזה לכולם, לבין השבת שזה אילוץ שאתם קיבלתם על עצמכם", ענה לו ח"כ שאמה, "אנחנו כמדינה יהודית לא נגד האילוץ, אבל אנחנו גם רוצים לדאוג לצרכן". "היום העסק עובד כמו שצריך, אנחנו דואגים לנוסעים שלנו", ענה עו"ד שלו. "אם אתם בכל מקרה נותנים, מה הבעיה שזה יעוגן בחקיקה?", אמר ח"כ שאמה.
"חברה ששומרת שבת 'תאכל אותה' בגלל החוק?", שאל מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל. "החוק לא מבחין בין אדם לפי אמונתו", הגיב ח"כ שאמה, "אבל חברה שמקבלת על עצמה מראש לא לטוס בזמן מסוים, זה יכול ליצור מצבים שאיחור של שעה הופך לפיגור של 25 שעות ולזה צריך להתייחס". הוא הוסיף כי: "בואו נסכם שאנחנו שמים את הסוגיה הזאת כרגע בצד".
בהצעת הוצע שמשך הזמן שבו טיסה מעוכבת הופכת למבוטלת - ובהתאם משתנים תנאי הפיצוי של חברות התעופה – יהיה שש שעות. על כך הגיב נציג משרד התחבורה: "ההגדרה של טיסה שבוטלה בתוך שש שעות, זו הגדרה מצמצמת מידי. אנו סבורים ששמונה שעות זה סביר יותר". פתאל: "בארה"ב יש תופעה שבשביל לעמוד בחוק, 'כולאים' את הנוסעים לפעמים שעות בתוך המטוס, כי ברגע שמתנתקים מהשרוול הטיסה כביכול יצאה בזמן. אז חשוב שיהיה חיתוך ברור של זמן".
עו"ד צבי שפר מההסתדרות, ביקש להוסיף סעיף החרגה למצב של שביתה בנמל התעופה, כך שההסתדרות לא תיתבע או תידרש לפצות נוסעים בגין ביטול טיסותיהם: "הנוסע או מפעיל הטיסה יבוא לוועד העובדים ויתבע אותו, ואנחנו נהיה תלויים בחסדם של שופטים. אנחנו לא מעוניינים שתתווסף עוד עילה שתפגע בחירות ההתארגנות", אמר. נציגת משרד המשפטים השיבה לו בתגובה: "כבר היום בפקודת הנזיקין מופיעה ההגנה מפני שביתה כך שלא ניתן יהיה לתבוע שובתים בגין נזיקין בכל עילה".
עוד דנו הצדדים בסעיף הקובע מה יהיה סכום ההחזר לנוסע שטיסתו בוטלה, אלא שאז הועלה נושא חבילות התיור, וכיצד ניתן יהיה להפריד את מחיר הטיסה ממחיר שאר החבילה עבור נוסע שרכש חבילה שלמה הכוללת למשל לינה במלון או השכרת רכב. "אם רוצים לתבוע חלק בחבילה, זה לא קשור לחוק על עיכוב או פיצוי בטיסה. זה חוק נפרד", אמר פתאל, "החוק הזה חל רק על הטיסה וכך הוא צריך להיות. אולי במסגרת גילוי נאות צריך גורם התיירות לעשות הבחנה בין מחיר כרטיס הטיסה לשאר החבילה, ואז זה יהיה מאוד ברור לנוסע". על כך ענתה לו הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס: "ואז נראה טיסה ב-30 דולר ומלון ב-470 דולר?". "אני לא חולק על כך שמגיע לנוסע פיצוי", ענה לה פתאל. "אתה רק לא רוצה שזה יהיה בחוק הזה", ענתה פינקוס. "נכון", השיב פתאל, והמשיך: "אני מציע שתסגרו את שדות התעופה, כי ככה אף חברה לא תציע לכם יותר חבילות תיור, אם על ביטול טיסה היא תצטרך לפצות על כל החבילה. אמנם אנחנו אור לגויים, אבל לא צריך להגזים. הלא לקחתם פה חוק, העתקתם מאירופה, ואז התחילה כתיבה חופשית".
לגבי הסעיף שקובע שיש להסיע נוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה, מנמל התעופה למלון שבו הם מתאכסנים, הציע עו"ד שלו שהסעיף לא יחול על נוסעים שנמצאים במדינת המקור שלהם ויכולים למעשה לשוב לבתיהם. על כך ענתה לו עו"ד פינקוס: "אבל אם הנוסע גר בכרמיאל, אתה מצפה שהוא ייסע לבד לביתו מנתב"ג?". "כרמיאל זה לא כל כך רחוק", ענה לה פתאל. "אני לא רוצה לחזור הביתה להעיר את הילדים שלי", אמר ח"כ שאמה. "המשמעות היא נטל כספי על חברות התעופה שיצטרכו לדאוג להסעות ל-400 נוסעים", ענה עו"ד שלו. "אתה לא יכול ללכת ולתחקר כל נוסע איפה הוא גר. מי שירצה לחזור למיטתו יחזור למיטתו, ומי שיתעקש - יעבור למלון", אמר ח"כ שאמה.


