• תפריט
רכב

בלעדי ל"כלכליסט" - רשות המסים: יצוא מכוניות למדינות ערב - רק אם הן בנות יותר מעשר שנים

לטענת הרשות, יצוא מסיבי של מכוניות בנות עד חמש שנים לא יביא להצערת צי הרכב, מאחר שמרבית הישראלים אינם מסוגלים לרכוש רכב חדש

תומר הדר 08:3623.12.10

רשות המסים שוקלת להתיר יצוא מכוניות משומשות בנות עשר שנים ומעלה למדינות ערב, כנגד זיכוי מתקציב משרד התחבורה - כך עולה ממסמך פנימי של הרשות שהגיע לידי "כלכליסט". המסמך, שנשלח השבוע מרשות המסים לאבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב במשרד התחבורה, מתייחס לתוכנית שאישר שר התחבורה

ישראל כץ לפני כארבעה חודשים, ולפיה יותר יצוא של מכוניות פרטיות בנות 2–5 שנים מישראל לירדן ולעיראק.

 

מתשובת הרשות עולה כי היא מתנגדת ליצוא מכוניות משומשות בגיל זה למדינות ערב ולהענקת החזרי מס לבעליהן, אך מוכנה לשקול יצוא מכוניות בנות עשר שנים ומעלה כנגד זיכוי שיוענק מתקציב משרד התחבורה, ולא מכספי המסים. עוד מציעה הרשות כי הזיכוי יחושב לפי נוסחה שיגבש המשרד, שתשקלל את מידת הפחתת זיהום האוויר והירידה במספר התאונות שיביא יצוא כל רכב.

 

עוד עולה מהדברים כי למעשה הרשות חולקת על מסקנות דו"ח שעליו התבססה החלטתו של כץ, ולפיו יצוא מכוניות אלו יביא להצערת צי הרכב בישראל, מכיוון שאת מקומן יתפסו מכוניות חדשות. מדובר בדו"ח כלכלי שחיברו הממונה לשעבר על הכנסות המדינה במשרד האוצר יורם גבאי, נציב מס הכנסה לשעבר דורון לוי והיועץ הכלכלי אלדד בריק.

 

לפי הדו"ח, הצערת צי המכוניות בכבישי ישראל תביא להורדת זיהום האוויר ולהעלאת הבטיחות בדרכים, מאחר שמכוניות חדשות מזהמות פחות ובטוחות יותר. אם תוכנית שר התחבורה תצא לפועל במתכונתה המקורית, המרוויחות המרכזיות ממנה צפויות להיות חברות הליסינג, שיוכלו להיפטר בקלות מרכבים הנחשבים לקשים למכירה עקב העדפות צרכנים ומצב מכני ירוד.

 

ואולם מתגובת רשות המסים נראה כי בפועל עלול להיווצר מצב הפוך מזה שמתאר הדו"ח שהוגש לכץ. לטענת הרשות, יצוא מסיבי של מכוניות בנות 2–5 שנים לא יביא להצערת צי הרכב, שכן רוב הישראלים גם כך אינם מסוגלים לעמוד בהוצאה שדורשת רכישת מכונית חדשה. ברשות המסים טוענים כי יצוא המכוניות המשומשות עלול ליצור מחסור ברכבים בני 2–5 שנים, מה שיביא לעלייה במחיריהם, ויפחית את הכדאיות בביצוע גריטה למכוניות ישנות ומזהמות. עוד מציינת הרשות כי הגיל הממוצע לרכב בישראל הנו כשמונה שנים.

 

בהתייחסות לטיעון שלפיו יצוא המכוניות המשומשות בנות 2–5 שנים יביא להעלאת הבטיחות בדרכים, ברשות המסים טוענים כי תאונות הדרכים מושפעות פחות מגיל הרכב ויותר ממאפייני הנהיגה ותנאי הדרך. בנוסף, ברשות מציינים כי בעלי מכוניות ישנות נוטים לנסוע פחות מבעלי כלי רכב חדשים.

 

ברשות המסים דוחים את שתי השיטות שהציע משרד התחבורה לחישוב החזר המס שיוענק למי שמייצא את מכוניתו למדינות ערב. לפי השיטה הראשונה, מוכר הרכב יקבל החזר עבור החלק היחסי מהמס ששולם בעת יבוא הרכב בהתאם לגילו, אך ברשות טוענים כי שיטה זו אינה ישימה, שכן יבואני הרכב אינם מציינים בפומבי את שיעור המס ששילמו על הרכב, כי הדבר יביא לחשיפת המחיר שבו נרכש.

 

השיטה השנייה שהציע המשרד היא לחשב מס קנייה ממוצע לפי מחיר רכב ממוצע, בשנה שבה נקנה. לכך ענתה הרשות כי שיטת המיסוי הירוק קובעת מס קנייה שונה לכל רכב, ולפיכך לא ניתן לחשב "מס ממוצע", שכן עלול להיווצר מצב שבו ינתן החזר מס גבוה יותר מהמס המקורי ששולם בעת הרכישה.

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x