$
בארץ

נציגי חברות תעופה זרות חוששים מחוק "טוס כחול לבן": "זו הענקת מונופול לאל על"

כך אמר גורם באחת מחברות התעופה הזרות, בעקבות הצעת החוק שצפויה לעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית, שעניינה לחייב גופים ממשלתיים לטוס בחברות תעופה ישראליות

יסמין גיל 18:48 14.12.10

 

"הצעת החוק "טוס כחול לבן" תפגע קשות במחירים. זו הענקת מעמד של מונופול לאל על", כך אמר הערב (ג') ל"כלכליסט" גורם באחת מחברות התעופה הזרות, בעקבות אישור ועדת השרים לענייני חקיקה, אתמול, את הצעת החוק שעניינה לחייב גופים ממשלתיים וציבוריים לרכוש שירותי הובלה אוויריים מחברות תעופה ישראליות. ההצעה צפויה לעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

 

"זו שבירת כלים", אמר אותו גורם, "אני חושש להעביר את המידע על ההצעה הזו למשרד הראשי, כי התגובה שלהם יכולה להיות קשה. הם יכולים להגיע למצב של צמצום או הפסקת הקו לישראל. רוב הציבור יטוס עם אל על, יהיה פחות מבחר וזה גם יפגע בתיירות. זה, אגב, גם יכול להשפיע על יחסים כלכליים בין מדינות, בלי קשר לתעופה: אתה חוסם אותי פה, אני חוסם אותך שם".

 

על פי ההצעה, גופים ממשלתיים וציבוריים, לרבות המדינה ומוסדותיה, רשויות מקומיות, מוסדות חינוך ומוסדות להשכלה גבוהה, תאגידים שהוקמו על פי חוק וחברות ממשלתיות, יחויבו לרכוש שירותי הובלה אוויריים עבור נוסעים ומטען, מחברות תעופה ישראליות. "תכלית ההסדר", נכתב בהצעת החוק, "היא חיזוק המובילים הישראליים, נוכח הנחיתות המובנית ממנה סובל ענף התעופה הישראלי מול חברות תעופה זרות".

 

בארה"ב ישנה הוראה דומה שנקראת The Fly America Act, המחייבת נציגים פדרליים, יועצים לממשל או קבלנים מטעמו לטוס בחברות אמריקאיות, למעט במקרים יוצאי דופן. גם בהצעת החוק הישראלית ישנם פטורים, חלקם אף דומים להוראה האמריקאית, למשל: אם השימוש במוביל ישראלי יאריך את משך הטיסה ב-24 שעות לפחות, או יאריך את משך ההמתנה במעבר בין טיסה לטיסה, בטיסות המשך, בשש שעות.

 

"שערורייה"

 

אלא שבניגוד לארה"ב שבה יש מספר רב של חברות תעופה אמריקאיות, בארץ אל על היא המוביל הישראלי כמעט הבלעדי למרבית היעדים הישירים מישראל. ארקיע וישראייר מפעילות קווים סדירים למספר קטן יחסית של יעדים באירופה ובתדירויות נמוכות.

 

"זאת שערורייה", אמר גורם אחר בענף, "זאת ללא ספק הגנה על אל על, כי עובדי המדינה לא יטוסו בהמוניהם עם ארקיע וגם לא עם ישראייר. זה פשוט מטורף, ולדעתי זה ייצור תקריות עם חברות תעופה זרות".

 

מנכ"ל בריסל איירליינס בישראל, רובי הרשקוביץ, נשמע פחות מודאג: "כיום רוב הנסיעות הממשלתיות על פי החלטת משרד האוצר מלפני כמה שנים, מרוכזות בידי משרד הנסיעות הממשלתי. מי אנחנו שנגיד להם במי לבחור לטוס? הקניין הממשלתי יעשה את השיקול הטוב עבורו. הרי בעצמנו היינו עדים ששרים וכמדומני גם נשיא המדינה, החליטו לבחור לטוס לא בהכרח בחברה ישראלית, משיקולים ענייניים. בסופו של דבר אנשים נוסעים בתפקיד, זמנם מוגבל ויש היבטים נוספים לקחת בחשבון. למשל, אם נציג הממשלה צריך להגיע לנמיביה? איך הוא אמור להגיע לשם?".

x