$
תיירות

השר כץ: "המצב לפיו אל על אחראית על אבטחת התעופה בישראל אינו מניח את הדעת"

שר התחבורה פירסם רעיון הנידון במשרדו למעלה משנה: הקמת רשות ממלכתית לאבטחת התעופה בארץ; ליאור יבור, לשעבר סמנכ"ל באל על: "הוצאות הביטחון צריכות להיות של המדינה, לא של חברות התעופה"

יסמין גיל 16:1901.11.10

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הודיע היום (ב') על החלטתו להגיש לאישור הממשלה הצעת החלטה להקים רשות ממלכתית לאבטחת התעופה בישראל.

 

מטרת ההצעה, אשר תוגש בדצמבר, היא אבטחת המטוסים הישראלים ותחנות חברות התעופה הישראליות בנמלי התעופה בחו"ל על ידי רשות ממלכתית, במקום אל על אשר מבצעת את הפעילות כיום עבור כלל החברות הישראליות, שריד לאחריות שקיבלה עוד בימים בהם הייתה חברה ממשלתית. השר אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים שכינס בנתב"ג לפני תחילת תרגיל החירום שנערך במקום, וכן בהודעה שיצאה מטעם משרדו.

 

בהתייחסו למשלוח חבילות הנפץ לארה"ב, אשר התגלו בסוף השבוע במטוסי מטען בבריטניה ובדובאי, אמר השר: "המצב הרגיש הזה מוכיח את הצורך בהקמת רשות אבטחה לאומית, כפי שעשו בארה"ב לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר וכפי שעשו מדינות רבות נוספות. המדינה היא האחראית לאבטחת גורמיה. המצב לפיו חברה פרטית, כמו אל על, שאחרי שהופרטה נשארה אחראית על אבטחת התעופה הישראלית - אינו מניח את הדעת. אגב, גם אל על ביקשה שיפטרו אותה מזה".

 

השר ציין כי כרגע ישנן שתי אלטרנטיבות להקמת הגוף המדובר, עליו אגב מדברים במשרד התחבורה מזה למעלה משנה. האפשרות הראשונה היא כי הרשות תפעל במסגרת משרד התחבורה, והאפשרות השנייה היא כי תפעל במסגרת רשות שדות התעופה. "נצטרך להחליט לגבי האלטרנטיבה", אמר השר כץ, "יש לנו ויכוח עם משרד האוצר שמגלה גישה שמרנית".

 

גדי טפר, מנכ"ל ארקיע גדי טפר, מנכ"ל ארקיע צילום: עמית שעל

ליאור יבור, לשעבר סמנכ"ל מבצעים ואחראי על הביטחון באל על, הסביר את הנושא: "השב"כ הוא הגוף המנחה בכל הקשור לאבטחה במטוסים ובשדות התעופה בחו"ל, ואל על היא הגוף המבצע. אלא שהדבר מעורר בעיות, למשל, איך מתחלקת האחריות בין חברת אל על לחברות התעופה האחרות. בנוסף, מדינות עצמאיות בעולם לא אוהבות שמסתובבים בתוכן נתינים של מדינה זרה ומבצעים בדיקות, על אחת כמה וכמה כשהבודקים הם נציגי חברה פרטית. לכן צריך להקים גוף חיצוני, שאגב יכול להיות גם אגף בתוך השב"כ. הרי השב"כ יודע לאבטח את ראש הממשלה ושגרירויות בחו"ל, למה לא מטוסים? יש הרבה פתרונות ליצירת הגוף הזה".

 

עלות אבטחת התעופה הישראלית עומדת על כ-120 מיליון דולר בשנה - 40% ממומן על ידי חברות התעופה עצמן, והשאר על ידי המדינה. "חברות התעופה הישראליות אומרות שהן לא צריכות לממן את האבטחה, בדיוק כפי שלא מבקשים מתושבי שדרות המאוימים למגן על חשבונם את הבתים", אמר יבור, "כל הוצאת הביטחון צריכה להיות של מדינת ישראל, ואם תקום רשות אבטחה חיצונית, חברות התעופה יצטרכו לשלם לאותו גוף את חלקן".

 

שר התחבורה ציין כי בכוונתו לגבש עד סוף חודש מרץ 2011 את מבנה הרשות הממלכתית, כולל תקנים וכוח אדם נדרשים, ולהפעילה בספטמבר 2011.

 

מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, מסר בתגובה לדברים: "אחרי שנים בהן התנהל נושא הביטחון בצורה לא שוויונית שפגעה בתחרות המסחרית בין החברות, אנו מקווים שהנושא החשוב יוסדר לשביעות רצון כל הצדדים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x