מבחן רכב: מינימום אאודי מקסימום פוזה
A1 של אאודי נראית כמו בת חורגת למשפחת האצולה שמתאמצת לא להיראות כמו עוד פולקסווגן פולו. היא יפה, כולם מסתכלים עליה, אבל בסוף היום מדובר במכונית שתשמש בעיקר כמתנת יום הולדת לתיכוניסטיות מרמת אביב
אאודי A1
מנוע: בנזין, נפח 1,390 סמ"ק, הספק מרבי 122 כ"ס, מומנט מרבי 20.4 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 203 קמ"ש, זינוק מ־0 ל־100 קמ"ש ב־8.9 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 19.2 ק"מ לליטר, נתוני מבחן: 10.1 ק"מ לליטר
ציון ירוק: 3
בטיחות: 6 כריות אוויר, בקרת יציבות אלקטרונית. טרם עברה מבחן ריסוק פומבי
מחיר: 145 אלף שקל
מכונית סופרמיני. של אאודי. כן, קראתם נכון. איך קרה שאאודי, הגרמנית, הפומפוזית, שמתהדרת בלימוזינות פאר ענקיות, החליטה לייצר מכונית סופרמיני? ובכן, התשובה טמונה בארנקם של הלקוחות האירופים, שנטשו בשנים האחרונות את מכוניות היוקרה לטובת מכוניות קטנות, מאובזרות וביצועיסטיות עם מותגי יוקרה.
ב.מ.וו היתה הראשונה שהתוותה את הטרנד עם המיני החדשה, ועשתה זאת מבלי לפגוע בתדמית המותג, הודות לכך שהמיני אמנם זוהתה כמכונית ב.מ.וו אך מעולם לא נשאה את סמלה. שנייה הגיעה אלפא רומיאו עם המיטו, ואפילו אסטון מרטין הודיעה שתציג מכונית עירונית קטנה. עכשיו התור של אאודי A1. המנוע של ה־A1, בנפח 1.4 ליטר עם מגדש טורבו, לקוח מקונצרן פולקסווגן, וניתן למצוא אותו בתצורות שונות גם במכוניות סיאט. אגב סיאט, השלדה של ה־A1 היא של סיאט איביזה. גם של פולקסווגן פולו. השאר, אם יש שאר, הוא של אאודי.
הכלאה מוצלחת
מה שבטוח, את אאודי A1 אי אפשר לפספס. המיני חמודה, אלפא מיטו שרירית, אבל אאודי A1 היא חמודה, שרירית ויפה. העיצוב מתחיל בחלק הקדמי, בפנסים. שורה של מנורות LED מרצדות מתוות את קו המתאר של המכונית ומחמיאות לחלק הקדמי, גורמות לו להיראות רחב, כך שהפנסים גם משתלבים בהצלחה עם הגריל הקדמי הגדול.
מבחוץ, ה־A1 נראית כמו שתי מכוניות שהודבקו יחד בקו המותניים - החלק התחתון הוא אאודי, מסיבי, עם גלגלים גדולים, פנסים נאים מאחור שמעניקים אשליה של רכב רחב בהרבה ופגושים מרשימים. החלק העליון כולל מעין חופה, כמו זו שהותקנה בזמנו בסיטרואן פלוריאל, מכונית קבריולה שנכחדה לפני שנים. מבפנים ה־A1 מתאמצת לא להיראות כמו פולקסווגן פולו שצוידה באביזרי יוקרה, אלא כבת לגיטימית למשפחת אאודי. לכן, כמו בכל אאודי, יש כאן מערכת סטריאו מצוינת, עם מסך גדול שנשלף מלוח המחוונים. לוח המחוונים כולל נגיעות של כרום בפתחי האוורור, המושבים נוחים וכוללים אפשרויות כוונון רבות, ואי אפשר בלי סמל ענק של אאודי על ההגה. האם זו באמת בת לגיטימית של אאודי? לא ממש, יותר כמו בת למשפחת פולקסווגן, עם מערכת סטריאו משובחת ומזגן עם הפעלה מכנית. בקרת אקלים, כמו במכוניות הגדולות של אאודי, אין כאן.

לא מספיק ספורטיבית
תחת מכסה המנוע שוכן מנוע בנזין טורבו המפיק 122 כוחות סוס ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. המנוע הזה - כמה קטן ככה ממזר. ל־A1 יש שפע של כוח כמעט בכל מצב. אמנם לא מדובר כאן במנוע בעל עוצמה אדירה, אבל ל־A1 הקטנה הוא בהחלט מספיק. תיבת ההילוכים מתאימה לו היטב. רק בעיר לפעמים המנוע ותיבת ההילוכים מתכסחים. לוקח להם רגע עד שהם מסכימים על ההילוך הנכון, ואז האאודי טסה. כדי שה־A1 לא תזהם יש גם מנגנון שמדומם את פעולת המנוע ברמזורים כדי למנוע זיהום אוויר מיותר. כל עוד הטמפרטורה בתא הנוסעים לא עולה באופן ניכר, המנוע נותר כבוי. כשמחשב הרכב חש בעלייה ניכרת בטמפרטורה, המנוע נדלק כדי להפעיל את המזגן. כמו במכוניות רבות המצוידות במנגנון מסוג זה, דוגמת האלפא מיטו, ניכר היסוס קל עד שהמנוע מותנע והמכונית מזנקת.
הצורה המאיימת של ה־A1 לא משקפת את פוטנציאל הביצועים שלה. האאודי הקטנה אמנם מהירה, ההתנהגות שלה בטוחה והאחיזה גבוהה, אך היא רחוקה מלהיות ספורטיבית. כמו בדגמים אחרים של אאודי גם כאן מורגש מעין נתק בין הנהג והכביש, בעיקר בגלל הגה ובלמים נעדרי תחושה. ויש עוד בעיה - המתלים והצמיגים. כדי להפוך את הפולו הצנועה של פולקסווגן לאאודי אימתנית הושתלו בה מתלים נוקשים וחישוקי גלגלים ענקיים, שנוטים להתרסק על בורות בכביש. לא נורא, אך בטח לא נעים.
"אוטו של בחורות"
האאודי A1 בצבע אדום בוהק עושה את דרכה לתל אביב. כולם מסתכלים עליה. כי היא יפה. כולם מנסים לנחש את המחיר. המספר 200 אלף שקל נזרק ברמזור. במציאות, הרבה פחות. רק נהג אחד עם מכונית אמריקאית גדולה מוריד את החלון, זורק בדל סיגריה ופולט בזלזול: "אוטו של בחורות".
האמת? צודק. אאודי A1 היא לא מכונית משפחתית, עגלת תינוק לא תיכנס לתא המטען. היא גם לא מכונית ספורטיבית - בסיבובים של אשתאול היא מאבדת את הצפון. היא גם לא מכונית יוקרה, כי בשביל התמורה שהיא נותנת פולקסווגן פולו עדיפה. הייעוד המקורי שלה, להוות תחליף למכונית מנהלים בגודל מלא, אבד אי שם בדרך מאירופה לישראל - כאן סמל של מותג יוקרה חייב להיות צמוד למכונית גדולה ככל האפשר.
כאן A1 תמצא ייעוד חדש, שהבחור באמריקאית היטיב להגדיר. היא תמצא בית חם בחניונים של בתים אמידים, לצד אאודי A6 או A8, כאשר סביבה כרוך סרט מתנה גדול ולשמשה הוצמד פתק "מזל טוב, עכשיו גם לך יש אאודי כמו של אבא".


