סגן נשיא במיקרוסופט ל"כלכליסט": "לא נשנה אסטרטגיה בגלל גוגל"
אוסטן מולינדר, הממונה על תחום התקשורת במיקרוסופט, הגיע לביקור בישראל: "מכבדים את גוגל, אבל הם מעוניינים רק למכור פרסום, ואנחנו רוצים למכור פלטפורמה. החברות הישראליות זיהו את ההזדמנות במחשוב ענן"
אוסטן מולינדר, סגן נשיא הממונה על תחום התקשורת במיקרוסופט, אמנם ביקר כאן לראשונה לפני כשבוע, אך הוא מרגיש כאילו הוא מתנהל מול ישראלים חלק נכבד מחייו.
טרם הצטרפותו למיקרוסופט שימש מולינדר כמנכ"ל הפעילות של פוג'יטסו בארצות הברית, שהתמקדה במכירת טכנולוגיות לסופרמרקטים ולמוסדות מסחריים אחרים. במסגרת פעילות זו חבר לפני כעשור לחברת ריטליקס, אז בהנהלתו של בארי שקד, ושני הגופים הקימו חברה משותפת בשם סטורנקסט. "כשחצי מהדירקטוריון שלך הוא ישראלי, אתה לומד להעריך את התכונות היזמיות שלהם", מספר מולינדר.
אך מולינדר לא הגיע לכאן כדי לחפש השקעות בסטארט־אפים או הזדמנויות רכישה למיקרוסופט. מאז עבר לתפקידו החדש לפני כשנה הוא אחראי על פעילותה העולמית של מיקרוסופט בתחומי התקשורת, ובכלל זה על שירותי הענן, הפרסום ושירותי הבידור שלה, כמו תשתית תוכנה לשידור טלוויזיה על גבי רשתות IP, ושירות לקונסולת המשחק Xbox Live.
אף שלכל תחום שכזה מוקצב מנהל משלו בחברה, מולינדר מרכז במקביל את פעילות השיווק והמכירות של הנושאים הללו מול הלקוחות הפוטנציאליים. הסיבה לכך היא שמדובר בשירותים בעלי מאפיין עיקרי אחד — הם מסופקים לצרכן באמצעות שרתי חברות התקשורת והמדיה, וכמובן באמצעות מיקרוסופט עצמה, והם אינם מותקנים על גבי המחשבים האישיים.

"בישראל זיהו את הצ'אנס במחשוב ענן"
לדברי מולינדר, יותר מ־30 ספקיות תקשורת גדולות בעולם כבר נעזרות במוצרים של מיקרוסופט כדי להפיץ שידורי IPTV (טלוויזיה דרך האינטרנט) ללקוחות. הידועות שבהן הן AT&T בארה"ב, בריטיש טלקום בבריטניה ודויטשה טלקום בגרמניה.
מולינדר אינו מסגיר כמובן את זהות החברות שאיתן נפגש בישראל, אולם ניתן לשער כי במיקרוסופט מעוניינים להציע את מרכולתה של החברה בתחומים אלה לבזק, HOT ,yes, ספקיות האינטרנט וחברות הסלולר, בעת שגופים אלו בוחנים את כניסתם לעולם ה־IPTV. הוא מוכן לספר שמיקרוסופט רואה בחברות ישראליות, דוגמת אמדוקס וקומברס, שותפות טבעיות למהלכים שמטרתם לטשטש את הגבולות המסורתיים בין ספקי מחשוב לספקי תקשורת.
"אנחנו חושבים שבישראל חברות התקשורת זיהו את ההזדמנות שבמחשוב הענן. מדובר בשלב מאוד ראשוני, וחשוב למיקרוסופט להשתלב בו כבר כעת", אומר מולינדר, "מיקרוסופט נמצאת בתהליך של מעבר מחברה שמספקת תוכנות מדף לחברה שמספקת תוכנה במודל של שירות. ישראל היתה המדינה הראשונה במזרח התיכון שבה שיווקנו (באמצעות בזק בינלאומי - ג"נ) את ה־BPOS, קבוצה של שירותי שיתוף פעולה הכוללת דואר אלקטרוני , יומן, אנשי קשר, שיתוף מסמכים ושיחות ועידה".
את מחשוב הענן מכיר הגולש הממוצע בעיקר בהקשר של גוגל, שלימדה אותו כיצד ניתן להסתמך על דואר אלקטרוני ועריכת מסמכים ברשת, גם כשאינם מאוחסנים בדיסק הקשיח שלו. אף שמולינדר לא מנסה לקחת מגוגל קרדיט על הצלחתה בשיווק הרעיון לצרכן, הוא מקפיד להדגיש את היתרון, לטעמו, של מיקרוסופט על פני גוגל לשותפים פוטנציאליים.
"ההבדל הגדול ביותר בינינו לבין גוגל הוא במודל העסקי: הם מנסים לרכוב על הצינורות של ספקי התקשורת בחינם ולעשות כסף, ואנחנו מעדיפים לשתף פעולה עם חברות התקשורת ולאפשר להן להרוויח יחד איתנו. אנחנו מאוד מתעניינים במה שגוגל ואפל עושות, כיוון שאנחנו מאמינים שהן יגרמו לשוק הזה להתפתח. כיום רק אחוזים בודדים מתעבורת הטלוויזיה בעולם מתרחשים על גבי IP, כך שיש עוד לאן לגדול, אבל כבר הגענו לשלב שבו ספקיות התקשורת מתייחסות לתחום הזה כמשהו שכבר הוכיח את עצמו ולכן הן רוצות להיכנס אליו".
הכניסה של גוגל לעולם הטלוויזיה תשפיע עליכם בדרך כלשהי?
"אנחנו מכבדים את גוגל, ורואים אותה בהמון שווקים, אבל עדיין רוב מוחלט מההכנסות שלהם מגיעות מפרסום. ואתה יודע בדיוק מה היא מתכוונת לעשות — למכור יותר פרסום, בעוד שאנחנו רוצים לספק לשותפים שלנו פלטפורמה. האם נשנה את האסטרטגיה שלנו בתחום הזה כי גוגל נכנסה אליו? התשובה היא לא"
.
גוגל מתכוונת להציע את Chrome OS כמערכת הפעלה מבוססת ענן למחשבים, האם תציעו בעתיד הקרוב תחליף "ענני" למערכת ההפעלה Windows?
"אנחנו במיקרוסופט לא מאמינים שבסופו של דבר כולנו נסתובב עם מכשירים 'טיפשים' שישאבו הכל מהענן. אנחנו מעדיפים לדבר על 'תוכנה ועליה שירותים', במקום 'רק תוכנה שמסופקת כשירות'. אף שבחלק מהמקרים, למשל בגרסת האונליין של אופיס, אנו מציעים מוצרים כמעט מלאים בענן, אצלנו מאמינים שבסופו של דבר עדיין יש צורך ברכיב תוכנה שיימצא על גבי המחשב של המשתמש".
בקרוב: פעילות רחבה של Xbox Live
אין בשורות לישראלים. Xboxצילום: בלומברג

מולינדר מספר כי בחברה פועלים לחבר בין המוצרים המוצעים כיום לצרכן באופן ישיר, כמו שירותי ה־Live, לבין המוצרים המשווקים באמצעות ספקיות התקשורת. אם שילוב שכזה יצליח, יוכלו צופי הטלוויזיה על גבי הפלטפורמה של מיקרוסופט לאחסן גם את קובצי המדיה שלהם בשרתי מיקרוסופט או חברת התקשורת, ולצפות בהם באותו ממשק שבו הם צורכים כיום את שידורי הטלוויזיה.
חיבור בין מוצרי התקשורת העסקיים של מיקרוסופט והמוצרים הצרכניים יאפשר, למשל, קיום שיחות וידיאו בין בן משפחה היושב בביתו ונעזר במצלמה המקושרת ל־Xbox, לבין בן משפחה אחר הנמצא במשרד ונעזר במצלמה המקושרת לשירותי התקשורת שמנוהלים באמצעות שרת האופיס.
מולינדר, המצויד כבר כמה שבועות בטלפון סלולרי המריץ את מערכת ההפעלה ווינדוז פון 7 שהושקה אתמול באופן רשמי, נעזר גם בו כדי להדגים את פוטנציאל החיבור בין היחידות השונות במיקרוסופט. דפדפן האקספלורר הנייד, יישומי האופיס, קישור למידע מ־Xbox Live, מנוע החיפוש Bing, יישומי המדיה של Zune וחיבור לשירותי הדואר של מיקרוסופט - כולם מתממשקים בינם לבין עצמם ועם שירותים שאינם של מיקרוסופט במכשיר אחד.
כמו כל נציג מיקרוסופט שמגיע לכאן בשנים האחרונות, גם מולינדר אינו איש בשורה לגבי שיווק רשמי של ה־Xbox בארץ הקודש: "דני (ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל - ג"נ) ואני מנסים למצוא דרכים להעלות אתכם על המכ"מ שלנו בתחום הזה", הוא מספר, ספק מתנצל, אך רומז על פעילות עולמית מסיבית של מיקרוסופט בנושא Xbox Live הצפויה בקרוב.


