$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט": שמלצר פתח במגעים ליבוא מקביל של מכוניות פיאט

לאחר שביוני האחרון קיבל שלמה שמלצר רישיון ליבוא מקביל, ואחרי שקיבל בשבוע שעבר זיכיון ליבוא מכוניות אופל, נמצא שמלצר במגעים ליבוא מקביל של מכוניות פיאט לארץ. במקביל, שלמה החזקות חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם אופל ברומניה. החברה מכחישה

תומר הדר 07:0331.08.10

שלמה שמלצר, שקיבל את הזיכיון לשיווק מכוניות אופל בישראל מידי UMI בשבוע שעבר, טרם אמר את המילה האחרונה. ל"כלכליסט" נודע שנציגים של חברת שלמה SIXT קיימו לאחרונה מגעים עם גופים אירופיים המתמחים בשיווק של מכוניות מתוצרת פיאט, כדי לרכוש מכוניות פיאט באירופה ולייבאן לישראל במסגרת חוקי היבוא המקביל. משמלצר נמסר בתגובה, כי "היא אינה מקיימת מגעים, ולא קיימה בעבר מגעים בקשר עם רכישת מכוניות פיאט באירופה וייבואן לישראל במסגרת חוקי היבוא המקביל".

 

כזכור, ביוני האחרון העניק משרד התחבורה לחברת שלמה SIXT אישור ליבוא מקביל. על פי הערכות בענף הרכב, שלמה SIXT עתידה להתמקד בעיקר ביבוא של מכוניות מיני של פיאט, כגון הפנדה והגרנדה פונטו, שישמשו בציי ההשכרה והליסינג של החברה.

 

 

לדברי מקורות בענף הליסינג, הסיבה לבחירה בפיאט נובעת מהעובדה שפיאט נחשבת למותג שמצוי בתנופת צמיחה בישראל וטרם מיצה את יכולתו להיטמע בציי הרכב הגדולים. משלמה SIXT נמסר בנושא זה: "חברת שלמה SIXT היא חברה ציבורית וכאשר יש לה מה לדווח היא עושה זאת כמתחייב בחוק".

 

הסכם שותפות עם אופל

 

שבוע בלבד לאחר קבלת הזיכיון ליבוא מכוניות אופל לישראל בשנה הבאה הודיעה אתמול (ב') קבוצת שלמה על מגעים לחתימה על הסכם שותפות ברומניה עם חברת אופל הגרמנית. במסגרת הסכם השותפות תחזיק שלמה החזקות ב־85% מהחברה המשותפת לשיווק מכוניות אופל ברומניה, ואילו אופל, שהיא חברה־בת של ג'נרל מוטורס, תחזיק ב־15% מהסוכנות.

 

החטיבה הרומנית של אופל עתידה לספק מכוניות לחברת ההשכרה SIXT ששלמה מחזיק בזיכיונה הרומני. אופל אינה זיכיון הרכב הרומני היחיד שנמצא בידי ש.שלמה החזקות. Union Motors Romania, חברה־נכדה של ש.שלמה החזקות, קיבלה בינואר האחרון את הזיכיון לשיווקן של מכוניות סוזוקי בבוקרשט. כמו כן, ש.שלמה החזקות מחזיקה גם בזיכיון לשיווק של מכוניות צ'רי הסיניות. ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה מקיימת חטיבתה הרומנית של ש.שלמה החזקות פיילוט מיוחד שבמסגרתו נבדקות 24 מכוניות צ'רי סיניות בכבישי רומניה.

 

גורמים בענף הרכב טוענים שניסיונותיו של שמלצר לזכות בזיכיונות יבוא נובעים בין השאר משיקולי אגו: "נכון שלא אופייני לאיש עסקים ממולח לנסות לקבל זיכיון עקב שיקולים שבאים מהבטן, אבל במקרה של שמלצר זה נכון", סיפר ל"כלכליסט" יבואן רכב, "בעבר היו לו שני זיכיונות שנלקחו ממנו, ססאנג יונג וסקודה. אף על פי שהוא יבואן הרכב הגדול ביותר בישראל, הוא עדיין לא הצליח לקבל זיכיונות של מותגים גדולים. זו הסיבה שהוא ישקיע בפיתוח של אופל, כדי להפוך אותה למותג מרכזי".

 

צפוי מאבק עם היבואנים

 

עם זאת, הניסיון של שמלצר למתג את אופל עלול להיתקל בקשיים הנובעים דווקא מכך שהוא אחד השחקנים החזקים בשוק הליסינג: "חשוב להבין ששלמה נכנס הפעם למגרש חדש", מסביר בכיר בענף, "עכשיו הוא יצטרך למכור את המכוניות של אופל לציבור הרחב, ובשוק הרכב הישראלי אי אפשר להתקיים בלי למכור לחברות הליסינג. אם שמלצר ינסה להחדיר את אופל לחברות אחרות, הוא ייתקל בניסיונות חסימה מצד יבואנים אחרים שיבהירו לחברות הליסינג שמי שירכוש מכוניות משלמה עלול למצוא את עצמו בלי מכוניות של מותגים אחרים".

 

הזכייה של שלמה בזיכיון אופל בישראל באה על חשבון UMI, יבואנית אופל לישראל. בשנים האחרונות הידלדלו מכירות אופל בישראל בקצב ניכר. כך, בעוד שבשנות השמונים נחשבה אופל למותג מוביל, ב־2009 נמכרו בישראל רק 157 מכוניות אופל, מתוך 172,715 מכוניות. אף שב־UMI מגמדים את השפעתו של אובדן הזיכיון, בענף הרכב מדגישים שאובדן של כל זיכיון יבוא נחשב חמור, במיוחד אם שמלצר יצליח לעמוד ביעדי מכירות של אלפי מכוניות אופל בשנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x