בעקבות התחרות מאסיה: הנציבות האירופית מפתחת אסטרטגיה לעידוד התיירות
במדינות האיחוד האירופי מבקרים יותר תיירים מכל אזור אחר בעולם, אולם תחרות גוברת מכיוון אסיה ודרום אמריקה המריצה את הנציבות לפתח תכנית אסטרטגית, עם דגש על הבאת תיירים מברזיל ומסין
גם באזור שאליו מגיעים הכי הרבה תיירים, ואולי במיוחד בשל כך, מפתחים אסטרטגיה לעידוד התיירות: בהודעה רשמית של הנציבות האירופית מסוף השבוע שעבר, נמסר כי זו מפתחת אסטרטגיה חדשה לעידוד התיירות, על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל של התעשייה המהווה גורם חשוב בכלכלת האזור.
תכנית הפיתוח התיירותית של הנציבות מציגה 21 הצעות, במטרה למשוך יותר מבקרים לאירופה ממדינות מתפתחות כמו סין, רוסיה, הודו וברזיל, וכן ממדינות באזור אגן הים התיכון. כן, נבחנות דרכים להגדלת התנועה התיירותית בתוך מדינות האיחוד, לרבות שיתופי פעולה בין מדינות בתאריכי החופשות מהלימודים על מנת להאריך את עונת הנסיעות.
התיירות מייצרת יותר מ-5% מהתמ"ג של האיחוד האירופי, ובשיתוף עם סקטורים נלווים היא מייצרת יותר מ-10% מהתמ"ג. תעשייה זו מעסיקה כ-9.7 מיליון אנשים - 5.2% מכוח העבודה באיחוד, ובשילוב עם עסקים נלווים - 12% מכוח העבודה. תעשיית התיירות מהווה את הפעילות הסוציו-אקונומית השלישית בגודלה באיחוד האירופי, אחרי תעשיות הסחר וההפצה, והתשתיות.
ב-2008 ביקרו במדינות האיחוד 370 מיליון מבקרים, 40% מהמבקרים ברחבי העולם. ב-2009, בעקבות המיתון הכלכלי, תנועת המבקרים באזור ירדה ב-6% בהשוואה ל-2008, אולם זה נותר האזור שמושך אליו יותר מבקרים מכל אזור אחר בעולם - כאשר חמש מדינות באיחוד היו בין עשרת היעדים המובילים בעולם. יחד עם זאת, ביבשת רואים גידול בתחרות, בעיקר מכיוון אסיה ודרום אמריקה.
בין תוכניות הנציבות: יצירת שיתוף פעולה רב יותר בין המדינות באיחוד, ויצירת אמנה עם קריטריונים מוגדרים של איכות, וכן הענקת פרס למי שיעמדו באותם קריטריונים. בנוסף, בוחנים עידוד תיירות של צעירים, מבוגרים, בעלי מוגבלויות נגישות, ומשפחות בעלות הכנסה נמוכה - במיוחד בתקופות שאינן עונות השיא. כן, מעוניינים לפתח את השימוש הטכנולוגי ואת תיירות הנושא: ספא, גסטרונומיה, ספורט ועוד. עוד נמסר בהודעה, כי על הנציבות להשקיע יותר מאמץ בהנגשת אתרי תיירות עבור בעלי מוגבלויות.


