• תפריט
דעות

קרטל סלולרי או עושק חברתי, בעצם אולי שניהם

בימים אלה מתנהל דיון על העלאת דמי הקישוריות. הגיע הזמן שחברות הסלולר יתחילו להזיע - לא רק בשירות אלא גם במחיר

עמי מי-טל 08:2525.06.10
לטענת חברות הסלולר "השכבות החלשות יהיו הנפגעות העיקריות מהשינוי במחירי הקישוריות, זהו אחד הנימוקים במלחמה האינסופית בין משרד התקשורת לשלושת חברות הסלולר המובילות בישראל.

 

תעריף הקישוריות מתייחס לעלות השלמת שיחה ושליחת מסרונים בין רשתות הסלולר, אשר בזכות התעריף

המדופלם גוזרות קופון.

 

הרווח הגולמי של חברות הסלולר בישראל הוא מהגבוהים בעולם. מן הסתם, חברות אלו לא ישקטו השמרים וייספגו במצב כזה. בימים אלה מתנהל מסע הפחדה של ממש בין המערכת המשומנת של מפעילות הסלולר כנגד כוונת משרד התקשורת להפחית את עלות הקישוריות.

 

נכון להיום תעריף הקישוריות עומד על 25 אגורות לדקה (לפני מע"מ). בכוונת משרד התקשורת להוריד את מחירי הקישוריות ל 2.6 אגורות (לפני מע"מ) לדקה. ההפחתה תעשה באופן הדרגתי ואמורה להתחיל כבר באוגוסט הקרוב.

 

איך זה משפיע עלינו? פשוט משחק אפס, אנחנו משלמים פחות והכנסות חברות הסלולר יורדות באותו סכום. שלושת החברות הגדולות נעמדות על הרגליים האחוריות ויוצאות למלחמת קיום מטעם הבעלים, כמובן לטובת הלקוחות.

 

לאורך השנים בהן קיימות מפעילות הסלולר, מתנהל קרב של ממש בין משרד התקשורת, שמנסה להביא לשקיפות המידע, הגיון כלכלי ותחרות לבין חברות הסלולר.

 

חשבון הטלפון הסלולארי הוא מסמך קשה להבנה שמכיל מידע רב. הדבר הברור ביותר הוא  בתוך המידע הזה הוא המחיר הלא הגיוני שבו מסתכמת העלות של אחזקת מכשיר סלולארי.

 

קרטל של לחם?

 

המחירים בחברות הסלולר פחות או יותר זהים. אוקי, אז בטח שלא מדובר בקרטל הלחם במשמעות המשפטית של חוק ההגבלים העסקיים, אבל ברור לכולנו שבאופן מעשי המחירים אצל כל המפעילות די דומים, הרווחיות העצומה של חברות הסלולר, גם ביחס לחברות סלולר אחרות בעולם, מעידה באופן חד משמעי על כך שניתן להוריד משמעותית את האוויר מהבלון של חשבון הטלפון. כנראה שגם אם ננקב אותו, עדיין ישאר מספיק חמצן לאנטילופות.

 

לקוח פרטי או עסקי?

 

ועוד דבר חשוב ומכעיס - מדוע הלקוחות הפרטיים, קרי אתם ואני, צריכים לממן את הלקוחות העסקיים? מדוע התעריף הפרטי מגיע לפי שניים מהתעריף העסקי?

 

בהפרשי המחירים הללו אין מעשי קסמים. החברות הגדולות נעזרות בחברות מתמחות חיצוניות, שמייעצות ומלוות את תהליך המכרז הסלולרי, ואף עוקבות אחר הוצאות התקשורת השוטפות של הארגון. שימו לב למשל לנתון הבא – חברת פרטנר זכתה במכרז חברת החשמל כאשר ההערכות מדברות על 15 אגורות לדקת שיחה פלוס 15 שקלים דמי שימוש קבועים. במחירים כאלה מי היה מדבר בכלל בטלפון נייח? למעשה, במחירים כאלה עדיף לדבר בטלפון מאשר להיפגש. אגב על מנת לסבר את האוזן, סלקום ויתרה לאחר שהגיעה למסקנה שמדובר במחירי הפסד. גם פלאפון ויתרה בשלב סופי כשראתה לאיזו רמת מחירים יורד המכרז.

 

עד כה ידענו שאני מממנים את הוצאות החשמל של עובדי חברת החשמל, עכשיו אנחנו גם יודעים שאנחנו מממנים את עלויות המכשירים הניידים שלהם.

 

שר התקשורת הנכבד, מר משה כחלון, אל תהסס, אנחנו איתך, תקבע אתה את היעד הנבחר, תן לנו מפעיל נוסף, תן לנו מלחמת מחירים. רוצים "להעביר את דביר" רוצים שהחברות יזיעו - לא רק בשירות אלא גם במחיר.

 

הכותב מי-טל הוא מרצה בהתמחות מימון בביה"ס למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל.

 

ספר התקציב 2017-2018 - גרסת כלכליסט 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x