האם הונדה CR-Z תמצא קהל יעד בישראל?
במירוץ להפיכת ה־CR-Z למכונית הספורט ההיברידית הראשונה בעולם, ויתרה הונדה על הלקוחות הפוטנציאליים: הביצועים פושרים מדי לחובבי ספורט, המחיר גבוה לחובבי השואו־אוף, וההיברידיות ספרטניות מדי בשביל חובבי הנוחות
הונדה CR-Z, מכונית הספורט החדשה של היצרנית היפנית, הגיעה לישראל, ובאמתחתה נשק ייחודי שהופך אותה לשונה בקרב אחיותיה הספורטיביות: היא מצוידת במערכת הנעה היברידית, מה שמעניק לה באופן רשמי את התואר "מכונית הספורט ההיברידית הראשונה בעולם". אך מי בעצם ירכוש את ההיברידית החדשה?
אולי קהל השואו־אוף המסורתי של הונדה? הם תמיד חובשים כובע הפוך, ויש להם ספוילר מחובר בריתוך, וגם אגזוז בקוטר צינור ורמקולים ענקיים בשביל צליל טהור. אבל אליהם ה־CR-Z לא תדבר. נכון שהיא אחת ממכוניות הספורט היפות בארץ, עתידנית ואתלטית כמו הסבתא הרוחנית, הונדה CR-X, ונכון שיש לה תנוחת ישיבה נמוכה ומושבי ספורט לא רעים (גם אם מעט חסרי תמיכה) - אבל היא עולה 155 אלף שקל, הרבה מעבר לטווח הרכישה של חובבי מכוניות השואו־אוף־ספורט. היבואנית גם לא תשמח לראות את סמל המהפכה הירוקה כשהוא עונד חישוקי ענק.
אנשי השוויץ יצאו בנימוס, באו לבקר חובבי כוחות סוס: אלו שעבורם המהירות החוקית היא בדיחה, ומזכירים את המסלול בגרמניה כמעט בכל שיחה. בעבורם ה־CR-Z היא קנייה משתלמת: העובדה שמדובר במכונית היברידית מקנה לה הטבת מס ניכרת והופכת אותה לשוות ערך למכוניות קופה מתחרות, כמו אלפא מיטו ופולקסווגן שירוקו. אבל נראה שגם חולי ההגה לא ימהרו לשלם על ה־CR-Z, ולו רק בגלל התאוצה שלה: מ־0 ל־100 קמ"ש בכמעט עשר שניות. חובבי מכוניות ספורט מפנים את חוטמם בזלזול כלפי מכוניות שמזנקות ל־100 קמ"ש בתוך יותר משמונה שניות. נכון שמנוע העזר החשמלי של CR-Z מתגבר את מנוע הבנזין בצורה חלקה ומעניק שפע של גמישות, אבל לא מספיק כדי שתיחשב ספורטיבית אמיתית. גם המהירות הסופית של ה־CR-Z בקושי נושקת ל־200 קמ"ש, כרטיס הכניסה למועדון מכוניות הספורט המודרני.
אולי נסיעת המבחן תחשוף סגולות נסתרות בתחום האחיזה וההיגוי, שיפצו על חסרון הביצועים? ובכן, היא תפצה, אבל לא לחלוטין. ה־CR-Z היא מכונית חדה, וניכר שאנשי הונדה זוכרים כיצד בונים מכוניות ספורט שמתנהגות היטב, אבל היא גם חסרת תחושה. יש לה כפתור "כוח" שמחדד את תחושות ההגה ומקשיח את הדוושה. התוצאה בהחלט מורגשת, אבל תמיד חסר עוד קצת: עוד קצת תחושה בהגה, עוד קצת אחיזה מצד החלק האחורי, שזקוק ליותר עידון באופן הפעולה שלו — והכי חשוב, עוד כוח. להונדה יש במחסנים שלל מנועי בנזין מוצלחים. חבל שהם לא מצאו את דרכם ל־CR-Z לצדו של מנוע העזר החשמלי.
הלכו חובבי הנהיגה, באו חובבי איכות הסביבה: רכובים על אופניים שהונדסו ביפן, ומוחים את המצח במטפחת פשתן.
אותם ה־CR-Z לא תעניין כלל, אף שמדובר במכונית ששיעור פליטת המזהמים שלה ממקם אותה בקבוצת הזיהום השנייה (מתוך 15) — הישג שאף מכונית ספורט שמשווקת בישראל לא יכולה לטעון אליו.
ל־CR-Z יש כפתור "חיסכון" מיוחד עם ציור של פרח, שמורה למכונית לצרוך פחות דלק, לרכך את ההגה ולהתנהל בצורה רגועה. אך כאשר כפתור החיסכון נלחץ, המזגן לא פועל בזמן העצירה ברמזור. הנהג הישראלי, שנדרש לעמוד בצומת הסירה באוגוסט המהביל, יעדיף מכונית שתשאיר אותו בחיים בזמן שהיא מצילה את כדור הארץ.
ומה עם הילדים? אין להם בכלל מקום במושב האחורי של CR-Z, ואם הם גבוהים אז יהיה להם קשה גם מלפנים. והכי נורא, איך אפשר לדעת שמכונית הספורט המוחצנת הזאת היא היברידית? אין מדבקה, אין סמל. השכנים עלולים אפילו להעיר על הרעש העסיסי שהאגזוז משמיע.
הירוקים הלכו להציל חילזון, הגיעה גברת מתל אביב צפון, ועשתה סיבוב נלהב סביב המכונית: ספורט־היברידית מעוצבת? יושב בול על התדמית. האמת היא שה־CR-Z באמת מדברת לקונה האורבני הממותג: יש לה לוח מחוונים שצבעו משתנה כשלוחצים יותר מדי חזק על דוושת הגז, יש לה תא מטען בגודל סביר שיכול להכיל קניות של משפחה אופנתית, והכי חשוב: היא נראית מצוין. הבעיה היא שהיא מוצעת רק עם תיבת הילוכים ידנית. תיבה אוטומטית אין בנמצא. הפרט הזה, קטן ככל שיהיה, צפוי לטרפד את המכירות למכורי המותגים. כדי לאמץ את רגל שמאל הם יכולים ללכת לפילאטיס.
מי יקנה את ה־CR-Z אם כך, חברים? התשובה נחלקת לשני מישורים. המישור הפרקטי בוחן אם המכונית אכן מבצעת את מה שכתוב על האריזה — וכאן ה־CR-Z לא עומדת בציפיות: רוכשי מכוניות ספורט מחפשים ביצועים, ואלפא מיטו, פולקסווגן שירוקו וסיאט איביזה טורבו, יראו ל־CR-Z את האגזוז בכל כביש מפותל; רוכשי היברידיות מחפשים פרקטיות, וה־CR-Z צפופה למשפחה ואינה מצוידת בתיבה אוטומטית, שלא לדבר על המזגן שמתנתק.
אם ה־CR-Z עשויה להצליח, זה במישור שבו היא תצליח "לגרד" לקוחות מזן מאוד ספציפי, שרוכש מכונית ספורט משיקולי אופנה ולעולם לא ינצל את ביצועיה. עבורם העובדה שמדובר במכונית היברידית תהיה תוספת לעובדה שהיא תמשוך מבטי קנאה במקומות הנכונים.
הונדה CR־Z
מנוע: בנזין + חשמל, נפח 1,497 סמ"ק, הספק מרבי משולב 124 כ"ס, מומנט מרבי משולב 17.8 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 200 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־9.9 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 20 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 13.1 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, ABS, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: 2
מחיר: 155 אלף שקל


