גלגלי התהילה: המתחרות במירוץ "אלף המיילים"
המירוץ האיטלקי בן 1,600 הק"מ (מברשיה לרומא ובחזרה) שיוזנק היום הוא הזדמנות מצוינת לחזות ביצירות מוטוריות, חלקן בנות 70 שנה, שיעלו על הכביש
היום יוזנק בברשיה, איטליה אחד ממירוצי המכוניות הססגוניים באירופה: ה"מילה מיליה", או אלף המיילים. המירוץ הראשון, שנערך ב־1927, נולד מהתערבות בין הרוזנים איימו מאג'י ופרנקו מאזוטי. אלה קבעו את תנאיו, שלפיהם הנהגים לא יהיו כפופים לחוקי המהירות, אלא רק לשמירה על המסלול שנקבע - 1,600 ק"מ מברשיה לרומא ובחזרה.
מתוך 77 המכוניות שיצאו לדרך, רק 55 סיימו. טרגדיה נוספת אירעה ב־1957, כשאלפונסו דה פורטאגו ריסק את מכונית הפרארי שלו והרג, נוסף לנווט שלו, גם 13 צופים. באותה שנה הוחלט על הפסקת המירוץ, עד לחידושו ב־1982. הנה כמה מהקלאסיקות שייצאו היום לדרך.
OM 655 סופרבה (1930). למכוניות OM, אופיצינה מקאניקה, שמור מקום של כבוד בתולדות המירוץ, בין היתר מכיוון ש־OM, שנרכשה ב־1938 על ידי פיאט, היתה היצרנית שזכתה במירוץ בשנתו הראשונה. ה־OM 655 "סופרבה" (מצוינת) שהוצגה ב־1923 מצוידת במנוע בנפח 2.0 ליטרים וזכתה בעבר להצלחה בלתי מבוטלת במירוצים.
מרצדס (SSK (1929. פירושן של שלוש האותיות שהוצמדו לישבן הספורטיבי של המרצדס הזו הוא "סופר ספורט מקוצר", והוא מעיד על מקור השלדה של הדגם הספורטיבי. ה־SSK צוידה במנוע מפלצתי בנפח של 7.0 ליטרים שהפיק 200–300 כ"ס, שאפשרו ל־SSK להגיע ל־200 קמ"ש - הישג מסוכן בפני עצמו במכונית נטולת כל אביזרי בטיחות.
אלפא רומיאו (1951) 6C 2,500. בשנים 1946–1951 יוצרו באלפא רומיאו 680 מכוניות 6C שנשאו את הכינוי "פראקיה די אורו", כלומר חץ הזהב. עם לקוחותיהם אפשר למנות את המלך פארוק והשחקנית ריטה הייוורת'. מנוע ה־2.5 ליטרים הפיק 90 כ"ס.
פרארי (1957) 500 TRC. אף שהמכוניות של פרארי הצטיינו מאז ומתמיד במנועי ענק מרובי בוכנות, ל־500 הוצמד מנוע 2.0 ליטרים שלו ארבע בוכנות. בהתאם, הופחת משקל המכוניות ל־700 ק"ג בלבד.
פורשה (1995) 550 RS 1,500. המכונית שבה נהרג ג'יימס דין יוצרה בשנים 1953 ו־1956 והתבססה באופן מסוים על מכלוליה של הפורשה 356. ה־550 היתה נמוכה וקלה יותר, ומטבע הדברים - גם מהירה יותר. גרסת ה־RS מכונה "קוטלת הענקים", לא מעט בגלל דין.