מכרז הליסינג של צה"ל: משרד הביטחון צפוי להשיב מחר לשאלות
מנהל הרכש והייצור שבמשרד הביטחון צפוי להשיב לשאלות שנשאל על ידי ספקים המורשים שרכשו את טפסי המכרז והשתתפו בכנס הספקים
מכרז הליסינג של צה"ל נמצא בישורת האחרונה. מחר (ב'), צפוי מנהל הרכש והייצור שבמשרד הביטחון להשיב לשאלות שנשאל על ידי ספקים המורשים שרכשו את טפסי המכרז והשתתפו בכנס הספקים שנערך ב-15 באפריל.
המענה לשאלות, שברובן הן שאלות טכניות עשוי להוביל לשינוי בתנאי המכרז ולהוביל את הספקים להחלטה סופית אם להשתתף במכרז או לא כשהמועד האחרון להגשת הצעות למכרז נקבע ל-12 במאי.
מכרז הליסינג של צה"ל הינוא מכרז ל-5,500 מכוניות, אליו יכולים לגשת הספקים ב-2 מתארים שונים. במתאר הראשון נדרשות מכוניות בנפח מנוע שבין 1,330 סמ"ק ל-1,600 סמ"ק, שבו יכולים המציעים להציע כמויות של 1,500, 3,000 או 4,500 מכוניות. במתאר השני, שבו נפח המנוע נע בין 1,290 סמ"ק ל-1,500 סמ"ק יכולים הספקים להציע הצעה ל-1,000 מכוניות.
משמעות הדבר היא שחברות ליסינג קטנות יוכלו להציע שירותים ל-1,000 או 1,500 מכוניות וחברות גדולות בהתאם ליכולתן יוכלו להציע הצעה ל-3,000, 4,500 או כל 5,500 המכוניות שבמכרז.
בענף הרכב מעריכים שחברות קטנות ייזהרו מלהיכנס למכרז בשל המורכבות במתן שירות ללקוח כה גדול, שמסוגל למוטט חברה קטנה במקרה של עיכוב בתשלום, ובמקביל יכול להוביל לעסקת הפסד במקרה של מחיר זול מידי שנקבע מראש.
מספר גורמים בענף הליסינג מסרו שאחת הבעיות המרכזיות שעולות לגבי המכרז הוא ממוצע הנסועה של מכוניות הליסינג בצה"ל. על פי המכרז, מכוניות הליסינג של צה"ל נוסעות בממוצע כ-35 אלף ק"מ בשנה. על פי תנאי המכרז מבקשים בצה"ל הצעת מחיר לפי ממוצע של 30 אלף ק"מ, בשנה כשעל חריגה מכך ישולם פיצוי לפי 10 אגורות לכל ק"מ.
הבעיה על פי חברות הליסינג, היא שכלי הרכב של צה"ל נוסעים בממוצע בין 40 ל-45 אלף ק"מ בשנה, פער משמעותי שמקשה על תמחור העסקה.
גורמים בענף הליסינג טענו בפני "כלכליסט" שלחברות שלמה סיקסט ואלבר המספקות כיום את מכוניות הליסינג לצבא יש יתרון בכך שהן מחזיקות בנתונים סטטיסטיים אמיתיים לגבי עלות התחזוקה והבלאי האמיתיים של מכוניות ליסינג בצה"ל.
עוד ציינו גורמים בענף הליסינג, שמכרז הליסינג הנוכחי, בניגוד למכרז הליסינג הקודם הוא מכרז ללא מחיר מקסימלי ולכן ישנה אפשרות שבמכרז יציעו הצעות חברות רבות, אך רוב ההצעות עשויות להיות יקרות משמעותית מההצעות הנוכחיות שמשרד הביטחון מורגל להן כיום.


