$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט" - הטבה למכוניות חשמליות: שווי שימוש - ללא סוללה

במכונית חשמלית שבה מותקנת סוללה מתחלפת ייקבע שווי השימוש לפי מחיר הרכב בלבד, דבר שיוביל להוזלה משמעותית. במכוניות שלהן סוללה קבועה תינתן הנחה נפרדת

שרון ביידר 06:5729.04.10

שווי השימוש למכוניות חשמליות יחושב על פי שתי שיטות שייקבעו בהתאם לטכנולוגיית הסוללה שתותקן ברכב, כך נודע ל"כלכליסט".

 

בשנה הבאה עתידות מכוניות חשמליות לנוע בכבישי ישראל וגם להיטמע בקרב ציי הרכב של חברות ההייטק. אולם, לפי תקנות שווי השימוש הליניארי שקובע את גובה שווי השימוש כאחוז קבוע ממחיר הרכב, שנכנסו לתוקפן בתחילת השנה, לא הוגדרה כל הטבת מס למחזיקי מכוניות חשמליות, וזאת אף שמחזיקי מכוניות היברידיות זוכים להטבה של 500 שקל שמנוכים מגובה שווי השימוש של הרכב. על פי אנשי רשות המסים, הסיבה לכך היא שעל מכוניות חשמליות מוטל מס קנייה של 10% בלבד עד שנת 2014, מה שמוזיל את מחירן, וכתוצאה מכך נגזר שווי שימוש נמוך.

 

ואולם, בשבועות האחרונים גובשה ברשות המסים הסכמה חדשה שלפיה יזכו מחזיקי המכוניות החשמליות הצמודות להטבה משמעותית בגובה שווי השימוש. וכך פועלת השיטה: במקרה של מכוניות חשמליות בעלות סוללה מתחלפת, כלומר ניתנת לפירוק מהרכב לצורך הטענה, כגון רנו פלואנס החשמלית שתוצג בישראל בשנה הבאה, שווי השימוש יחושב לפי ערך הרכב ללא הסוללה. יצוין כי במקרה של רכבים חשמליים עלותה של הסוללה מהווה כ־30% מערך הרכב.

 

עידוד חשמלי לציי הרכב עידוד חשמלי לציי הרכב

 

שי אגסי, מנכ"ל בטר פלייס, אמר בשבוע שעבר במסגרת השקת תחנת ההחלפה של בטר פלייס בטוקיו כי עלות הייצור של רנו פלואנס החשמלית היא כ־32 אלף דולר. עלות הייצור של הרכב ללא הסוללה היא כ־20 אלף דולר.

במקביל, כדי לעודד את מחזיקי כלי הרכב הצמודים בישראל לקחת גם מכוניות חשמליות שהסוללה שלהן אינה מתחלפת, כגון ניסאן ליף ומיצובישי IMIEV, שישווקו בישראל בשנים הקרובות, הוחלט ברשות המסים להעניק למחזיקי מכוניות אלה הנחה בשווי השימוש. גובהה של ההנחה טרם נקבע סופית.

 

כיום שווי השימוש לרכב צמוד במדינת ישראל מחושב לפי אחוז מערך הרכב. בשנת 2011 יידרשו כל בעלי הרכבים לשלם שווי שימוש חודשי בהיקף של 2.5% מערך הרכב, אם זו מכונית רגילה, היברידית או חשמלית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x