$
תיירות

המדינה: דינן של עתירות ארקיע, ישראייר ואל על לגבי הקו לאילת להידחות

פרקליטות המדינה מגיבה לעתירות שלוש חברות התעופה וטוענת "מדובר באינטרס מסחרי ברור של ארקיע וישראייר שלא תהיה תחרות נוספת בקו לאילת"

יסמין גיל 16:3612.04.10

דינן של העתירות שהגישו לבג"ץ ארקיע, ישראייר ואל על, בנושא קו הטיסות שאושר לאל על להפעיל מנתב"ג לאילת - להידחות. כך טוענת פרקליטות המדינה, באמצעות עו"ד גלעד שרמן, בתגובתה לעתירות הללו, שהוגשה היום (ב') לבית המשפט. ביום חמישי צפוי להתקיים דיון בשלוש העתירות.

 

"ארקיע וישראייר אינן מעוניינות בתחרות עם אל על בקו לאילת", נכתב בתגובת המדינה, "מדובר באינטרס מסחרי ברור שלהן בכך שלא תהיה תחרות נוספת בקו. את האינטרס המסחרי "מלבישות" השתיים באצטלות עקרוניות, אולם חשוב להדגיש: אין לארקיע ולישראייר כל זכות לכך שהמדינה תמנע תחרות בקו".

 

ארקיע עתרה לבג"ץ ב-8 במרץ, וטענה, בין היתר, כי החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, לאפשר לאל על להיכנס לפעילות פנים-ארצית, הינה "פוליטית". יממה לאחר מכן עתרה ישראייר לבג"ץ, וטענה, בין היתר, כי החלטת השר, "לא רק שלא תתרום לתחרות, אלא עשויה אף לפגוע בה". יום לאחר מכן גם אל על הצטרפה לחגיגה, ומצדה ביקשה לבטל את המגבלות שהוטלו עליה לגבי הפעלת הקו, למשל לגבי מספר הטיסות שתוכל להפעיל מידי יום. זאת, אגב, בהתייחס לקו שטרם החל לפעול.

 

"שלוש העתירות, גם אם הן נוקטות לעתים בלשון "זכויות", מבטאות אינטרסים כלכליים של שלוש החברות", כתב עו"ד שרמן, "האינטרס של ארקיע וישראייר בהיעדר תחרות מצד אל על, והאינטרס של אל על בהסרת מחסומים רגולטוריים מהתחרות של ארקיע וישראייר. החלטת שר התחבורה מאוזנת ומאפשרת לאל על לטוס לאילת, אך קובעת תנאים לכך, ומטילה מגבלות המבטאות איזון בין האינטרסים השונים ובראשם האינטרס הציבורי".

 

עוד כתב עו"ד שרמן, כי "הטענות של ארקיע וישראייר מוקדמות, שכן אל על לא נקטה בכל פעולה המצדיקה, לדעת הממונה על הגבלים עסקיים, עשיית שימוש בסמכויותיה. טענותיה של ארקיע, למשל, בדבר חשש מכך שאל על תתמחר את מחירייה ב"מחירי היצף", היא טענה מוקדמת, ספקולטיבית וחסרת ביסוס עובדתי. גם אם תנקוט אל על בפעולות מסוג זה בעתיד, קיים לארקיע ולישראייר סעד חלופי בדמות פנייה לערכאות".

 

לגבי החשש של חברות התעופה הקטנות מהשתלטות "המונופול של אל על" על הקו לאילת, כותב עו"ד שרמן: "אל על איננה מונופולין בתחום התעופה כולו, אלא רק בחלק מהקווים שהיא מפעילה וודאי אינה מונופולין בקו לאילת. העותרות חוששות כי אל על תעתיק את כוחה מהשווקים שבהם יש לה מונופול לשוק הטיסות לאילת, אולם אין איסור גורף לבעל מונופולין להיכנס לשווקים משיקים".

 

לטענת ארקיע וישראייר על שינוי בעמדת רשות התעופה האזרחית, שבתחילה טענה כי אין מקום למוביל שלישי בקו לאילת, ולאחר מספר חודשים המליצה לאפשר לאל על להיכנס לקו - כותב עו"ד שרמן: "טענה זו עלולה לפעול כחרב פיפיות מבחינת ארקיע וישראייר. האם לשיטתן, מרגע שפנו הן עצמן בבקשה שיתאפשר להן לטוס ליעד זה או אחר, וסורבו, מנועות הרשויות הרלוונטיות מלשקול את עמדתן בשנית מאוחר יותר?".

 

לגבי עתירת על אל, שמבקשת לבטל את המגבלות שהוטלו עליה בהפעלת הקו, כותב עו"ד שרמן: "ההחלטה אכן מגבילה את אל על במידה מסוימת, אך המגלות ראויות מכוון שמטרתן לאפשר תחרות "בריאה" בקו לאילת, בראש ובראשונה לטובת הצרכנים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x