$
רכב

מה זה שווי שימוש, בעצם?

העובד מחזיר למדינה, כביכול, את הכסף שהיא היתה מכניסה אם העובד היה מחזיק מכונית בבעלותו

תומר הדר ושרון ביידר 15:5312.04.10

שווי שימוש הוא סכום המנוכה משכר הברוטו של כל עובד שמחזיק ברכב צמוד. באופן זה העובד מחזיר למדינה, כביכול, את הכסף שהיא היתה מכניסה אם העובד היה מחזיק מכונית בבעלותו.

 

שיטת הקבוצות היתה השיטה שבאמצעותה חושב שווי השימוש עד סוף 2009. במסגרת השיטה נקבע שווי השימוש

לפי מחיר הרכב, בקבוצות מחיר. כך, למשל, קבוצת שווי השימוש השנייה, שכללה את רוב הדגמים הפופולריים בציי הרכב, כללה מכוניות שמחירן 95–114 אלף שקל. הבעיה היתה שיבואני הרכב "התאימו" את מחירי המשפחתיות כך שיעמדו על 114 אלף שקל בדיוק. יתרה מזאת: לעובדים לא היה תמריץ לבחור משפחתית קטנה יותר (למשל, כזו שעולה 100 אלף שקל), מכיוון שהיא נכללה באותה קבוצה - ולכן שווי השימוש עליה היה זהה לזה של מכונית ב־114 אלף שקל.

 

השיטה הליניארית, שאושרה בתחילת השנה, נועדה לפתור את הקשיים הללו באמצעות כלל פשוט: לכל המכוניות העממיות (שעולות פחות מ־130 אלף שקל) ישלם העובד שווי שימוש של 2.19% מערך הרכב ב־2010, ו־2.5% ב־2011. המשמעות: מ־2010 יוכל העובד לבחור כל דגם בכל גודל ובכל רמת אבזור, ולשלם בהתאם למחיר המכונית.

רפורמת המיסוי הירוק הושקה יחד עם השיטה הליניארית, וקובעת ששיעור מס הרכישה המוטל על מכונית הוא 83%, ומהם מופחת סכום נוסף בהתאם לשיעור פליטת המזהמים של המכונית. המשמעות: בשיטה הליניארית כדאי לעובד לבחור במכונית לא מזהמת - למשל, מכונית שמנועה קטן. היות ומכונית כזו היא לרוב זולה יותר, גם שווי השימוש בעבורה נמוך יותר.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x