$
תיירות

ישראל כץ עונה למבקרים: "אף אחד לא רוצה למוטט חברת תעופה ישראלית"

שר התחבורה תוקף את ארקיע וישראייר על הטענות כאילו האישור לאל על ניתן ממניעים זרים: "האם הבעלים של שתי החברות הללו הם לא אנשים בעלי השפעה? אילו שיקולים פוליטיים יש לי באל על? המצב השורר כיום בקו הוא בלתי סביר"

יסמין גיל 15:0806.04.10

"אם הייתי תולה שלט דמיוני בכניסה ללשכתי, הייתי כותב עליו - כאן מקבלים החלטות", כך אומר שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ בראיון ל"כלכליסט", ומיד מוסיף: "ומקבלים אותן ללא אינטרסים ואחרי שיקול דעת". בכך מסביר כץ את אחת ההחלטות השנויות במחלוקת שקיבל בשנה החולפת, ומתחילת כהונתו, בתחום התעופה: האישור שנתן לחברת אל על להפעיל, לראשונה, טיסות פנים־ארציות בין נתב"ג לאילת, לצד ארקיע וישראייר.

 

מה דעתך על מניית אל על:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

גורמים בשתי חברות התעופה הקטנות טענו, ששיקולים זרים הנחו את השר בקבלת ההחלטה. בעתירה שהגישה ארקיע לבג"ץ נגד השר נכתב כי "ניתן לומר, במידת הזהירות הראויה, כי ברור ששיקולי השר לא היו ענייניים". בעתירה אחרת, של ישראייר, נכתב: "החלטת השר התקבלה בהליך פגום מיסודו". לדברי גורמים בחברות אלו, "השיקולים הלא ענייניים" מתייחסים לשינוי בעמדת משרד התחבורה כתוצאה מלחצים לכאורה מצד גורמים באל על.

 

"לא רוצה למוטט חברות"

 

"ישראייר וארקיע לקחו יועצים משפטיים רבים, ואלו הרי היו צריכים לנסח משהו", אומר כץ. "אני אכבד כל החלטה של בג"ץ, אולם מבחינתי ההחלטה לגבי הקו לאילת התקבלה לאחר בדיקה קפדנית מאוד. קידמתי מדיניות, לא עבור חברה אחת ולא נגד חברה אחרת. אף אחד לא רוצה למוטט חברות. הטלתי על מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום ועל צוותו לקבוע את המינון ואת לוח הזמנים לביצוע ההחלטה, ישבנו במשך חודשים והקשבנו לכל הגורמים.

 

האתגר של כץ: דירוג בטיחות גבוה לישראל. לצפייה לחץ כאן

 

"כל הניסיונות לייחס לי שיקולים זרים מגוחכים. אילו שיקולים פוליטיים יש לי באל על? ובעלי ישראייר וארקיע (נוחי דנקנר ומשפחת נקש, בהתאמה - י"ג) הם לא אנשים בעלי השפעה? אף אחד לא יכול ללחוץ עליי. המצב היום בלתי סביר, שכן בפועל אין תחרות בקו לאילת. כולם יראו בקרוב מאוד מהי תחרות נכונה".

 

ישראל כץ. "הייתי רוצה לתלות שלט דמיוני בכניסה ללשכה: כאן מקבלים החלטות" ישראל כץ. "הייתי רוצה לתלות שלט דמיוני בכניסה ללשכה: כאן מקבלים החלטות" צילום: חיים צח

 

כשהודעת על האישור לאל על לטוס לאילת, ציינת שהחברות הישראליות האחרות יקבלו במקביל עוד קווים בינלאומיים. זה לא קרה.

"הן קיבלו והן יקבלו. אישרתי לחברות ישראליות נוספות לשמש מובילים נקובים בקווים לחו"ל, ואגב, לא כל האישורים הללו מומשו. הן קיבלו, למשל, עוד יעדים ברוסיה".

 

לטענתן, הקווים לא אטרקטיביים.

"זה לא נכון. הקווים לרוסיה הם אטרקטיביים. בסוצ'י, למשל, תתקיים אולימפיאדת החורף הבאה. שוויץ היא יעד אטרקטיבי, ויש עוד יעדים שהן קיבלו כמו ניו יורק. חברות התעופה הישראליות צריכות להיערך לעידן של שמים פתוחים. עכשיו זה רק הפרומו. אם הן לא יכולות להתמודד עם זה, איך הן יתמודדו בתחרות מול חברות אירופיות?"

 

"יש קרטל. חברות התעופה הזרות מתאמות מחירים"

 

בהתייחסו להחלטת הרשות להגבלים עסקיים בשנה האחרונה לבטל כמה הסכמי "קוד שייר" של אל על עם חברות תעופה זרות, בטענה שהם פוגעים בתחרות, אומר השר כץ: "כבר היום יש קרטלים של חלק מחברות התעופה הזרות, שמתאמות מחירי כרטיסים. הן לא כפופות להגבלים עסקיים, בעוד החברות הישראליות כן. אני מתכוון לפעול לשינוי החוק ולהחזיר את המצב למה שהיה לפני כמה שנים, כשהתעופה בישראל לא היתה כפופה להגבלים עסקיים. אין לכך מקום בעידן שבו כל החברות הזרות פטורות מזה. לא רק שיש תחרות לא סבירה, אז עוד להקשות על החברות הישראליות? זה דבר קריטי שאני מנסה לקדם".

 

אתה מנסה לסייע לאל על להיכנס לברית תעופה גלובלית. זה ריאלי?

"העליתי את הנושא מול ראש הממשלה בנימין נתניהו ומול ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני. אנחנו עושים את המאמצים בדרגים הכי גבוהים. זה לא רק עניין תעופתי, אלא גם מדיני".

 

"נדוניה" משמעותית נוספת מבחינת התעופה, אולי המשמעותית ביותר שקיבל השר כץ עם כניסתו לתפקיד, היא הצורך בהחזרת בטיחות התעופה האזרחית הישראלית לקטגוריה 1, הגבוהה, של מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) - אחרי שזו הורדה בסוף 2008 בשל שלל ליקויים שנמצאו ברת"א.

 

מדובר בהליך עבודה ארוך שכולל, בין היתר, אישור חוק טיס חדש ורחב היקף, עדכון מאות תקנות ובעיקר שינוי ארגוני מקיף ברת"א.

 

הרי אילת. "כל הנסיונות לייחס לי שיקולים זרים מגוכחים. אף אחד לא יכול ללחוץ עליי. המצב היום בלתי סביר, שכן בפועל אין תחרות בקו לאילת. כולם יראו בקרוב מאוד מהי תחרות נכונה" הרי אילת. "כל הנסיונות לייחס לי שיקולים זרים מגוכחים. אף אחד לא יכול ללחוץ עליי. המצב היום בלתי סביר, שכן בפועל אין תחרות בקו לאילת. כולם יראו בקרוב מאוד מהי תחרות נכונה" צילום: אירית קוטונה

 

תוכנית העבודה של משרד התחבורה ל־2010 ציינה את אמצע השנה כתאריך היעד להחזרת ישראל לקטגוריה 1, אולם במרחק של חודשיים מתאריך זה, כשחוק הטיס עדיין נדון בוועדת הכלכלה, בענף התעופה הישראלי מקווים שזה יקרה לפחות במהלך 2010.

 

לשדרג את נתב"ג

 

"הפעולות המקצועיות והמינהליות שננקטות מתבצעות בדיוק לפי התכנון, כולל שיתוף פעולה עם האמריקאים", אומר כץ. "אחת לכמה זמן אני מקבל דיווח מגיורא רום ועוקב אחר הדברים. הוספת תקנים ומתן עצמאות מינהלית ותקציבית יותר גדולה לרת"א - כל הדברים האלה מתבצעים.

 

"חוק הטיס שלא תוקן 82 שנה גובש בזמן, זה הרי חוק ענק. הסברתי ליו"ר ועדת הכלכלה את חשיבות החוק, ואני מקווה שזה יקרה עוד השנה".

 

בתוך כך, פרויקט לשדרוג מסלולי ההמראה והנחיתה בנתב"ג, שצפוי לצאת לדרך בחודשים הקרובים, יביא, לטענת הגורמים המקצועיים, לצמצום תנועות המטוסים (המראות ונחיתות) בנמל התעופה. כדי למנוע ירידה בפעילות של חברות התעופה, שתביא גם לפגיעה צרכנית, הורתה הממשלה במאי 2009 לשר התחבורה לפעול לצמצום ההגבלות על ידי מתן היתר להמראות מנתב"ג גם בלילה.

 

"אני לא יכול לקבל החלטה בנושא, כל עוד רשות שדות התעופה (רש"ת) לא קיבלה אישור סטטוטורי לכך. ברגע שיינתן האישור העקרוני אני אצטרך לקבל החלטה. זה דבר דחוף אם רוצים להתחיל בעבודות בנתב"ג".

 

מה בנוגע להתנגדויות של הרשויות מסביב לנתב"ג לפתיחת הנמל בלילה?

"לא קל שיש שדה תעופה במרכז הארץ. זה טוב מבחינת השירות, אבל לא קל מבחינת הרעשים. המדינה נהיית צפופה יותר, ותמיד זה יפריע.

 

"צריך לעשות את המקסימום מבחינת סוג המטוסים שיוכלו לפעול בנמל. נעשית עבודה תוך הידברות עם ראשי הרשויות, אבל ברור שאם יהיו טיסות בלילה זה יהיה גורם מפריע. ההחלטה הזאת היא חלק ממכלול שבא לשדרג את נתב"ג ולהביא אותו למצב של יכולת קיבולת גבוהה יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x