$
כלכליסט-טק

ביהמ"ש של האיחוד האירופי: "גוגל לא הפרה זכויות קניין של לואי ויטון"

בתום מאבק משפטי שנמשך חמש שנים קבע ביהמ"ש כי אין מניעה שגוגל תאפשר למפרסמים שאינם לואי ויטון להשתמש בשם המותג ב-AdWords. עם זאת, החברה חויבה לפעול במהירות כדי להסיר פרסום בעל אופי לא חוקי

עומר כביר 16:36 25.03.10

 

גוגל אינה אחראית להפרת זכויות קניין בעקבות מתן אפשרות לפרסם בתוצאות חיפוש של שמות מותג דוגמת לואי ויטון באמצעות מערכת AdWords - כך פסק שלשום בית המשפט העליון של האיחוד האירופי בתביעה שהגיש בית האופנה הצרפתי נגד ענקית הטכנולוגיה. התביעה התקבלה בתום מאבק משפטי שנמשך חמש שנים.

 

בתביעה שהגישה טענה LVMH, החברה-האם של המותג לואי ויטון, כי גוגל מפרה את זכויות הקניין שלה בכך שהיא מאפשרת למפרסמים, ובהם גופים מתחרים, לפרסם בתוצאות חיפוש של שאילתות הקשורות למותגים שבבעלותה.

 

בית המשפט דחה את התביעה וקבע שגוגל לא פגעה בזכויות הקניין של החברה, אולם ציין שהיא יכולה להיות אחראית לפגיעה שכזו, אם במקרה שבו נודע לה על פעילות פרסום בעלת אופי לא חוקי, "היא לא תפעל במהירות כדי להסיר או למנוע גישה לפרסום זה".

 

פייר גודה, סגן נשיא LVMH, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי ההחלטה היא בגדר "התקדמות פנטסטית" בעבור חברות מותגי יוקרה, שכעת לא ייאלצו לרדוף בעצמן אחרי מפרסמים המנצלים את מותגיהן, אם יוכלו לעבוד עם גוגל לצמצום ממדי התופעה. עוד אמר גודה, כי תוצאות המשפט אינן מפתיעות, אך מדובר בהחלטה "הוגנת ושקולה עבור כל האינטרסים המעורבים בעניין".

 

חנות של לואי ויטון, פריז
חנות של לואי ויטון, פריזצילום: בלומברג

 

אחד היועצים המשפטיים של גוגל אמר בתגובה כי ההחלטה מדגישה את העובדה שזכויות קניין אינן דבר מוחלט. לדבריו, הפסיקה מאשרת את העובדה שהחוק האירופי המגן על שירותי אחסון מקוונים חל גם על שירות AdWords של גוגל. לפי דוברים מטעמה, גוגל מחזיקה כבר עתה במדיניות קשוחה שאוסרת פרסום מותגים מזויפים.

 

בית האופנה לואי ויטון ידוע במאבקים המרים, ולעתים השנויים במחלוקת, שהוא מנהל כדי להגן על זכויות הקניין שלו. ב־2007 פתח בית האופנה בהליכים משפטיים נגד אמנית שיצרה ציור סאטירי שבו נראה ילד סובל מתת-תזונה מחזיק תיק מעצבים. הציור, שנעשה במסגרת קמפיין צדקה לפליטי דארפור, הודפס על חולצות ועל פוסטרים אשר כל הרוווחים ממכירתם נתרמים לצדקה. החברה אף הגישה תביעת פיצויים בסך רבבות דולרים, אולם ב-2008 החליטה במפתיע לבטל את התביעה. במקרה אחר נקנסו חברת המוזיקה Sony BMG ורשת MTV ב-80 אלף יורו כל אחת, אחרי שבקליפ "Toxic" של בריטני ספירס הופיע תיק מזויף של לואי ויטון.

 

ב-2009 רשמה גוגל הכנסות בהיקף של יותר מ-23 מיליארד דולר, וכמעט 97% מההכנסות הללו הגיעו מפרסום. חלק גדול מהפרסום היה דרך מערכת AdWorkds.

x