$
בארץ

אל תשליכני: כך מתבצעת "התעללות צרכנית" בקשישי ישראל

מחקר של המשרד לענייני גמלאים מציג: קשישים שביטלו להם ערוצי כבלים ללא ידיעתם ובנקים שלא מכירים בגמלאים מכיוון שאלו לא מפקידים את קצבת הזקנה

תומר אביטל 16:4515.03.10

קשיי שפה, אותיות קטנות, והארכות אוטומטיות של חוזים - אלו הסממנים הבולטים שמאפשרים לחברות לבצע 'התעללות צרכנית' בציבור הקשישים בישראל. כך עולה ממחקר שערך המשרד לענייני גמלאים לכבוד יום הצרכן הבינלאומי החל היום (ג').

 

במהלך החודשים האחרונים הגיעו אל מוקד התלונות

של המשרד קובלנות רבות של קשישים על השירות מצד חברות עסקיות ועל בעיות בהתקשרות מולן, מרביתן נגד הבנקים וחברות התקשורת.

 

בין המתלוננים נמצאים קשישים שביטלו להם ערוצי כבלים ללא ידיעתם, חולי סרטן שהבנק ביקש לפנותם מהבית עקב אי תשלומי משכנתא, ובנקים שלא מכירים בגמלאים מכיוון שאלו לא מפקידים את קצבת הזקנה בחשבונם.

 

לדברי המשרד, עיקר הבעיות נובעות מכך שחברות רבות יוצרות נהלים המקשים על קשישים לעמוד בהם כדי לסיים את ההתקשרות. המחסום העיקרי המקשה על הקשישים בבואם לפעול מול החברות זה השפה: קשישים רבים דוברי רוסית מוחתמים על ידי אנשי מכירות דוברי אותה שפה. אנשי המכירות מסבירים ברוסית אך ההסכם והחוזה נעשה בעברית, כך שנוצר פער בין מה שהובטח לבין מה שמקבלים מאותה חברה.

 

פילוח של בעיות נוספות מצביע על מכשול מהותי נוסף: חברות מסוימות דורשות לבטל עסקה רק דרך העברת פקס. לחלק מהזקנים אין פקסים בבתיהם. כשמדובר בעסקאות מתחום הבריאות, חלק גדול מלקוחותיהם הם סיעודיים או מוגבלים בתנועותיהם.

 

ד"ר לאה נס, סגנית השר לענייני גמלאים, ציינה ל"כלכליסט" כי "לא יתכן מצב, שבו מייסדי ובוני המדינה שלנו יפלו קורבן לניצול כלכלי. המשרד לענייני גמלאים רואה את עצמו כאחראי על הגנת האזרחים הוותיקים בכל תחום ועל כן נמשיך להילחם למענם על זכויותיהם ועל המגיע להם".

 

ד"ר לאה נס הוסיפה כי "כבר השנה ניזום חקיקות נוספות בנושא על מנת לוודא שאזרחים ותיקים במדינת ישראל יקבלו רמת שירות גבוהה ביותר הן מצד המגזר העסקי והן מצד המגזר הציבורי".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x