$
בארץ

מניה בפינצטה: מותג בדעיכה מחפש לחזור לאופנה

מכירות רשת ההלבשה האמריקאית הוותיקה טלבוטס נחתכו בשליש תוך חמש שנים, והחברה הגיעה לנקודה קריטית. המניה נהנית אמנם מראלי בציפייה למיזוג קרוב, אך זו עלולה להיות שירת הברבור של החברה

אילון ג'דה 14:30 08.03.10

 

במובן מסוים, חברות ביגוד וחברות טכנולוגיה הן די דומות. שתי התעשיות האלו נמצאות דרך קבע בסיכון מהותי שמלאי הסחורה שלהן יהפוך ל"מלאי מת", שאי אפשר למכור אותו במחירי רווח. אצל חברות טכנולוגיות הדבר נובע מפיתוח מהיר, אשר הופך את טכנולוגיית האתמול ללא רלבנטית. אבל גם חברות הלבשה ניצבות בפני בעיה דומה: לשמלה מקיץ 2009 יהיה ערך נמוך מאוד בקיץ 2010, אם בכלל תימכר.

 

חברת ההלבשה האמריקאית טלבוטס (NYSE: TLB) חוותה את המגמה הזו בצורה חזקה במיוחד. טלבוטס היא חברה ותיקה הפעילה מאז שנת 1947 בתחום ביגוד הנשים, ולה כ־600 סניפים בארצות הברית, לצד פעילות בערוצים נוספים כגון קטלוגים ואינטרנט. טלבוטס נסחרת בוול סטריט בשווי של 600 מיליון דולר.

 

שחיקה באהדה למותג

 

נוסף על מגמת התיישנות המלאי סבלה החברה בשנים האחרונות משחיקה באהדת הצרכנים למותג הוותיק. על פי מדגם שערכה בקרב לקוחותיה ומפורסם במסמכים רשמיים של החברה, מאז 2007 חלה עלייה מדאיגה במספר הלקוחות שחושבים כי הקולקציה הנוכחית נופלת באיכותה מזו של השנים הקודמות. מדד זה של (אי) שביעות רצון בלט בתוצאותיו השליליות ב־2008 וב־2009, ורק לאחרונה ניכר שיפור. מלבד הבעיות הייחודיות לחברה, המיתון - אחד הגרועים בתולדות ארצות הברית - ודאי לא עזר למכירות.

 

ההשלכות על תוצאות טלבוטס היו די הרסניות, והחברה, שגם בימים כתיקונם אינה חברת צמיחה, ספגה שחיקה מתמשכת ועקבית במכירות מרמה של 1.8 מיליארד דולר בשנת 2005 ל־1.25 מיליארד דולר ב־12 החודשים האחרונים. חלק מהשחיקה נובע מקיטון בתנועת הקונים בחנויות, אולם גם מחיתוך מחירי מכירה שנאלצה החברה לבצע.

 

כתוצאה מכך נחתכו גם שיעורי הרווחיות: הרווחיות הגולמית ירדה מ־36% וצפונה במחצית הראשונה של העשור הקודם עד 28% בעת האחרונה. גם הרווחיות התפעולית של החברה נפגעה, ובשנתיים האחרונות אף נוצר הפסד תפעולי בסכום מצטבר של יותר מ־200 מיליון דולר, יותר משליש שווייה של טלבוטס היום.

 

תמונת ראי של המאזן

 

תוצאות המשבר ניכרות היטב במאזן החברה. השוואת מאזן 2002 למאזן הרבעון השלישי של 2009 מציירת תמונת ראי ומספרת את כל הסיפור: רק לפני שבע שנים היתה טלבוטס חברה איתנה עם הון עצמי שמממן שני שלישים מסך כל המאזן ועם יתרה של 100 מיליון דולר (11.5% מהמאזן) בחוב ארוך טווח. כיום הונה העצמי של החברה הוא שלילי, 27% מהמאזן ממומן בחוב קצר טווח ו־31% בחוב ארוך טווח.

 

טלבוטס נמצאת כעת בנקודה קריטית. החברה סבורה כי היא הצליחה לעצור את הדימום ברווח התפעולי וצעדים שנקטה יחזירו קונים לחנויות, ותוצאותיה בשני הרבעונים האחרונים כבר הפתיעו את האנליסטים, שציפו לתוצאות רעות יותר. במקביל טלבוטס פועלת למיזוג עם חברה בשם BPW, שתספק לה מימון בצורת הון עצמי תמורת הקצאת מניות נכבדת לבעלי המניות הנוכחיים של BPW.

 

נראה שמסיבות אלו עלתה מניית טלבוטס ביותר מ־300% מאז ינואר 2009. למרות זאת, מכירת המניות המסיבית שעומדת החברה לבצע עלולה להיות תרועת הסיכום של הראלי בטלבוטס.

 

 

הכותב היוא יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

x