$
בארץ

נסיעת מבחן ראשונה ברנו לגונה החשמלית

אחרי כל כך הרבה ציפיה, המכונית החשמלית של בטר פלייס נראית בדיוק כמו רנו לגונה רגילה. כשנכנסים אליה מגלים שהיא מתניעה בדממה מופתית, אבל גם כבדה מאוד בסיבובים

תומר הדר 15:11 08.02.10

 

רושם ראשון מנסיעת מבחן ברנו לגונה החשמלית: אין לי מקום לשים את התיק שלי. אני מתכוון להכניס את התיק לתא המטען, אבל איש הביטחון מבהיר לי שתא המטען נמצא מחוץ לתחום, מפאת סודיות. אז אני ניגש לזרוק אותו מלפנים, מתחת למכסה המנוע. אחרי הכל, כבר אין שם מנוע בנזין גדול. אבל איש הביטחון שוב מחיק אותי בתקיפות. אז אני נותן את התיק לנוסע שבמושב האחורי, שיתמודד. מה כל כך סודי בלגונה החשמלית של בטר פלייס שאסור לפתוח את תא המטען שלה? התשובה היא, כנראה, שהוא מלא בסוללות. מה כל כך סודי בתא המנוע של המכונית החשמלית של בטר פלייס? התשובה היא, כנראה, שהוא מלא במנוע חשמלי. וזהו בעצם.

 

בהסתכלות חיצונית הלגונה החשמלית נראית כמו כל רנו לגונה אחרת, מהדגם שהיבואנית קרסו לא הביאה לישראל אבל בטר פלייס הביאה לצורכי הדגמה. יש לה אפילו מספר רישוי צהוב. מדובר במכונית שעברה הסבה בארצות הברית, שבמסגרתה מכוניות בנזין רגילות עוברות להנעה חשמלית. בלגונה גם אין מנגנון להחלפת סוללה. זה יופיע רק בשנים הקרובות בתשעה דגמים שרנו וניסאן מתכוונות לייצר.

 

חשמלית ושמה שחוקה
חשמלית ושמה שחוקה

 

גם כשנכנסים לתוך המכונית החשמלית היא נראית ומרגישה כמו כל לגונה בעלת מנוע בנזין או דיזל. אין כאן שום דבר עתידני, רק מושבים נוחים ושפע של מקום. ההבדל העיקרי מתבטא בצג מיוחד בלוח המחוונים, שמראה לנהג מתי המכונית נטענה בפעם האחרונה, ומתי צריך להטעין אותה בפעם הבאה. בין המושבים שוכנים ארבעה כפתורים שאי אפשר למצוא בלגונה רגילה: הם מייצגים את הילוכי הנסיעה, לרבות מצב דרייב ומצב חניה. לחיצה ראשונה על כפתור המתנע. דומייה. עוד כמה שנים אולי נצחק על כל הפעמים שבהן התלהבנו ממידת החרישיות שבה המכונית החשמלית מתנהלת, ואולי ניבהל כשנשמע על הולכי רגל שהופתעו על ידי מכוניות חשמליות חרישיות, אך כעת האפקט עדיין מצליח להרשים. הלגונה, שמנועה מייצר את עיקר המומנט כבר מאפס סיבובים לדקה, מזנק מהמקום בנחישות בכיוון מסלול הניסוי הקצרצר של בטר פלייס.

 

למרות שפע הכוח מדובר במכונית כבדה מאוד. מהמורה ראשונה אינה מבשרת טובות למכונית שישבנה מלא ככל הנראה בסוללות ירוקות וסודיות. המתלים אינם מצליחים לבלוע מהמורות באופן משכנע וניכר שהם זקוקים לשדרוג ניכר כדי להתמודד עם תוספת המשקל מאחור. בסיבוב הראשון הלגונה מצליחה לשמור על הנוחות המסורתית של רנו, אך שפע המשקל מאחור משפיע על יציבותה של המכונית. זה לא מסוכן, פשוט לא במיוחד נעים. עם זאת, זו מכונית אב־טיפוס בלבד, והמכוניות הסדרתיות יהיו שונות מאוד. בסוף המסלול ממתינה עמדת טעינה. התהליך עצמו פשוט מאוד, חיבור של שקע ותקע. ב־2011, כשישווקו בישראל את המכוניות החשמליות של רנו, יהיה להן טווח נסיעה של כ־160 ק"מ. בתנאי שתוותרו על פינוקי מותרות כמו מזגן, למשל. נראה שעד אז לא באמת נדע איך תהיה התנהגות הכביש האמיתית של המכונית החשמלית.

x