$
תיירות

אל על בדרך לאילת: משרד התחבורה אישר לחברה להפעיל 3 טיסות יומיות בקו

לפני כחמישה חודשים אושר לחברה עקרונית להיכנס לפעילות פנים-ארצית לאילת. אל על: "החברה תיערך להפעלת הטיסות כבר באביב"

יסמין גיל 16:0604.02.10

משרד התחבורה אישר לאל על להפעיל עד שלוש טיסות יומיות סדירות לכל כיוון בין נתב"ג לאילת, כך על פי הודעת המשרד מהיום (ה'). זאת, כחמישה חודשים לאשר שניתן לחברה אישור עקרוני להתחיל להפעיל טיסות פנים-ארציות. אל על תפעל לצד ארקיע וישראייר. החברה תוכל להפעיל טיסות בחמישה מתוך שבעת ימי השבוע ובהיצע מושבים שאינו עולה על 430 מושבים ליום לכיוון.

 

עוד נקבע, כי אל על תידרש להפריד בין פעילות מועדון הנוסע המתמיד שהיא מפעילה בקווים הבינלאומיים, לבין הקווים הפנים ארציים. בתום חצי שנה מהתחלת פעילות אל על בקו לאילת, צפוי משרד התחבורה לבחון שוב את יחסי הכוחות בקו, "ובהתאם יוחלט לגבי שינויים נדרשים, במידה ויתבקשו", דבר הודעת המשרד.

 

שנת מאבק

 

בשנה האחרונה ניטש מאבק בין חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר בניסיון של הראשונה להפעיל טיסות פנים-ארציות לאילת, לצד שתי האחרונות. המאבק כלל חלופת עשרות מכתבים, שלל דיונים, שלוש הפגנות, שתי עתירות לבג"ץ וקו אחד שלא ידע שהוא כל כך נחשק.  

מה דעתך על מניית אל על:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

מספר פעמים ביקשה אל על מרת"א להתמנות כמוביל נקוב בקו לאילת, על מנת שתוכל להוביל ליעד זה נוסעים ישראלים, לצד התיירים שאותם יכולה הייתה להטיס מלכתחילה. בפברואר 2009 ביקש מנכ"ל אל על דאז, חיים רומנו, ממנהל רת"א, גיורא רום, שיבחן את כניסת החברה לפעילות באילת, ואף ציין כי החברה גיבשה תכנית להפעלת 12-6 טיסות יומיות לעיר הדרומית. באפריל ענה רום לרומנו: "במצב הנוכחי אין עדיין מקום בתעופה הפנים-ארצית למנות מובילים נוספים".

 

אלא שבאל על לא ויתרו בקלות ובסוף מאי שלח רומנו מכתב נוסף לרום, שבו כתב: "אנו מבקשים כי תשקלו שוב את בקשותינו להתמנות כמוביל נקוב פנים-ארצי". על כך הגיב רום חודש לאחר מכן: "מתן רישיון למוביל נוסף עלול לפגוע ביציבות התעופה הפנים-ארצית ולהוביל למצב שאחת או שתי חברות התעופה בקו יאלצו לצמצם את פעילותן".

 

אלא שביולי השתנתה עמדת רת"א וזו ביקשה מחברות התעופה הישראליות את עמדותיהן לגבי הקו לאילת, לקראת קיום שימוע בנושא. על כך אמר אז רום ל"כלכליסט": "הגיעו אליי פניות רבות והחלטתי לפתוח את ההחלטה לדיון מחדש, ולו כדי שאי אפשר יהיה לומר אחר כך שלא בחנתי את כל האספקטים של הנושא".

 

השימוע נערך ב-12 באוגוסט במשרדי רת"א בנתב"ג, ואליו הוזמנו נציגי אל על, ארקיע, ישראייר, משרדי האוצר, התחבורה והתיירות ורשות ההגבלים העסקיים - כל צייד בנפרד הבהיר את עמדותיו בפני רום. בחוץ הפגינו באותה שעה עשרות מעובדי ארקיע, תחת הסיסמה: "לא, לא, לא ניתן, את ארקיע לחסל". בחברה, שנמצאת בבעלות חלקית - 30% - של העובדים, טענו שכניסה של אל על לפעילות בקו לאילת תביא לירידה בתנועת הנוסעים עם ארקיע, ובהמשך לפיטורי עובדים. מאז הפגינו עובדי ארקיע עוד פעמיים, שלחו מכתבים לשרים ולחברי כנסת, ודיון בעניינים נערך בוועדת העבודה.

 

הפגנה של עובדי ארקיע, אוגוסט 2009 הפגנה של עובדי ארקיע, אוגוסט 2009 צילום: אוראל כהן

 

בתוך כך, ב-24 באוגוסט הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, על החלטה עקרונית לפיה "אושר לאל על לבצע, לראשונה, טיסות סדירות בין נתב"ג לאילת". כמה טיסות? מתי תתחיל לטוס לאילת? על פי השר: "אלו יקבעו לאחר עבודת מטה מקיפה שתתבצע על ידי רת"א".

 

בספטמבר הגישו ארקיע וישראייר, בהפרש של יומיים אחת מהשנייה, עתירות לבג"ץ. ארקיע ביקשה מבג"ץ שיורה מיידית על ביטול ההחלטה לאפשר לאל על לטוס לאילת: "בגלל התוצאה המעוותת שלפיה יוכל מונופול אל על להשתלט על הקו לאילת, בעוד ארקיע חסומה מלטוס ל-99% מיעדי אל על". בעתירה נטען עוד, כי "גורם בכיר באל על איים על ארקיע לאחרונה, כי אם לא תחדל מטיסותיה לפריז, אל על תפגע בה בבטנה הרכה - באילת".

 

בעתירת ישראייר נטען, בין היתר, כי "החלטת שר התחבורה לאפשר לאל על להפעיל טיסות סדירות מנתב"ג לאילת, התקבלה בהליך פגום מן היסוד". החברה דרשה כי קבלת החלטה בנושא זה תתקבל על ידי שר אחר "לו תועבר סמכותו של שר התחבורה, ישראל כץ, לנוכח העובדה כי השר כץ אינו יכול לבחון סוגיה זו ללא משוא פנים וללא דעה קדומה".

 

בתוך כך, סיים רום את "עבודת המטה המקיפה" ושלח את המלצותיו לגבי אופן פעילות אל על בקו לאילת, לשר התחבורה. בין היתר, המליץ לאפשר לאל על להפעיל 2-1 תדירויות ביום לכיוון בין נתב"ג לאילת, לטוס בחמישה מתוך שבעת ימי השבוע ולהפעיל מינימום 100 מושבים במטוס בכל תדירות, ומקסימום 430. גם כאן הסיפור היה רחוק מלהסתיים, ונציגי חברות התעופה הישראליות התבקשו לשלוח את עמדותיהן לגבי המלצות אלו, ואף הוזמנו לדיון נוסף ברת"א.

 

מאל על נמסר היום בתגובה: "ההחלטה לאפשר לאל על להפעיל קו סדיר פנים ארצי לאילת, היא בשורה לאזרחי מדינת ישראל, ליהודים ברחבי העולם, לתיירים מחו"ל בכלל ולתושבי אילת. הוספת הטיסות טומנת בחובה יתרון משמעותי גם עבור תושבי אילת, ותתרום להגברת התעסוקה בעיר לרווחת התושבים. אל על תיערך להפעלת הטיסות כבר באביב הקרוב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x