$
בארץ

דו"ח: לאומי ופועלים שולטים על 70% מהחשבונות בישראל

מסמך של הכנסת קובע כי ענף הבנקים סובל מריכוזיות יתר בארץ ומצביע על חסמים המונעים מלקוחות להחליף בנקים: תשלום עמלות עבור פירעון מוקדם ומיעוט סניפים בפריפריה

תומר אביטל 20:2523.11.09
מחר (ג') תתכנס הוועדה לשרותי בנקאות למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ דני דנון (ליכוד). מחלקת המחקר והמידע של הכנסת הכינה לקראת הדיון מסמך הקובע כי ענף הבנקים בישראל מרוכז מדי והלקוחות סובלים מחוסר תחרות.

מה דעתך על מניית לאומי:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

לפי הדו"ח, שני הבנקים הגדולים, בנק לאומי ובנק הפועלים, שולטים על קרוב ל-70% מחשבונות משקי הבית במדינה. הניסיונות לשבור את הריכוזיות בענף נכשלו, בנקים זרים לא הקימו סניפים בארץ וכן לא נוסד בנק אינטרנטי. מעבר לריכוזיות, מציין הדו"ח, קיימים מספר חסמים המקשים על מעבר בין בנקים.

 

הלקוחות המעוניינים לעבור בנק נדרשים לשלם עמלות עבור פירעון מוקדם של הלוואות ושבירת תוכנית חיסכון. בנוסף, הבנקים בישראל קושרים יחד שירותים שונים, לרבות ניהול חשבון עו"ש, הנפקת כרטיס אשראי ומתן הלוואות. כך, לדברי הדו"ח, לקוח אשר פותח חשבון בבנק מסוים מקבל כמעט באופן אוטומטי כרטיס אשראי המונפק על ידי חברת כרטיסי האשראי שבבעלות אותו בנק, וכאשר הלקוח עוזב את הבנק הנוהג הוא ביטול הכרטיס.

 

מה דעתך על מניית פועלים:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

כמו כן, מיעוט סניפים בפריפריה מקשה על התושבים להחליף בנק. הדו"ח חושף נתונים לפיהם מספר התושבים לסניף בישראל הוא כ-6,722 לעומת 1,767 בגרמניה, ומספר התושבים לבנקט בישראל הינו 4,878 לעומת 1,613 בגרמניה. הדו"ח מוסיף כי הכנסות הבנקים ירדו מ-36 מיליארד ב-2006 ל-30 מיליארד ב-2008, אך אחוז הוצאות הפרסום מסך ההכנסות עלה מ2.2% ב-2006 ל2.9% ב-2009

 

הדו"ח מציין מודל הולנדי מוצלח להקלת המעבר בין הבנקים, לפיו החל משנת 2004 פועל שירות תמיכה למעבר בין בנקים (Interbank Switch Support Service). השירות הוא יוזמה של איגוד הבנקים בהוצאה של 18 מיליון יורו וכולל שלוש פונקציות עיקריות. בשנה הראשונה לאחר סגירת החשבון כל התשלומים שמיועדים לחשבון הישן מועברים ישירות לחשבון החדש באמצעות מערכת סליקה בין- בנקאית. בקשות חיוב המגיעות לחשבון הישן מועברות ישירות לחשבון החדש. בנוסף, הבנק הישן מבטל את כל הוראות הקבע בחשבון של הלקוח ומספק לו רשימה מפורטת של הוראות אלו. בשנת 2004 כ-45,000 לקוחות פרטיים השתמשו בשירות התמיכה ובשנת 2005 חל גידול לכ-65 אלף לקוחות.

 

הדו"ח חובר על ידי יעקב צ'רטוף, כלכלן מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x