$
רכב

המלחמה על הליסינג - שבוע מכריע לתלוש השכר

מלחמת הכל בכל מתנהלת בחודשים האחרונים סביב תוכניות הממשלה לרפורמה בשוק הרכב. השבוע הוא הדד ליין האחרון להשלמת המשימה. בניגוד למה שחושבים שום דבר ברפורמה עדיין לא סגור. ייתכן שגם בהלת החלפת רכבי הליסינג בשבועות האחרונים תתברר כלא רווחית ומיותרת

תומר הדר 11:1821.11.09

אם אתם מחזיקים ברכב צמוד, השבוע הבא עומד להיות אחד המכריעים ביותר עבור תלוש השכר שלכם.  המכונית הצמודה שלכם יכולה להיות מדגם שמשתייך לקבוצת שווי השימוש השנייה, כגון פורד פוקוס, מאזדה 3 וקיה פורטה, ויכולה גם להיות מכונית שמשתייכת לקבוצת שווי השימוש הרביעית, כגון מאזדה חמש, או סובארו B4. כמו רבים וטובים אחרים, גם אתם שמעתם בשבועות האחרונים שלל המלצות ודעות בנוגע למידת הכדאיות של החלפת רכבכם, אם בתקשורת, אם מחברים ואולי אפילו מהמעסיק.

 

הסאגה, שמשפיעה באופן ישיר גם על פניו של ענף הרכב הישראלי, הייתה אמורה להסתיים ביום רביעי האחרון בוועדת הכספים. ענף הרכב, ענף הליסינג והמעסיקים היו אמורים לדעת פחות או יותר כיצד יראו פניהן של השנים הקרובות. אך הדבר לא קרה.

 

ביום רביעי האחרון הייתה אמורה ועדת הכספים לאשר את חבילת המיסוי הירוק. חבילה זו כוללת בתוכה גם את שיטת המיסוי הירוק, שמעניקה תמריצי מס למכוניות שמנועיהן פולטים מעט מזהמים וגם את שיטת המיסוי הליניארי, לקביעת שווי שימוש לרכב צמוד על פי אחוז ממחירו של הרכב.

 

ההיגיון שעומד מאחורי החבילה פשוט למדי: במקום המצב הנהוג כיום בו כל המכוניות המשפחתיות עולות בערך אותו דבר ושווי השימוש שליהן זהה לחלוטין, בעתיד מחיריהן של מכוניות נקיות יוזלו - ובהתאם גם שווי השימוש, שנגזר כאחוז ממחירן. וכך, על מכונית משפחתית מזהמת, ישלמו יותר שווי שימוש, מכיוון שהיא תעלה יותר ממכונית משפחתית נקייה. 

 

נושא המיסוי הירוק מתייחס כמובן לכל המכוניות הפרטיות בישראל, אך מכוניות משפחתיות מהוות דוגמה טובה מכיוון שהן מהוות את רובן המכריע של המכוניות החדשות שנמכרות כיום בארץ.

 

אינטרסים מנוגדים 

 

כיום נהוגה שיטה שקובעת את שווי השימוש על פי קבוצות, כלומר מכונית מתויגת בקבוצה מסוימת על פי מחירה, ולקבוצה זו נקבע שווי שימוש (לדוגמה בשנת 2009 נקבע שווי שימוש של 1860 שקלים למכונית מקבוצה 2 כגון מאזדה 3). אין לבלבל בין שווי שימוש, שהוא סכום שהמדינה גובה ובין שווי המעסיק, שהוא הסכום שמשלם העובד לחברה בהתאם למכונית בה הוא בוחר.

 

שיטת המיסוי הליניארי הייתה כמעט סגורה לחלוטין ומוכנה להבאה אל ועדת הכספים. עיקרי התוכנית כבר נקבעו: כל מי שייקח מכונית צמודה מינואר הקרוב ישלם שווי שימוש של 2.19% ממחיר הרכב בשנת 2010 ולאחר מכן הסכום יעלה ובשנת 2011 ו-2012 יקבע לפי אחוז שינוע בין 2.43% ל-2.6% ממחיר הרכב. סכום זה ייקבע על פי ממוצע מחירים של הדגם בו חפץ העובד בשנה הקודמת. כלומר: אם לדוגמה בחרתם במכונית מאזדה 3 בליסינג בינואר 2010 תצטרכו להיות ערניים למחירון של המאזדה שלכם. אם לצורך העניין המכונית עלתה בתחילת השנה 115 אלף שקל, אך באמצע השנה מחירה עלה ל-117 אלף שקל, שווי השימוש שלכם יצטרך להיות מחושב לפי ממוצע של מחירי המאזדה על פני כל שנת 2010. כלומר – תצטרכו לשלם אחוז שינוע בין 2.43 ל2.6 אחוזים ממחירה הממוצע של המאזדה – 116 אלף שקל.

 

עד כאן הכול היה ברור ומסודר, אך אז החבילה הגיעה אל ועדת הכספים וטורפדה. הסיבות לכך מגוונות: בראש ובראשונה הסיבה העיקרית להפלת תוכנית המס הירוק בוועדת הכספים היא גובה המיסוי על הרכב. על פי תכנית האוצר המס אמור לעמוד על 90%. בפועל הוועדה דורשת 80%. מקורבים לאוצר רמזו כבר לפני שבועות רבים על הסכם פשרה שבמסגרתו "יסכימו" אנשי האוצר והוועדה על 85% מס. אך זו אינה הבעיה היחידה. עצם התכנסות הוועדה נתן פתח לגורמים רבים שיש להם אינטרסים ברורים להשפיע על חברי הכנסת הפעילים בוועדה. החל בחברות ליסינג וכלה ביבואני רכב.

 

גם בתוך גופים אלה קיימים מחנות נפרדים. בקרב יבואני הרכב, לדוגמה, ישנם כאלה שרוצים שנוסחת המיסוי הירוק תישאר כפי שהיא כיום. לעומתם אחרים רוצים לשנות את הרכב הנוסחה מכיוון שהיא פוגעת ביכולתם למכור מכוניות בעלות מנוע דיזל. יבואני רכבי הדיזל, אגב, לא זכו לתמיכה בקרב חברי הוועדה.

 

עדיין לא נקבע

 

אחד הנושאים החשובים ביותר שעדיין לא נפתר הוא נושא שווי השימוש. התכנית של רשות המיסים, לפיה בשנה הבאה יעמוד שווי השימוש הליניארי על 2.19% נמצאת בסכנה עקב לחצים שמפעילים גופים שונים ומגוונים. גופים אלה דורשים הוזלה של שווי השימוש בשנה הראשונה, כלומר 2010, כדי להקל על מחזיקי רכב צמוד. במיוחד רכב צמוד מקבוצת שווי השימוש השנייה. בל נשכח שכל המאבק סובב סביב תוספת זעומה למדי לשכר הברוטו: מי שייקח השנה בליסינג מכונית שעולה 115 אלף שקל ישלם בשנה הבאה 2,330 שקלים שווי שימוש. מי שייקח מכונית במחיר זה בשנה הבאה ישלם עבורה בשיטה הליניארית 2,520 שקלים שווי שימוש. פחות מ-200 שקלים בשכר הברוטו. 

 

אז מהם הפתרונות לבעיית שווי השימוש? כרגע מסתמן שהאוצר וחברי הוועדה יגיעו להסדר ש"ימתיק" את נושא אחוז שווי השימוש הליניארי. אנשי האוצר, אגב, חייבים להגיע להסדר עד סוף השבוע הבא, מכיוון שאם לא יעשו זאת יפוג תוקפו של הצו הזמני שמכוחו תכנית המיסוי הירוק נמצאת בתוקף – וכל המיסוי הירוק יבוטל.

 

על פי פשרות שמתגבשות, נראה ששווי השימוש הליניארי בשנה הבאה יירד ועשוי להגיע אפילו ל-2.05% ממחיר הרכב. אך פיתרון זה מציב שלל בעיות חדשות: בעיה ראשונה נוגעת להמשך חישוב שווי השימוש בעתיד. הורדה דראסטית של גובהו של שווי השימוש הליניארי בשנת 2010 תקשה על מחזיקי הרכב הצמוד "לבלוע" את הייקור הפתאומי של שווי השימוש שלהם בשנת 2011: מדובר בעליה חדה במיוחד מ2.05% (תאורטיים כמובן) ל-2.43 עד 2.6%.

 

לבעיה זו מסתמנים מספר פתרונות אפשריים. הראשון יהיה להוריד את גובהו של שווי השימוש בשנת 2011, אך פתרון זה יצטרך לעבור שלל מכשולים באוצר עד אישורו, מכיוון שמדובר כאן בפגיעה משמעותית בהכנסותיה של המדינה בטווח הארוך. הפיתרון השני הוא להוסיף "מדרגה" נוספת בשיטת העלאת שווי השימוש הליניארי, כלומר לקבוע שבשנת 2010 יונהג שווי השימוש הליניארי המוזל,  בשנת 2011 יונהג שווי שימוש ביניים ואילו רק בשנת 2012 יונהג שווי השימוש המלא שינוע בין 2.43 ל-2.6% ממחיר הרכב.

 

הבהלה לליסינג

 

אך כאן מסתתרת בעיה נוספת: בחודשים האחרונים חודשו אלפי חוזי ליסינג של מחזיקי רכב צמוד שמיהרו להחליף מכונית לפני כניסת השיטה החדשה. ההיגיון מאחורי מהלך זה הגיוני: אם מדובר במכונית מקבוצת שווי שימוש 2, אז ניתן לחסוך בכל חודש כמה מאות שקלים בתלוש השכר. אך כעת כל מי שבחרו לחדש חוזה ליסינג לפני סוף השנה עלולים לצאת בלי כל רווח: שווי השימוש למכונית מקבוצה 2 בשנה הבאה, על פי שיטת הקבוצות (כלומר השיטה שתקפה לגבי כל מי שהחליף מכונית לפני סוף השנה) הוא 2,330 שקל. אם האוצר אכן יואיל להוריד במסגרת ההסדר את שווי השימוש בשנת 2010 ל-2.05% אז שווי השימוש של כל מי שיקח מכונית אחרי ינואר יהיה כ-2,350 שקלים, כלומר רווח זעום אם בכלל.

 

יש לציין שעלולים אפילו להיווצר לחצים להוריד את השווי ל-2.0% ואז שווי השימוש הליניארי לאותה מכונית מקבוצה 2 יהיה 2,300 שקל, כלומר מי שמיהר להחליף את המכונית הצמודה לפני סוף השנה אפילו ייצא מופסד.

 

 

פורד פוקוס פורד פוקוס

 

מצב כזה, שבו יקבע שווי שימוש ליניארי של 2.0% לשנה הבאה עלול לפגוע ביבואני הרכב ובחברות הליסינג. כפישפורסם ב"כלכליסט" יבואני הרכב מקיימים "רכבת ימית" בחודש האחרון כדי למהר ולספק מכוניות לפני סוף השנה, במיוחד מכוניות מקבוצת שווי השימוש השניה. אם אחוז שווי השימוש יהיה נמוך מ-2.05% אז כל ההבטחות על שווי שימוש מופחת בשיטת הקבוצות בשנה הבאה למעשה יתבטלו ואז הלקוחות לא ירצו לפתוח את חוזי הליסינג לפני סוף השנה, מה שעלול לתקוע את חברות הליסינג עם אלפי מכוניות שהלקוחות לא רוצים לקבל לפני סוף השנה. מסירתן של מכוניות אלה אחרי תחילת ינואר עשויה לשנות את תכניותיהם הכספיות של היבואנים וגם של חברות הליסינג.

 

כיצד הסאגה תסתיים? בשלב זה לאף אחד עדיין אין תשובות ברורות, אך האוצר וועדת הכספים חייבים להגיע להסדר עד יום חמישי הבא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x