$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט" - בהלת הליסינג: טויוטה קורולה ופולקסווגן ג'טה אזלו מהמלאי

הלקוחות לא מחכים להעלאת שווי השימוש בינואר 2010, ויבואני הרכב מתמודדים עם גל הזמנות יוצא דופן - בעיקר למכוניות משפחתיות. בינתיים, האוצר מתכנן להוריד את מס הקנייה על רכב חדש ב־20% בתוך עשר שנים

תומר הדר 06:5908.11.09

מועד אספקת רכב הליסינג הפך השנה לקריטי במיוחד. כל הלקוחות שיקבלו את מכוניתם אחרי תחילת ינואר יהיו כפופים לשיטת חישוב שווי השימוש החדשה, שתיגזר משווי הרכב ותייקר את העלות. והיבואנים כבר מרגישים את הלחץ: ל"כלכליסט" נודע שחלק מדגמי המכוניות המשפחתיות שנהנים מפופולריות

גבוהה בקרב חברות הליסינג אזלו מן המלאי. בשל כך, מועד אספקתם נדחה לשנת 2010.

 

כך, לדוגמה, טויוטה קורולה סאן, גרסתה הבסיסית של טויוטה קורולה, שעולה 114 אלף שקל, אזלה ממלאי היבואן. לקוחות שמעוניינים בכל זאת לקבל את הקורולה יצטרכו להמתין לינואר. גם לקוחות שמעוניינים בפולקסווגן ג'טה מנג'ר, גרסתה הבסיסית של הג'טה שעולה 112 אלף שקל, לא יוכלו לקבל מכונית חדשה השנה.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" שיבואני רכב אחרים הפעילו לחצים על יצרניות הרכב, וזאת כדי לקבל עד תום השנה משלוחים נוספים של מכוניות משפחתיות מן הדגמים המיועדים לציי הרכב.

 

על פי הערכות בענף הרכב, רובן של המכוניות הגיעו לידיהן של חברות הליסינג. נוסף על כך, חברות ליסינג רבות מתעתדות לרכוש מכוניות ששוחררו ממכס. השחרור מאפשר לחוכרי כלי הרכב הללו להמשיך ולשלם שווי שימוש לפי השיטה הישנה - גם אם יקבלו את מכוניתם בשנה הבאה.

 

נושאים עיניים ל־OECD

 

בתוך כך, מס הקנייה המוטל על רכב חדש עשוי לרדת בשנים הקרובות בשיעור של כ־20%, אך התהליך ייקח כעשר שנים. בחודשים האחרונים הוכנה באוצר "תכנית מגירה" להורדה הדרגתית של מס הקנייה. על פי התוכנית, מס הקניה יירד בשיעור שנתי קבוע של 2% במשך עשר שנים החל בשנה הבאה, כך שבסך הכל תחול ירידה של 20% במס הקנייה.

 

מקורבים לאוצר טוענים כי התוכנית הוכנה למקרה שה־OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) יפעיל לחצים להפחתה של מס הקנייה כתנאי להצטרפותה של ישראל לארגון בשנה הבאה. לאחרונה מתח ה־OECD ביקורת על שיעור מס הקנייה המוטל בישראל וטען שמדובר במס גבוה במידה חריגה. "על פי הערכות באוצר, תהליך ההצטרפות ל־OECD אכן ידרוש הפחתת מס", מסר ל"כלכליסט" מקורב לאוצר.

 

באוגוסט הועלה המס ל־90% עם הנהגת המיסוי הירוק. לפי רפורמת המיסוי הירוק, מס הקנייה פוחת ביחס הפוך לזיהום שאותה פולטת המכונית. "כפי שנוכחנו בחודשים האחרונים, התוכנית אינה מציגה הפחתות מס רציניות על חלק ניכר מן הדגמים והמס יהיה חייב לרדת עוד", טוען המקורב. "אם האוצר יחויב להוריד את המס, תוצג בחודשים הקרובים הפחתה ראשונית של 5%, במקביל להורדה שנתית הדרגתית של 2%".

 

ממשרד האוצר נמסר: אין על הפרק תוכנית אופרטיבית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x