$
רכב

יו"ר מועדון האופנוענים: ענתבי הוציא גזר דין מוות על ענף הדו גלגלי

לדברי יו"ר מטה המאבק, אליקו אלג'ם, הממונה על הביטוח במשרד האוצר מנסה לנצל פירצה בחוק ההסדרים ולהעלות את תעריפי הביטוח לרוב הרוכבים על רכב דו גלגלי בעשרות אחוזים

שרון ביידר 15:4109.09.09

מטה המאבק נגד העלאת תעריפי הביטוח לרכבים דו גלגליים החל היום בשורה של צעדי מחאה. מטה המאבק ארגן שיירה של אופנוענים שנסעה מראש העין לת"א כשהאופנוענים התנהלו בציר התחבורה הראשי במהירות נסיעה של מכוניות נוסעים ובכך המחישו לטענת מטה המאבק את תוצאותיו הפוטנציאליות של עומס

התחבורה שיווצר כתוצאה ממעבר של קהל האופנוענים למכוניות פרטיות.

 

יו"ר מטה המאבק ויו"ר מועדון האופנוענים בישראל, אליקו אלג'ם אמר במסיבת העיתונאים שכינס מטה המאבק כי הממונה על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, מנסה לעשות מחטף, רגע לפני שהוא מסיים את תפקידו ולנצל פירצה בחוק ההסדרים ולהעלות את תעריפי הביטוח לרוב הרוכבים על רכב דו גלגלי בעשרות אחוזים. לדבריו, "ענתבי מוציא גזר דין מוות לענף הרכב הדו גלגלי בישראל".

 

במטה המאבק מציינים לדוגמא כי ביטוח החובה על רכב דו גלגלי עם מנוע בנפח של החל מ-300 סמ"ק יעלה לכ-10,000 שקל בשנה. בארגון מציינים לדוגמא, כי ביטוח למשאית כבדה עם נגרר עומד היום על כ-5,000 שקל בלבד. עוד ציין אלג'ם כי שר התחבורה, ישראל כץ אינו מציג עמדה ברורה בנושא וכי ענתבי מנצל את הוואקום ומעלה את התעריפים ללא אישור של הכנסת.

 

באגף הממונה על הביטוח במשרד האוצר טוענים כי תביעות נזקי הגוף של 100 אלף הרוכבים על קטנועים ואופנועים מסתכמות בסכום גבוה יותר מהפרמיה שמשלם המגזר. במטה המאבק, טוענים מנגד כי חוק ביטוח החובה בישראל מעוות משום שהוא אינו לוקח בחשבון את האשם בתאונה. הרוכבים על רכב דו גלגלי טוענים כי הסטטיסטיקה מוכיחה כי 70% מהתאונות בין רכב דו גלגלי לרכב אחר נגרמות באשמת נהגי המשאיות ונהגי המכוניות הפוגעים בקטנועים ואופנועים ומכאן שהאופנוענים מסבסדים למעשה בביטוח החובה את כלל ציבור הנוהגים ומשלמים בפועל הרבה יותר מהנזק הגופני שנגרם למגזר הרוכבים באשמתם.

 

במטה המאבק שכולל גם את איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי באיגוד לשכות המסחר, כי המאבק הנוכחי הוא מאבק חברתי-סוציאלי וכי הנפגעים העיקריים מהעלאת תעריפי הביטוח הם עסקים קטנים החוסכים בעלויות ואנשים קשיי יום שרכב דו גלגלי הוא אופציה זולה בשבילם להתניידות.

 

הרוכבים על רכב דו גלגלי טוענים כי העלאת תעריפי הביטוח תוביל לנטישה של רוכבים ומעבר לאמצעי תחבורה אחרים כשרובם יעברו למכוניות מזהמות יותר שיוסיפו לעומס הגדול ממילא שקיים בכבישי הארץ.

 

במטה המאבק מציגים לדוגמא את הפערים הגדולים שבין תעריפי הביטוח במדינות אירופה לעומת ישראל. רוכב על קטנוע ווספה באוסטריה ישלם תעריף ביטוח חובה שנתי של כ-600 שקל בשנה, עמיתו הבלגי ישלם תעריף של כ-1,000 שקל, בצ'כיה ישלם רוכב הקטנוע הקטן תעריף שנתי של כ-60 שקל בעוד רוכב הקטנוע הישראלי ישלם סכום מינימום של 3,492 שקל.

 

עוד ציינו מנהיגי המאבק בהעלאת התעריפים כי כבר כיום כ-25% מהרוכבים על קטנועים ואופנועים רוכבים ללא ביטוח חובה בשל עלותו הגבוהה וכי העלאה נוספת של הביטוח עלולה לגרום להתרחבות של התופעה שתזיק למדינה בערוצים שונים כשרוכבים רבים אינם מכוסים ביטוחית על פגיעות הגוף שלהם.

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי: "צר לנו כי נציגי האופנוענים עוסקים בהאשמות אישיות, אך העובדות מדברות בעד עצמן. המהלך של האוצר מרחיב את השונות בתעריפי ביטוח החובה לרכב כך שנהגים מבוגרים וזהירים ישלמו פחות ונהגים 'מסוכנים' ישלמו יותר. פרמיות ביטוח החובה לכלי רכב דו גלגליים מכסים כיום רק כ-65% בממוצע מתעריף הסיכון הגלום בביטוחם וגם אחרי שהתעריפים יעלו בממוצע בכ-12% הם עדיין יכסו רק 70% מהסיכון. אין סיבה כלכלית או מוסרית לכך שנהגי כלי הרכב בישראל יסבסדו מכיסם את הביטוח של רוכבי האופנועים ואנו בטוחים שגם רוכבי האופנועים מסכימים לכך".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x