• תפריט
רכב

שר התחבורה: תיאסר נסיעת משאיות בכביש 1 לירושלים בין 6 ל-10 בבוקר

מדובר בפיילוט שיונהג בנובמבר ועשוי להתבצע גם בכבישים נוספים בארץ. לדברי השר כץ, "רכב כבד יוצר פקקי תנועה אדירים בכניסה לעיר הבירה, מה שמפריע לשאר הנהגים להגיע למקום עבודתם בשעות הבוקר המוקדמות"

ליאור גוטמן 16:5307.09.09

מהפך בתנועת הרכב הכבד לירושלים: שר התחבורה ישראל כץ הכריז היום (ב') על פיילוט חדש שיונהג החל מחודש נובמבר ובמסגרתו תאסר תנועת משאיות בכביש מספר 1 שמוביל מתל אביב לירושלים בין השעות 6 ל-10 בבוקר. הדברים נאמרו במסגרת כנס תחבורה ציבורית שנערך בים המלח.

 

לדברי

כץ, רכב כבד יוצר פקקי תנועה אדירים בכניסה לעיר הבירה, מה שמפריע לשאר הנהגים להגיע למקום עבודתם בשעות הבוקר המוקדמות. הפיילוט, עליו סוכם לאחרונה במשרד התחבורה, יאפשר תנועת רכב כבד רק בשעות בהן הכביש יחסית ריק. אם הפיילוט, שייערך במשך כמה חודשים, יעלה יפה הוא יונהג בכבישים אחרים בארץ.

 

"הענקת הטבות לנוסעים באוטובוס"

 

בתוך כך נערך בכנס דיון בנושא יכולתו של הרגולטור להפוך את התחבורה הציבורית לבחירה המועדפת. "הרפורמה בליסינג בעיצומה. ההבדל (בכיס) הולך וגדל וב-2011 זה יגיע לשיא. המהלך יעזור להעביר אנשים מתחבורה פרטית לציבורית", כך אמר בכנס אודי אדירי, רכז תחום התקציבים באגף התקציבים במשרד האוצר. 

 

יצוין שהתייקרות תעריפי החכירה החודשיים אינה חדשה, ולמעשה היא נמצאת כמעט בסופו של תהליך: בשנה הבאה אמור להיכנס לתוקפו שווי השימוש הליניארי, כלומר אחוז קבוע ממחיר הרכב (2.19% ב-2010 ו-2.5% ב-2011). עם זאת, נהגים שקיבלו את רכבם טרם הרפורמה ישלמו ביחס למדרגות שנקבעו ב-2007 בוועדת הכספים, אז הוחלט על ייקור שווי השימוש בתחילת כל שנה עד 2011. כך לדוגמה, נהג שמקבל מכונית מקבוצת שווי השימוש השנייה (מאזדה 3), משלם כיום 1,860 שקל לחודש. בתחילת 2010 יתייקר התעריף ב-360 שקל ובתחילת 2011 ב-360 שקל נוספים. סכומים אלה אינם כוללים את הצמדות המדד, ועל פי ההערכות בתחילת 2011 ייקבע שווי השימוש לרכב מקבוצה 2 על כ2,900 שקל לחודש.

 

לדברי אדירי, חלק מהנושאים בהם עוסק האוצר בימים אלה הם מתן גמול לאנשים שיוותרו על מקום החנייה הצמוד שלהם במקום העבודה ובמקביל מיסוי הטבה זו במסגרת תנאי השכר החודשיים של שכירים. נושא נוסף שצוין הוא הענקת הטבות מס או תמרוץ כלכלי אחר בדבר נסיעה באוטובוסים, במיוחד במרכזי הערים. "חלק מהדברים נמצאים בהליך חשיבה ועבודה בצוותים משותפים לאוצר ותחבורה, ונושאים מרכזיים ידרשו חקיקה מתאימה", מסביר אדירי. עם זאת, לדבריו החלת אגרות גודש בתקופה זו אינה הצעד הראשון בו אמורה המדינה לנקוט, זאת על רקע המחסור היחסי באמצעי תחבורה המוניים.

  

השר כץ אמר שאכיפת התנועה בנתצ"ים (נתיבי תחבורה ציבוריים) לא נאכפת, ואם אין יתרון לרכב ציבורי אז אנשים לא ישתמשו בו. לדבריו, משרד התחבורה ישקיע מאמצים בעידוד התחבורה הציבורית, לרבות שדרוג התחנות המרכזיות, הפעלת המטרונית בחיפה והרכבות הקלות בתל אביב וירושלים. "לעומת השקעת בתשתיות תחבורה אחרות, ההשקעה בתחבורה היא יחסית קלה והתוצאות נראות לעין הרבה יותר מהר. נקצה כ-75 מיליון שקל לשפר את התשתיות הקיימות גם עבור ציבור הנכים. יש לחברה הישראלית חוב גדול כלפי אלו שנפגעו במלחמות ישראל. נוסף על כך נשקיע במגזרים לא יהודיים וחרדיים, שמהווים את עיקר המשתמשים בתחבורה ציבורית". עוד אמר השר שיפעל לקידום קו הרכבת לאילת, למרות התנגדות גורמים באוצר למהלך.

 

ראש השדולה החברתית-סביבתית בכנסת, חבר הכנסת דב חנין, העלה הצעה מקורית בדבר מתן סובסידיות למשתמשי התחבורה הציבורית. "יש להעניק אפשרות לנסוע חינם באוטובוסים. מדובר על סבסוד נסיעה בחלק מהקווים ובחלק משעות היום. ישראלי לא יכול להתווכח עם חינם ואף אחד לא יסרב", אמר.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x