שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תיירות

ארקיע וישראייר שכרו משרדי עו"ד חיצוניים במאבקן מול בקשת אל על לטוס לאילת

ביום רביעי צפויות להתקיים פגישות בנושא במשרדי רת"א. גורם בענף טוען: "אם הבקשה של אל על תתקבל, ארקיע וישראייר יחוסלו". במשרד התחבורה אומרים כי עדיין לא התקבלה החלטה בנושא. כך או כך, נראה שמישהו מהצדדים יגיע בסופו של דבר לבג"ץ

יסמין גיל 13:0410.08.09

למרות ששר התחבורה, ישראל כץ, טען במסיבת עיתונאים בסוף השבוע שעבר כי "יש לאפשר לאל על לבצע טיסות פנים לאילת", וזאת עוד לפני שהתקבלה כל החלטה רשמית בעניין - נראה שהמאבק בנושא בקשת אל על להיכנס כמוביל שלישי בטיסות הפנים לאילת, לצד ארקיע וישראייר, רק מתחיל.

 

ביום רביעי צפויות להתקיים פגישות נפרדות בנושא, במשרדי רשות התעופה האזרחית (רת"א), שבהן ישתתפו נציגים בכירים מאל על, ארקיע וישראייר וכן מהרשות להגבלים עסקיים. חברות התעופה ארקיע וישראייר כבר הצטיידו, כל אחת בנפרד, במשרדי עורכי דין חיצוניים: ישראייר שכרה את שירותיו של משרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', וארקיע את שירותי משרד לשם-קיפרמן ירקוני ואת עו"ד דרור שטרום.

 

"נטוס לאילת, בין אם בעוד חודש או בעוד חצי שנה"

 

ארקיע החלה להפעיל טיסות פנים לאילת ב-1950 ומפעילה כיום בין 190 ל-230 טיסות שבועיות ליעד זה, המהוות 50% מפעילותה. ישראייר החלה לטוס לאילת ב-1997, היא מפעילה כ-150 טיסות בשבוע ליעד זה, המהוות כ-52% מפעילותה. לפני מספר חודשים ביקשה גם אל על, מרת"א, להיכנס לפעילות בקו זה.

 

מטוס ישראייר. "אין הצדקה להכנסת מוביל נוסף לקו לאילת" מטוס ישראייר. "אין הצדקה להכנסת מוביל נוסף לקו לאילת"

 

בתוך כך, גורם באל על אמר בימים האחרונים ל"כלכליסט": "נתחיל לטוס לאילת, זה יקרה בסוף - בין אם בעוד חודש, בעוד חצי שנה או בעוד שנה". גורם אחר בחברה אמר: "אין סיבה שבעולם שהבקשה שלנו לא תאושר. אנו מעריכים שההיגיון איתנו. כפי שאישרו לחברות תעופה ישראליות אחרות להפעיל שורה ארוכה של קווים בינלאומיים, מניו יורק ועד יעדים במזרח ובמערב אירופה, בשם התחרות וטובת הצרכן - כך אין סיבה שאל על לא תפעל בקו לאילת".

 

על כך טוען מנגד גורם בענף: "המשוואה של תחרות בקווים הבינלאומיים ובקווים הפנים ארציים, אינה נכונה - כי לארקיע ולישראייר זורקים 'עצמות' בקווים לחו"ל. זו אינה תחרות אמיתית מול אל על. אם אל על רוצה תחרות שווה, שתטוס לא רק לאילת - אלא גם למחניים ולראש פינה".

 

"נלחמות על חייהן"

 

אותו גורם טוען עוד, כי: "אם הבקשה של אל על תתקבל, ארקיע וישראייר יחוסלו ובגדול. זה נראה כמו מהלך אסטרטגי של אל על. לדעתי שר התחבורה כבר החליט בנושא, ועכשיו מנהלים הליך שימוע פיקטיבי. ארקיע וישראייר הולכות להילחם על חייהן, וסביר להניח שאף יפנו לבג"ץ אם תתקבל החלטה לאפשר לאל על לטוס לאילת. מנגד, ייתכן שגם אל על תפנה לבג"ץ, אם בסוף לא יאפשרו לה לטוס לאילת".

 

ממשרד התחבורה נמסר בהמשך לטענה שכבר התקבלה החלטה בנושא: "לא היו דברים מעולם. שר התחבורה לא קיבל כל החלטה בנושא".

 

לפני כארבעה חודשים דחתה רת"א את בקשת אל על להפעיל טיסות פנים ארציות, בטענה כי: "רת"א והגורמים המקצועיים במשרד התחבורה בחנו את בקשת אל על, והמסקנה היא כי אין עדיין מקום בתעופה הפנים ארצית למנות מובילים נוספים", כך נכתב במסמך שהועבר לאל על. אז נודע גם כי אל על כבר גיבשה תוכנית להפעלת 12-6 טיסות יומיות בקווים מנתב"ג לאילת, כפי הנראה שיופעלו תחת פעילות אל על ולא פעילות של חברת הבת, סאן דור.

 

אלא שבהמשך הוחלט לפתוח את הנושא לדיון מחדש. "אני לא פותח כל החלטה לדיון מחדש", הסביר לאחרונה מנהל רת"א, אלוף (במיל') גיורא רום, ל"כלכליסט", את החלטתו, "אבל במקרה הזה החלטתי לעשות זאת, ולו כדי שאי אפשר יהיה לומר אחר כך שלא בחנתי את כל האספקטים של הנושא".

 

בתחילת אוגוסט הפסיקה אל על, לאחר כעשור, את טיסות המאסף החכורות שלה: חמש טיסות בשבוע שחיברו בין הטיסות הבינלאומיות של אל על הנוחתות בנתב"ג, לטיסות הפנים של ישראייר לאילת. באל על הסבירו אז את הפסקת שיתוף הפעולה עם ישראייר, בשל אי כדאיות כלכלית. יצוין כי לאל על יש את האפשרות להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת לתיירים בלבד, אולם בחברה טוענים כי על מנת למלא מטוס, הם זקוקים גם לנוסעים הישראלים.

 

אל על כבר זכתה לתמיכה במאבקה מצד ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, ומצד נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, שביקשו מהגורמים הרלוונטיים במשרדי התחבורה, התיירות ורת"א, לאפשר לאל על להפעיל טיסות פנים לאילת - על מנת לעודד את תנועת התיירות לעיר. זאת, כאמור, למרות שאל על יכולה גם היום להפעיל טיסות לתיירים, לעיר הדרומית. אלא שגורם אחר בענף טוען: "אם אחת מחברות התעופה, ישראייר או ארקיע, יתמוטטו בעקבות כניסה של אל על לקו - לא בטוח שזה יהיה טוב לאילת".

 

בתוך כך, נודע כי בישראייר ובארקיע שוקלים שלא להגיע לדיון ברת"א, בין היתר בשל הזמן הקצר שהוקצב לכל חברה להביע את עמדה, אולם בשתי החברות סירבו להגיב לנושא.

 

זהר אנדלמן, מנהל מסחרי בקבוצת ישראייר, מסר כי: "החברה מתנגדת עקרונית למתן מעמד של מוביל נקוב למוביל נוסף בקו לאילת, עקב אי עמידה בפרמטרים המצדיקים הכנסת מוביל נוסף לקו. הטיעונים המפורטים יוצגו בדיונים שיתקיימו בעתיד עם רשות התעופה האזרחית ועם משרד התחבורה".

 

מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, מסר בתגובה: "מדובר באחיזת עיניים. אל על טועה ומטעה בנושא הטסת תיירים, שכן היא יכולה כבר היום לעשות זאת. בסופו של דבר כניסה של אל על לטיסות לאילת רק תייקר את מחירי הטיסות. כמות הנוסעים לאילת היא קבועה לאורך שנים והרצון של אל על בא כדי להרוג את חברות התעופה הקטנות. המדינה צריכה להגן על החלש, אך נראה לנו שהמשחק מכור מראש. ארקיע בעד פתיחת התחרות, אבל רוצה לפתוח את כל התחרות - כל הקווים הבינלאומיים וכל הקווים הפנים הארציים. תאסוף מדינת ישראל את זכויות הטיס ותדון בהן מחדש, ארקיע בעד. אך לא יכול להיות ששוב המונופול ישתלט".

 

עו"ד דרור שטרום, מבאי כוחה של ארקיע, אמר ל"כלכליסט": "מדובר בחיסול ממוקד. זה ניסיון להציב עובדות בשטח וליצור מצב שלמעשה אף חברת תעופה לא תוכל לפעול לצידה של אל על. חד וחלק. למה אל על רוצה את הקו לאילת? את זה ניתן להבין. למה המדינה רוצה את זה? זה כבר פחות ברור. הרי ברור שאם אל על, עם הגודל שלה ורישות הקווים שלה, תיכנס לקו - אף אחד לא יישאר כמתחרה אמיתי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x