$
בארץ

נדחתה בקשה לייצוגית נגד אוניברסיטת חיפה: האונ' היא לא עסק כלכלי שניתן לתבוע

בית המשפט המחוזי בחיפה: "תכלית קיומה של האוניברסיטה היא הקניית השכלה גבוהה ויצירת ידע באמצעות מחקר אקדמי. פעילות זו, וכל הקשור בה עצמה, אינה יכולה להיחשב כפעילות שבעטיה ניתן לראות באוניברסיטה עוסק לעניין חוק הגנת הצרכן

מארק שון 18:31 02.07.09

 

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה אתמול (ד') בקשת סטודנט לשעבר באוניברסיטת חיפה לאשר ייצוגית נגד האוניברסיטה, בטענה לנזק של 3 מיליון שקל בגין גביית יתר של שירותים בין השנים 2005-2007.

 

הסטודנט, אוהד סובול, תבע את מוסד הלימודים לאחר שאיחד שני סוגי תשלומים שהיו נפרדים בעבר, וכתוצאה מכך הכריח את הסטודנטים לשלם את שניהם, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר. האוניברסיטה גבתה עד שנת 2005 דמי שירותים חובה עבור שירותים כגון פרסום שנתון, הנפקת כרטיס תלמיד, שירותי מרפאה וספרייה. התשלום שסטודנטים היו יכולים לוותר עליו היו "דמי רווחה", שמועבר לאגודת הסטודנטים עבור פעולותיה. לאחר איחוד התשלומים לא ניתן היה לוותר על התשלום לאגודה.

 

השופט אלכס קיסרי לא קיבל את טענת סובול, כי הסטודנטים הם למעשה לקוחות של האוניברסיטה, ויש התקשרות חוזית ביניהם. סובול טען, כי בכל השירותים שאינם קשורים להשכלה פעולותיה של האוניברסיטה הן פעולות מסחריות-עסקיות, הנעשות על ידי האוניברסיטה ככל גוף מסחרי עסקי, ולכן יש לראות באוניברסיטה עוסק כמשמעו בחוק הגנת הצרכן.

 

השופט לא קיבל את הטענה וקבע כי לא ניתן לראות במוסד להשכלה גבוהה "עסק" כפי שהוא מוגדר בחוק תובענות ייצוגיות. השופט קבע כי תכלית קיומה של האוניברסיטה היא הקניית השכלה גבוהה ויצירת ידע באמצעות מחקר אקדמי וזוהי גם "מחויבותה התפקידית מקצועית" . פעילות זו, וכל הקשור בה עצמה, אינה יכולה להיחשב כפעילות שבעטיה ניתן לראות באוניברסיטה עוסק לעניין חוק הגנת הצרכן.

x