$
רכב

מס ירוק או אור אדום? בכירי ענף הרכב: "כל המכוניות יתייקרו"

מנכ"ל קבוצת קרסו: "גם מכוניות ירוקות יתייקרו בגלל שיטת המיסוי החדשה". מנכ"ל שלמה החזקות: "זו שערוריית מס שהוגנבה בדלת האחורית - במסווה של דאגה לאיכות הסביבה"

תומר הדר וליאור גוטמן 21:5413.06.09

בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר באופן רשמי על החלת המיסוי הירוק באוגוסט הקרוב. במסגרת התוכנית של האוצר עתיד מס הקנייה על מכוניות חדשות לעלות מ־75% כיום, ל־92%. במקביל ייושם "מדד המיסוי הירוק" שמחלק את המכוניות שנמכרות בישראל ל־15 קבוצות, לפי מידת הפליטה של חמישה מזהמים

מהמנוע: פחמן דו־חמצני, תחמוצות חנקן, פחמימנים ועוד שני גזים. מכוניות שיסווגו בקטגוריות מזהמות פחות יזכו בהטבות מס של עד 15 אלף שקל, בשעה שמכוניות בעלות מידת זיהום גבוהה יתייקרו. באירופה, בניגוד לישראל, המיסוי הירוק מבוסס בעיקר על גורם אחד: פליטת פחמן דו־חמצני.

 

באוצר מבהירים שהמיסוי הירוק נועד להבטיח שבעלי מכוניות מזהמות ישלמו עליהן יותר, ושמחיריהן של מכוניות נקיות יפחתו. ואולם, בפועל נוצר מצב חדש שבו רוב המכוניות הנמכרות בישראל יתייקרו בעקבות המס החדש. בענף הרכב מתקשים לקבל את הבשורה החדשה, ומפנים ביקורת קשה כלפי האוצר, שבאה הן מצד יבואני המכוניות והן מצד חברות הליסינג וההשכרה. "כלכליסט" פנה אל בכירי ענף הרכב בארץ כדי להבין איך תשפיע רפורמת המיסוי הירוק על מחירי המכוניות. הממצאים: מתקפה חסרת תקדים על מדיניות המיסוי הירוק של האוצר.

 

"אפשר לומר בוודאות שהמיסוי הירוק יעלה באופן אוטומטי את מחיריהן של כל המכוניות שנמכרות כיום ב־160 אלף שקל או יותר - בלא קשר לרמת הזיהום שלהם", מסביר אבי צור, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן ואאודי. "שיטת החישוב הישראלית נחשבת לייחודית בעולם, מכיוון שהיא מבוססת על שקלול של חמישה מזהמים, ולא רק על פחמן דו־חמצני, כמו במדינות אחרות. הדבר הזה צפוי להרגיז את יצרני המכוניות בעולם, שבמקום להשתמש בתקינה אירופית אחידה, ייאלצו כעת לבדוק איך להתאים כל דגם ודגם כדי במיוחד לשיטת המס הישראלית".

 

איציק וייץ, מנכ"ל קבוצת קרסו, שותף לדעה זו: "גם מכוניות ירוקות יתייקרו בגלל שיטת המיסוי החדשה. תוכניתו המקורית של האוצר היתה להוריד את מס הקנייה בשנה הבאה ל־72%, אך כעת ברור שהתרחקנו מהמטרה".

גם צבי נטע, מנכ"ל מכשירי תנועה, יבואנית קרייזלר וסוזוקי, תוקף את החוק החדש: "רכב הוא מוצר תחבורה ולא מותרות, בדיוק כשם שמקרר ומכונת כביסה אינם מותרות. בעבר החליטה הממשלה להוריד בהדרגה את המיסוי על רכב פרטי, כחלק ממדיניות ליברלית לבניית כלכלה חופשית. עכשיו נראה שהיא בוחרת לסטות מעקרונותיה באופן מסוכן". לדברי יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז': "המיסוי הירוק עתיד להביא לעלייה של כמה אלפי שקלים במחירי המכוניות בישראל. אמנם יש פוטנציאל מסוים להוזלה בכמה מהדגמים, אך לא מדובר ברוב השוק".

 

"לא דאגה לכדור הארץ, אלא רק לכיס של האוצר"

 

גם בענף הליסינג מטילים ספק בטוהר כוונותיהם הירוקות של האוצר: "לרגע האמנתי שהאוצר אימץ ראייה חדשנית בנושא איכות הסביבה", מגלה ניר גלילי, מנכ"ל שלמה החזקות, "אבל זה נמשך רגע בלבד. עוד לא יבשה הדיו והאמת התגלתה: לא מס ירוק, לא דאגה לכדור הארץ ולא חרדה מזיהום אוויר, אלא שערוריית מס שהוגנבה לנו בדלת האחורית במסווה של דאגה לאיכות חיינו". לדבריו, מדובר בדרך להגדלת קופת האוצר.

 

שיטת המיסוי החדשה תייקר באופן ניכר את מכוניות הדיזל, שפליטת הפחמן הדו־חמצני שלהן נמוכות לעומת מנוע בנזין רגיל. "רוב הציבור אינו מודע לקשר שבין פליטת דו־חמצני לבין צריכת דלק", אומר וייץ. "ככל שמשקלו של חומר זה בנוסחת החישוב של האוצר נמוך יותר, כך מכוניות חסכוניות באמת נפגעות מהרפורמה. זה נתון שהאוצר מסתיר מהציבור, ושגורם להתגברות התלות שלנו בנפט זר".

 

דורי מנור, מנכ"ל דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן, מסכים: "הנוסחה הישראלית יוצרת אפליה אבסורדית נגד מנועי דיזל, אף שידוע שמכוניות דיזל מודרניות נוסעות מרחק כפול ממכוניות בנזין באותה כמות דלק. רכבי דיזל מהווים בסל הכל 4% מכלל המכוניות בכביש, בשעה שבאירופה הן לא פחות מ־65% מכלי הרכב ביבשת".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x