$
רכב

הישראלים מתעלמים מאגרות הגודש באירופה

לפי נתוני חברת אופרן, אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר בקרב המטיילים הישראלים היא אי תשלום האגרה, שנועדה להפחית את זיהום האוויר במרכז הערים

ליאור גוטמן 23:0012.04.09
הנהגים הישראלים מתקשים להסתגל לאגרות הגודש: מניתוח נתוני חברת השכרת הרכב אופרן, שמנפיקה מדי שנה עשרות אלפי שוברי השכרת רכב, עולה שאחת מעבירות התנועה הנפוצות בקרב מטיילים ישראלים באירופה היא אי תשלום אגרת גודש. האגרה, הנהוגה במספר ערים אירופאיות כגון לונדון, מילאנו, רומא
ושטוקהולם, נועדה להפחית את רמת זיהום האוויר מהמכוניות. השיטה: בטרם הכניסה במרכזי הערים מחוייב נהג הרכב בתשלום אגרה - דבר שאמור לעודד אותו להעדיף את התחבורה הציבורית.

 

על פי נתוני אופרן, 38% מדו"חות התנועה שקיבלו לקוחות החברה באיטליה מיוחסות לאי תשלום אגרת גודש. לעומת זאת, במקום השני בטבלת עבירות התנועה באיטליה נמצאת נסיעה במהירות מופרזת ואילו במקום השלישי - חנייה במקום אסור. "הקנס על אי תשלום אגרת גודש נקבע על 60 יורו. כבר נתקלנו בלקוח שצבר 13 דו"חות במהלך חופשה אחת, כך שעלות הטיול התייקרה עבורו ב-780 יורו (כ-4,200 שקל – ל"ג)", מספר אופיר דנאי, מנכ"ל אופרן.

 

דנאי מסביר שכניסות לאזורים שנתחמו מסומנות בדרך כלל באופן ברור. גם אם תולים את ההתעלמות מחובת תשלום אגרת הגודש באי הבנת שלטי ההכוונה באיטלקית, קשה להסביר כיצד התופעה חוזרת על עצמה גם בלונדון: על פי נתוני אופרן, כמעט כל עבירת תנועה חמישית של מטיילים ישראלים שם מיוחסת לאי תשלום האגרה.

 

בפברואר 2008 הוצג מתווה לפיילוט ראשון בישראל שיתקיים בתל אביב: האזור שבין שדרות רוקח בצפון, רחוב קיבוץ גלויות בדרום ונתיבי איילון במזרח עד חוף הים במערב, ובעבור כניסה אליו ישלמו נהגים סכום שינוע בין 25 ל-50 שקל על כל מכונית.

 

על רקע הממצאים מאירופה מעריכים גורמים בענף הרכב שקיים חשש שהפעלת תכנית דומה בישראל תזכה להתעלמות בולטת מציבור הנהגים, כך שאגרת הגודש תהפוך בסופו של דבר למס נוסף וזיהום האוויר הגבוה במרכזי הערים יישאר כפי שהוא. במשרד להגנת הסביבה מייחסים את הממצאים לשילוט הלוקה בחסר בבירות אירופה. "להערכתנו בישראל לא יתעלמו הנהגים מתשלום אגרת הגודש בדומה לאגרה שנגבית כיום בעבור השימוש בכביש שש", מסביר אבי מושל, מ"מ ראש אגף איכות אוויר במשרד.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x