$
בארץ

בלעדי: תוכנית ההאצה, שלב ב' - עוד 10 מיליארד שקל לפרויקטים לעידוד תעסוקה

בין היתר מתכננים באוצר להקצות תקציבים להחלפת מבני הלימוד שבהם יש תקרות אזבסט ולשדרוג מתחמי תיירות. בתוך שבועיים תגובש רשימת הפרויקטים הזמינים, שאמורים ליצור עוד 10,000 מקומות עבודה

שאול אמסטרדמסקי 06:5322.03.09

השקעה כוללת של 10 מיליארד שקל, בעיקר בפרויקטים מחוללי תעסוקה - זו התוכנית שמגבש האוצר עבור החלק השני של תוכנית ההאצה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

גיבוש התוכנית מתבצע חמישה חודשים אחרי שהוצג שלב א' של תוכנית ההאצה, בו השקיע משרד האוצר גם כ־10 מיליארד שקל בקידום פרויקטים בתחום התשתית, ובעיקר בתחום התחבורה ומערכת הכבישים.

 

 

כעת, אומרים בכירים באוצר, נגמרו הפרויקטים החדשים הזמינים בתחום הכבישים, למעט שדרוג כבישים קיימים. לכן הוחלט להתחיל לקדם פרויקטים מתחומים אחרים. במסגרת זו מתכננים באוצר להגדיל את היקף בניית הכיתות המתוכננת, וכן להחליף את כל מבני הלימוד שבהם מותקנות כיום תקרות אזבסט.

 

בתחום התיירות מתכננים באוצר לקדם בנייה של חדרי בתי מלון חדשים וכן להרחיב מתחמי תיירות קיימים. בתחום איכות הסביבה בוחנים באוצר פרויקטים מגוונים דוגמת שיקום נחלים, שיקום ופיתוח מזבלות ומשרפות פסולת, וכן פרויקטים בתחום הבנייה הירוקה, הגז הטבעי ומשק האנרגיה. כמו כן נבחנת עוד הגדלה של תקציבי המדען הראשי, נוסף על תקציבים בסכום כולל של 700 מיליון שקל שכבר הוזרמו למטרה זו מאז פרוץ המשבר.

 

באוצר מעריכים שבתוך שבועיים יסיימו הצוותים השונים במשרד את גיבוש בנק הפרויקטים הזמינים ויעבירו אותם למשרדים השונים לצורך גיבוש רשימה סופית. לאחר מכן תשולב התוכנית במסגרת הצעת התקציב המתוקנת לשנת 2009, כאשר הסכום הכולל ייפרש על פני השנים הקרובות. לפיכך יהיו אלה שר האוצר החדש והממשלה החדשה שתקום שיחליטו אם להרחיב את בסיס התקציב כדי לממן את התוכנית (כפי שמציע בנק ישראל) או אם לבצע הסטות פנימיות בתקציב, כך שהמימון ייעשה על חשבון תחומים אחרים.

 

מלבד פרמטר הזמינות, באוצר מחפשים כאמור פרויקטים מחוללי תעסוקה או עתירי תעסוקה, כלומר כאלה שמייצרים מקומות עבודה חדשים לעובדים ישראלים - בניסיון להתמודד עם העלייה התלולה באבטלה. לפי האוצר, השלב הראשון של תוכנית ההאצה אמור לחולל כעשרת אלפים משרות חדשות בתוך שלוש שנים. השלב השני של התוכנית אמור לחולל משרות חדשות באופן דומה. כמו כן, תינתן עדיפות לפרויקטים המבוצעים באזור הפריפריה, לנוכח העובדה שבאזורים אלה מתפתחים כיסי האבטלה הבעייתיים ביותר.

 

מאז פרסום החלק הראשון של תוכנית ההאצה, שינו במשרד האוצר את הגישה, וכיום מגדירים את עצמם "פרו־אקטיביים". מאחורי התפיסה החדשה מסתתר מעקב צמוד אחר יישום התוכניות על ידי משרדי הממשלה השונים. כל פרויקט שנתקל במכשול שאי אפשר לצלוח בתוך זמן קצר - כמו שלושה פרויקטים בתחום התחבורה שנתקעו בשלב הראשון של תוכנית ההאצה - האוצר דואג שתקציבו יוסט באופן מיידי לפרויקט זמין אחר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x