$
רכב

בלעדי: יבואני הרכב מכרו מאות מכוניות בחו"ל

על פי נתונים שהגיעו לידי "כלכליסט", ב־2008 ייצאו היבואנים 272 כלי רכב שלא הצליחו למכור, בעיקר לאפריקה ולמזרח אירופה. רק בחודשיים הראשונים של 2009 יוצאו 109 מכוניות

תומר הדר 06:5915.03.09

באפריקה ובמזרח אירופה אוהבים מכוניות שהשתזפו בשמש הישראלית. ל"כלכליסט" נודע שב־2008 הוציאו יבואני הרכב 272 כלי רכב מישראל. בניגוד לכלי רכב שמגיעים ארצה לתצוגה או ללימוד, ומוחזרים ליצרן, רובם של 272 כלי הרכב נמכרו לסוחרי רכב בחו"ל. על פי נתוני רשות המסים, כבר בחודשיים

הראשונים של 2009 הוציאו היבואנים 109 כלי רכב, יותר משליש מן הכמות שיצאה מן הארץ בכל השנה שעברה.

 

המינוח המדויק לרוב המכוניות המשתתפות בתהליך זה נקרא "שטעון". שטעון הוא הליך שבו סחורה שנכנסה לארץ מבלי ששולם עבורה מכס מיוצאת מן הארץ. תהליך זה חיוני ליבואני הרכב שנתקעו עם מכוניות שעברה שנה מאז הגעתן לישראל. החוק מאפשר ליבואנים למכור את המכוניות כמשומשות, או למכור אותן לחו"ל. "בענף הרכב המקומי פועלים כמה גורמים שעוסקים בתיווך בין יבואני רכב ישראלים ובין גופים בחו"ל העוסקים בסחר רכב", מספר בכיר בענף. "גופים אלה, שעמם נמנה גם בכיר לשעבר ביבואנית רכב, רוכשים את המכוניות מן היבואנים בהפסד ניכר שמגיע לעשרות אחוזים ממחירן ומוכרים אותן לחו"ל. היעדים המועדפים הם מזרח אירופה ובעיקר מדינות ברית המועצות לשעבר ואפריקה".

 

סוחר רכב העוסק ביצוא מכוניות חדשות למדינות ערב מאשר את התופעה ומוסיף: "אני יודע על מבצע להוצאת מכוניות לעיראק דרך גשר חוסיין. בין ירדן וסוריה יש שוק חופשי והמכוניות עברו ללא בעיות על משאית. במזרח אירופה שמחים לקנות הכל, גם דגמים ישנים שאינם פופולריים בישראל. אפריקה מבחינתנו היא כמו המערב הפרוע. היא לא חלק מהכלכלה העולמית ואפשר למכור להם הכל, גם דגמים ישנים שהצרכן הישראלי מוותר עליהם".

 

השגת מידע על זהות היבואנים שמייצאים את המכוניות אינה קלה ונדמה שיש קשר של שתיקה בנוגע לממדי התופעה והמעורבים בה. ברשות המסים סירבו לחשוף אילו יבואנים מוציאים את המכוניות מישראל בנימוק של חסיון מידע. רוב היבואנים שאליהם פנינו סירבו לחשוף גם הם לחשוף את המידע. אך לידי "כלכליסט" הגיעו נתונים על מכוניות שעברו תהליך שטעון דרך נמל אשדוד, ממנו יצאו 41 מכוניות בינואר בלבד. על פי הנתונים, טלקאר, יבואנית דייהטסו וקיה, ויוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, ייצאו עשרות מכוניות ב־2008 דרך נמל אשדוד. עוד נודע כי יפנאוטו, יבואנית סובארו, ייצאה גם היא מספר לא מבוטל של מכוניות בשנה שעברה.

 

התייחסותם של יצרני הרכב לתופעה משתנה. "יצרני רכב אירופים, וגרמנים במיוחד, מאוד קפדנים וחרדים ליעדה הסופי של הסחורה שלהם", מסביר בכיר בענף. "חלקם אוסר על יבואנים ישראלים למכור את המכוניות לצד שלישי. עם זאת היפנים והקוריאנים מתירים מכירה לצד שלישי אך בפירוש אינם מרוצים מן התופעה, שפוגעת בסוכנים במדינה אליה המכוניות מיוצאות".

 

יוניון מוטורס, טלקאר ויפנאוטו סירבו להגיב על הדיעה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x