$
אביה ספיבק
צילום: מאיר אזולאי
אביה ספיבק כותב מאמרים בכלכליסט פרופ' לכלכלה, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל לכל הטורים של אביה ספיבק כותב מאמרים בכלכליסט

במת כלכליסט: קואליציה? אף מילה על כלכלה

הנושא הכלכלי כמעט ולא נדון בספקולציות השונות שמועלות לגבי הרכב הקואליציה הבאה. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעורר

אביה ספיבק 07:5524.02.09

לא נראה לכם מוגזם שהנושא הכלכלי כמעט אינו מוזכר בהקשר של הקמת הממשלה החדשה? האם לא הייתם מצפים לדיון בכישורים הנדרשים ממי שמיועד למלא את תפקיד שר האוצר?

 

בעיתונות סוף השבוע הוזכר אביגדור ליברמן כשר אוצר אפשרי, אבל הכישורים שנבדקו הם משפטיים בלבד: אם הוא יכול

להיות ממונה על רשות המסים, בעוד הוא עצמו חשוד אולי בעבירות מס, ואם ניתן להגן על המינוי בבג"ץ. מילה לא נכתבה על ניסיונו בתחום הכלכלי, ודווקא יש לו ניסיון כזה: הוא היה מנכ"ל משרד רה"מ בתקופתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה - תפקיד כלכלי מובהק.

 

כל זה קורה בזמן שהמשק הישראלי נכנס לתקופה קשה של פיטורים וירידה בצמיחה. כ־20 אלף עובדים פוטרו בחודש ינואר, לפי נתוני שירות התעסוקה, ושם צופים שמספר דורשי העבודה יסתכם בסוף השנה ברבע מיליון איש.

 

אבסורד חוקתי

 

המשק הישראלי מחובר בטבורו לעולם: הייצוא תופס כמעט מחצית מהפעילות הכלכלית של ישראל שנמדדת כתוצר, וכאשר העולם קונה פחות, הפגיעה בנו קשה. בתוך כך, המשבר הכלכלי העולמי ממשיך לשבור שיאים עגומים: ברבעון האחרון של 2008 היתה צמיחה שלילית של 1.5% בממוצע בארצות המפותחות החברות ב־OECD.

 

מדובר בירידה הגדולה ביותר לרבעון מאז התחילו ב־1960 לאסוף נתונים על צמיחה. ואל תתנו למספרים הקטנים לבלבל אתכם - הם מייצגים קטסטרופה אמיתית.

 

ובתוך המצב הקשה הזה, כשמדינות רבות יוזמות הוצאות תקציביות חסרות תקדים, ידיה התקציביות של ממשלת ישראל כבולות. סיטואציה זו נמשכת מאז התפטרותו של אהוד אולמרט מראשות הממשלה ב־21 בספטמבר והיא עתידה להימשך עד שתורכב ממשלה ויועבר תקציב 2009 - תהליך שעשוי להימשך כחודשיים.

 

ראו את האבסורד החוקתי: במהלך התקופה המדוברת, אף שלממשלה אין רוב בכנסת, היא יוצאת למלחמה בעזה, היא כורתת (או לא) הסכמי רגיעה עם חמאס והיא משחררת (או לא) את גלעד שליט. לכל אלה יש צורך בהחלטת ממשלה בלבד, אבל כדי להוציא שקל נוסף יש צורך בחוק תקציב - שחייב לעבור שלוש קריאות בכנסת. בינתיים מותר לממשלה להוציא בכל חודש 1/12 מהתקציב של 2008.

 

כדאי לציין שגם בארצות רבות אחרות מתקיימת חלוקת סמכויות דומה בין הזרוע המבצעת לבין הפרלמנט בסוגיות של כלכלה וצבא. חלוקה זו נוצרה כנראה מסיבות היסטוריות.

 

מה למדנו ב־1985?

 

האם כאשר תוקם סוף־סוף ממשלה, יוכל האוצר להעביר את התוכניות הנחוצות למשק? הבחירות האחרונות המשיכו את תהליך העברת הכוח מהמפלגות הגדולות להרבה מפלגות בגודל בינוני וקטן. האם במצב פוליטי זה יוכלו ראש הממשלה ומשרד האוצר למשול כלכלית? יש האומרים שיש צורך בממשלה רחבה, הכוללת את הליכוד וקדימה, כדי לטפל במצב החירום הכלכלי.

 

לדעתם, המצב דומה למצב החירום של 1985: ב־1984 השתוללה אינפלציה שנתית של 440%, שנבלמה רק כשהוקמה ממשלת אחדות לאומית. אחרים מציינים שמאז 1985 גדל בהרבה כוחו של האוצר, בין השאר, בגלל ירידת כוחה של המתנגדת המסורתית למדיניותו - הסתדרות העובדים - ושל מפלגת העבודה ששלטה בהסתדרות.

 

הם מזכירים שהאוצר מחזיק ברשותו נשק חקיקה משוכלל, חוק ההסדרים, שנבנה בדיוק בשביל מצבי חירום כגון אלה שאנו נמצאים בהם היום. חוק זה מאפשר להעביר תוכנית רחבה בתוך זמן קצר.

 

בכל העולם הנושא הכלכלי הוא הנושא המרכזי בימים אלו. הגיע הזמן שישראל תצטרף לעולם, ותבין שזהו נושא ציבורי ופוליטי בעדיפות ראשונה. הצורה שבה תתמודד ישראל עם המשבר תקבע את דמות הכלכלה והחברה כאן בשנים לעתיד לבוא.

 

הכותב הוא פרופ' לכלכלה באוניברסיטת בן־גוריון, עמית בכיר במכון ון ליר בירושלים ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x