$
כלכליסט-טק

פייסבוק בכל מכשיר סלולרי

עתיד תעשיית הסלולר, לפי תערוכת GSMA: ענקיות הסלולר ירוויחו מיישומי תוכן גם השנה; מכשירים זולים יאפשרו לכל לקוח להצטרף לעולם התוכן

אמיר טייג, ברצלונה 15:35 17.02.09

 

מי שמסתובב בתערוכת הסלולר של GSMA שנערכת בימים אלו בברצלונה יכול בטעות לחשוב ש־2009 אינה שנת משבר. תעשיית הסלולר העולמית שוב חוגגת, אם כי לשם הנימוס הכל מעט פחות גרנדיוזי ומנקר עיניים מבשנה שעברה. גם הפעם העברית נשמעת מכל פינה, והאולם דחוס לעייפה באלפי לובשי חליפות שהגיעו לראות, לגעת, לחוות, לרגל אחר המתחרים, ובעיקר לעשות עסקים.

 

עם זאת, אי אפשר להימלט מהעובדה שהמיתון העולמי משפיע היום ועוד ישפיע בעתיד על התעשייה. אפשר להרגיש ירידה במספר המציגים, בעיקר בקרב החברות הקטנות, והתורים להרשמה לתערוכה קצרים יותר. כאשר מנכ"ל נוקיה מכריז על שני מוצרים חדשים, הוא מתאר את יתרונותיהם נוכח שינוי הטעמים של הצרכנים שחל עקב המיתון הגלובלי. כולם מנסים לשכנע כי גם בזמן מיתון, המוצרים שלהם עדיין מספקים ערך.

 

הערך, שעליו כולם מדברים, נותר למרות המיתון. המנוע העיקרי של תעשיית הסלולר העולמית - המפעילים הגדולים - ממשיך לייצר מזומנים בקצב שרק הולך וגובר. רק לפני שבועיים דיווחו שני מפעילי הסלולר הגדולים בארה"ב, ווריזון ו־AT&T Wireless, על רווחי שיא ב־2008 וצמיחה שנתית בהכנסות של 12.4% ו־15.6% בהתאמה. AT&T אף דיווחה כי היא צופה ב־2009 עלייה משמעותית ברווחיות תחום הסלולר.

 

אמנם לא כל החברות רשמו את שיעור הצמיחה של שתי הענקיות האמריקאיות (וודאפון למשל צמחה אורגנית באירופה ב־1.4% בלבד), אך כולן רשמו עלייה מטאורית בהכנסות התוכן (DATA). עבור חברת AT&T, חלוצת האייפון, היה הרבעון הרביעי של 2008 רבעון מספר 12 ברציפות שבו הכנסות ה־DATA שלה צמחו ביותר מ־50% על בסיס שנתי. כך גם ווריזון, שדיווחה על צמיחה בהכנסות ה־DATA של כ־44%, וודאפון שרשמה גידול אורגני (בניכוי רכישות) של 25%.

 

הכסף הגדול יגיע משירותי התוכן

 

תמונת מצבם של מפעילי הסלולר משקפת את שקורה בתערוכת GSMA השנה, שעם החברות הישראליות הבולטות בה אפשר למנות את אמדוקס וקומברס. תפקידם של הרוב המכריע של המכשירים, השירותים, החומרה והיישומים שמוצגים בתערוכה הוא לייצר עוד ועוד כסף משירותי תוכן. השנה, בניגוד לשנים קודמות, תעשיית הסלולר הבינה שהכסף הגדול בתחום התוכן לא טמון עוד באתרי ה־wap הסגורים של חברות הסלולר, אלא באינטרנט הפתוח. הסימן המובהק ביותר לשינוי זה הוא ההחלטה של מארגני הכנס לכלול בין המועמדים לפרס מכשיר השנה רק מכשירי סמארטפון (מכשירים עם מקלדת מלאה ומערכת הפעלה המאפשרת התקנת יישומים). לא עוד מכשיר סלולר ממוקד מוזיקה, כפי שזכה בשנה שעברה, אלא מכשירים כמו הבלקברי storm או ה־G1 של HTC, שלהם מקלדת מלאה ומאפשרים גלישה נוחה באינטרנט.

 

מערכת ההפעלה של גוגל, שמיועדת לסמארטפונים, שוב מעוררת השנה עניין רב. אם בתערוכה בשנה שעברה היא הוצגה בצניעות על מכשיר דמה אחד, השנה כל חברה שמכבדת את עצמה (מלבד נוקיה) מכריזה על כיוון התקדמות שכולל מכשירי אנדרואיד. ההערכות הן כי ב־2009 יושקו כ־20 מכשירים שונים שנושאים מערכת הפעלה של גוגל. לשוק הסמארטפונים הצטרפו השנה לא מעט חברות חדשות. מתחום המחשבים הגיעו Acer, Toshiba ,Asus, חברת מכשירי הניווט Garmin, חברת ציוד התקשורת ZTE הסינית ו־INQ הבריטית - כולן הציגו לראשונה סמארטפונים שהם מתחרים טובים לאייפון של אפל.

 

הכניסה לאולם תערוכת GSMA בברצלונה. המיתון מורגש בקושי
הכניסה לאולם תערוכת GSMA בברצלונה. המיתון מורגש בקושיצילום: אמיר טייג

 

הסיפור הגדול של הסמארטפונים השנה הוא המחיר. נוקיה הכריזה על ה־E55 שנושא תג מחיר של 265 יורו, ואמור להביא את בשורת הסמארטפון לקהל הרחב. הגדילה לעשות INQ הבריטית, שהציגה מכשיר שעלותו ללא התחייבות היא כ־120 דולר. מכשירים אלו מגיעים עם קישור ישיר לפייסבוק, גוגל, eBay ו־Yahoo. כמו כן, מותקנים בהם יישום המסנג'ר של מיקרוסופט ותוכנת הטלפון של skype. בנוקיה וב־INQ מקווים שהמחיר הנמוך של המכשיר שלהם יחסוך למפעלי הסלולר בסבסוד המכשיר, וכך יאפשר להם להפחית את מחירי חבילות הגלישה. כפי ששוק הסלולר הוכיח בעבר, כאשר המפעילים מפחיתים את המחיר - הפעם זה יהיה מחיר הגלישה הסלולרית - הביקוש לשירותים שלהם מזנק, ואיתו הרווחים.

 

מחכים שהמפעילים יורידו מחירים

 

עולם התוכן, שקיבל ייצוג מאוד בולט ב־GSMA, מחכה ליום שבו מחיר הגלישה הסלולרית יהיה נמוך וחוויית המשתמש שיספקו מערכות ההפעלה והמכשירים תהיה אידיאלית לצרוך באמצעותה אינטרנט. אז צפוי עולם התוכן הסלולרי לפרוץ כפי שפרץ האינטרנט בתחילת העשור הנוכחי, כאשר רוחב הפס וחבילות התמחור הקבועות אפשרו זאת. יצרני המכשירים כבר שם עם מכשירים זולים ומערכות הפעלה פתוחות, ועכשיו תורם של המפעילים להוריד את מחירי חבילות הגלישה ולאפשר גישה זולה לאינטרנט באמצעות המכשיר הנייד. כאשר יום זה יגיע יוכלו כ־98% מלקוחות הסלולר בעולם, שעדיין לא הצטרפו לעולם התוכן האינטרנטי, להצטרף אליו.

 

השינוי שעובר עולם הסלולר הולך ומסבך את מערכת היחסים הקרובה בין יצרני המכשירים, בעיקר נוקיה, ובין המפעילים. בעבר הם עבדו יד ביד, אך עכשיו הולכת ומתפתחת ביניהם תחרות על הכנסות התוכן. נוקיה הרחיבה מהותית את חנות האפליקציות שלה (App store), הנקראת OVI Store, ומאפשרת למיליוני מפתחים ויצרני תוכן כמו לונלי פלנט או פוקס להציע שירותים באמצעות האתר של נוקיה, שתשאיר לעצמה כ־30% מההכנסות ששירותים אלו ייצרו.

 

השירותים האלה מתחרים ישירות באתרי ה־WAP של המפעילים, שהולכים ונדחקים מחוץ לעולם התוכן וחוזרים לעשות את מה שהם טובים בו - לעשות כסף מתנועה על הרשת שלהם. כיום כל יצרני המכשירים מחזיקים ב־App Store או עומדים להשיק כזו. תערוכת GSMA השנה מראה כי עולם הסלולר הולך ומקבל תכונות של עולם ה־PC, ומפעילי הסלולר הופכים יותר ויותר למפעילי תשתיות.

 

מגמה מובהקת נוספת היא המעבר למכשירי מגע, שמקלים מאוד את השימוש ביישומי תוכן אינטרנטיים. כל יצרני המכשירים - נוקיה, סמסונג, סוני־אריקסון, LG ואחרים - משיקים מגוון רחב של מכשירי מגע, שמראים כי הדרך שמתווה אפל היא עתיד עולם הסלולר. עם זאת, אפשר לומר בוודאות כי אף אחד מהם עדיין לא הצליח לשחזר באופן מלא את חוויית השימוש שמספקת אפל.

 

ישראל מאחור

 

העולם אמנם רץ קדימה, אך בפרספקטיבה מקומית ישראל נותרת מעט מאחור. מפעילי הסלולר הישראליים ממשיכים להיות דומיננטיים מאוד בתחום התוכן, שכן כל ה־App Stores בעולם עדיין לא מציעות תוכן בעברית שמותאם לשוק המקומי. אילן גירנבוים, מנכ"ל נוקיה־יורוקום ישראל, מבטיח כי לקראת השנה הבאה תצבור OVI דומיננטיות גם בשוק המקומי. להערכתו, המהפכה האמיתית מגיעה מכיוון המכשירים, שמחירים הולך ויורד והיכולת המחשובית שלהם עולה. לדברי גרינבוים, מכשיר הסמארטפון החדש שהשיקה החברה בתערוכה, ה־E55, יגיע גם לכל הרשתות הישראליות.

 

הכותב הוא אורח נוקיה־יורוקום בברצלונה

 

x