$
תיירות

מחר: שש חברות תעופה יפסיקו לשלם עמלות בסיס לסוכני הנסיעות

לאחר מאבק שנמשך כשנה ובחלקו עדיין ממשיך, יפסיקו לופטהנזה, סוויס, בריטיש איירווייס, אייר פראנס, ק.ל.מ ואליטליה לשלם עמלות בסיס לסוכנים, וכל צד יגבה מהלקוחות עמלה לפי רמת השירות שייתן. המחירים יעלו? תלוי את מי שואלים

יסמין גיל 13:5831.12.08

לאחר שנה של מאבק, שבחלקו עדיין נמשך, יתעוררו מחר (ה') סוכני הנסיעות בישראל למציאות ארגונית חדשה: שש חברות תעופה זרות יפסיקו לשלם להם עמלות בסיס בגובה 7% עבור מכירת כרטיסי הטיסה שלהן, כחלק ממהלך גלובלי של משרדיהן הראשיים.

 

מדובר בלופטהנזה ובחברת הבת שלה סוויס,

בבריטיש איירווייס, בחברות השותפות אייר פראנס ו-ק.ל.מ ובאליטליה. הגם שנפח הפעילות של כל אחת מהן, כמו של רוב חברות התעופה הפועלות מנתב"ג, קטן יחסית, כך שסוכני הנסיעות ימשיכו לקבל עמלות בסיס מחברות תעופה רבות אחרות - חששם העיקרי של הסוכנים הוא שחברות תעופה אחרות, ובעיקר הדומיננטית בשוק, אל על, יראו כי טוב ויצטרפו למהלך ביטול העמלות בהמשך.

 

נפח הפעילות המצטבר בין ינואר לנובמבר השנה של שש חברות התעופה עומד על כ-13%. יחד עם זאת, מדובר בחברות המפעילות קווים ליעדים המרכזיים באירופה: פרנקפורט, ציריך, לונדון, אמסטרדם, פריז ורומא,  יעדים מבוקשים מאוד על ידי הקהל הישראלי, גם מבחינת נוסעי הנופש, הנוסעים העסקיים, ותחנות ההמשך ליעדים ארוכים יותר.

 

ההחלטה על ביטול עמלות הבסיס, עליה הודיעו חברות התעופה כבר מסוף 2007 ובזמנים שונים במהלך השנה, לא התקבלה ללא מאבק מצד סוכני הנסיעות. ההתחלה היתה בכנס הסוכנים השנתי שבו חולקו חולצות עליהן נכתב: "הגרמנים והשוויצרים לא יכתיבו לנו את החיים", ובהמשך הגישה התאחדות סוכני הנסיעות תביעה נגד לופטהנזה, סוויס ובריטיש איירווייס. עם האחרונה הצדדים עדיין בהתדיינות משפטית, ואת השתיים הראשונות היא החזירה לתביעה בימים האחרונים, לאחר שניסיון הסכם בין הצדדים - נכשל.

 

המהלך החדש יאלץ כל אחד מהצדדים לגבות באופן עצמאי עמלה מהלקוחות, וחששם של סוכני הנסיעות הוא שחברות התעופה יגבו עמלות נמוכות מהם באתרי האינטרנט שלהן, ויקשו עליהם את התחרות. יצוין כי חברות התעופה ימשיכו לשלם לסוכנים עמלות יתר עבור יעדי מכירות.

 

"מחר כמתוכנן אנו מתחילים במודל החדש ומאמינים בלב שלם שהסוכנים ייצאו נשכרים", אומר היום (ד') ל"כלכליסט" אבנר גורדון, מנכ"ל סוויס בישראל, "היום התקשר אליי מישהו שרכש כרטיס טיסה עם לופטהנזה לחודש הבא, בכ-800 דולר, ושילם עוד 100 דולר עמלה לסוכן. אם בעבר הסוכן קיבל 56 דולר עמלת בסיס מחברת התעופה, עכשיו הוא מעריך את עבודתו ב-100 דולר, ולמה לא? נפרגן לו".

 

"הלקוח יזכה לשקיפות גבוהה יותר לגבי המחיר שישלם וידע מה הוא משלם עבור הכרטיס ומה עבור השירות", מוסיפה המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס בישראל, יעל קטן, "כך גם השירות שיקבל יהיה טוב יותר, ולגבי הלקוחות הישירים של החברה - המחיר לא יושפע".

 

פטריק עמאר, מנכ"ל אייר פראנס-ק.ל.מ בישראל, אומר כי "מדובר בשוק תחרותי. אם עד היום הסוכנים קיבלו את אותה עמלה על כל דבר שעשו, כעת הם יקבלו עמלה בהתחשב ברמת השירות שיתנו. אם יתנו שירות טוב, יהיו לקוחות נאמנים שיגיעו אליהם. זה מה שקורה בכל העולם, כי כעת התחרות היא לא רק במחירים, אלא כאמור גם בשירות".

 

מנגד אומר יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס: "חד משמעית מחירי הכרטיסים יעלו. השוק האמריקאי הוריד לפני שמונה שנים את עמלות הבסיס, ובשנה האחרונה החזיר אותן ומשלם לסוכנים 10%-15%, כי השיטה של עמלת אפס קרסה. הם הבינו שהעמלה היא ההוצאה השיווקית הזולה ביותר".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x