$
תיירות

2008 בתעופה הישראלית: סטנדרטים של עולם שלישי

מימון הוצאות הביטחון, אגרות התעופה בנתב"ג ועליית מחירי הדלק. מה כל אלה לעומת הפתעת סוף השנה שקיבלה התעופה הישראלית בסוף השנה: "נכשל" בבטיחות. "כלכליסט" מסכם שנה בענף עם מנכ"ל אל על, חיים רומנו

יסמין גיל 11:2931.12.08

השנה שהתחילה עם החלטת הממשלה מינואר להגדיל את מימון הוצאות הביטחון שהיא משלמת לחברות התעופה הישראליות מ-50% ל-80%, מהלך שלא קרה בסופו של דבר - הסתיימה בדצמבר עם החלטה אחרת, של רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA), שקבעה שבטיחות התעופה בישראל אינה עומדת בסטנדרטים בינלאומיים.

 

בין לבין מחירי הדלק הגיעו לשיאים חדשים והביאו לעליות מחירי כרטיסי הטיסה ולהאטה בתנועה, בעיקר מכיוון ארה"ב.

והתוצאה: אל על ביטלה את הקו למיאמי, וישראייר ביטלה את הקו לניו יורק, שעל הפעלתו כסדיר נלחמה במשך שנים.

 

בתוך כך, ישראייר קיבלה אישור לשמש כמוביל נקוב לרומא, לובליאנה ולונדון, אולם עדיין לא החלה להפעיל טיסות סדירות ליעדים אלו. ללונדון היא אף ביטלה את קו השכר שהפעילה, לפחות לתקופת החורף. ארקיע קיבלה אישור לשמש כמוביל נקוב למדריד, קייב, באקו, פריז וברצלונה - את שני הקווים האחרונים כבר החלה להפעיל כסדירים. סאן דור קיבלה אישור לשמש כמוביל נקוב לאנטליה, ברטיסלבה וזאגרב ועתידה להפעיל את הקווים בין ינואר לאפריל 2009.

 

בנוסף, חברות התעופה הישראליות והזרות חברו למאבק נגד תכנית משרד התחבורה להעלות את האגרות שהן משלמות בנתב"ג, כדי לממן פרויקטים לפיתוח הנמל - ואלה יועלו בסופו של דבר ב-10% בלבד, ולא ב-51% כפי שדרשה התכנית המקורית. גם מס הנמל לנוסע מנתב"ג, כך הוחלט השנה, יעלה ב-2009 מ-13 דולר ל-21.7 דולר.

 

וגם: עובדי רשות שדות התעופה ועובדי אל על חתמו על הסכמי עבודה קיבוציים חדשים, לא לפני שהראשונים השביתו מספר פעמים את נתב"ג; צה"ל הודיע, שוב, כי יפסיק את הפיקוח האווירי שהוא מעניק לתעופה האזרחית בשדה דב בשבת ובחג, בטענה שהדבר גורם לחיילים לחלל את השבת. כרגע המהלך נדחה; שש חברות תעופה זרות יפסיקו, החל מה-1 בינואר לשלם עמלת בסיס בסך 7% לסוכני הנסיעות, עבור מכירת כרטיסי הטיסה שלהן. ב-2009 נותר לראות האם גם אל על תצטרף למהלך.

 

"כלכליסט" בחר לסכם את 2008 עם חיים רומנו, מנכ"ל אל על - חברת התעופה בעלת נפח הפעילות הגדול ביותר בנתב"ג: כ-35% מתנועת הנוסעים הבינלאומית, ו-2.3% נוספים מהתנועה עם חברת הבת סאן דור. בשנה החולפת הייתה החברה, מעצם גודלה, מושפעת ומשפיעה על מרבית המהלכים שקרו בענף.

 


 

על הורדת דירוג בטיחות התעופה של רשות התעופה האזרחית בישראל, מהלך שישפיע בעקיפין על אל המפעילה קו לארה"ב, כמו גם על אי מימוש החלטת הממשלה להגדיל את הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, אומר רומנו: "לעולם התעופה יש רגולטור, זה משרד התחבורה. שחקן מפתח נוסף הוא משרד האוצר. אני חושב ששני המשרדים האלה בשנים האחרונות עשו הכל על מנת לפגוע בתעופה הישראלית".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדברים: "משרד האוצר רואה לנגד עיניו את טובת כלל ענף התעופה וציבור הנוסעים. החלטת הממשלה מחודש ינואר בוטלה בחודש אוגוסט האחרון, יחד עם זאת הממשלה קבעה כי שרי האוצר והתחבורה יבחנו את הגדלת שיעור ההשתתפות בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, לאחר שיושג הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי, שמשמעותו תחרות אמיתית בענף.

 

"לעניין הורדת הדירוג הבטיחותי של מדינת ישראל: אנו מבינים את תחושותיה הקשות של אל על אל מול מדיניות משרד התחבורה, אשר חרף הקצאת המקורות הנרחבת מהמדינה על ידי משרד האוצר, לא הביא לשיפור מעמדה של רשות התעופה האזרחית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x