יעקב שחר: שוק הרכב יקטן ב-20% ב-2009
נשיא חברת מאיר, יבואנית וולבו והונדה, אמר את הדברים בפתיחת מרכז שרות חדש של החברה בראשון לציון, שעלות הקמתו הגיעה ל-70 מיליון שקל
שוק הרכב בישראל יקטן בשנה הבאה בכ-20%. כך העריך היום יעקב שחר, נשיא חברת מאיר, יבואנית וולבו, הונדה ויגואר, במהלך חנוכת מרכז השרות החדש של החברה בראשון לציון. המרכז משתרע על פני 15 דונם ועלות הקמתו, כולל רכישת הקרקע, עמדה על 70 מיליון שקל.
לדברי שחר, "הקיטון המהותי יהיה בשוק הליסינג. למזלנו לחברת הרץ, הנמצאת בבעלות מאיר, אין איגו"חים ולכן משבר האשראי ישפיע עליה בצורה מינורית, אם בכלל. הרץ גם מבססת חלק ניכר מפעילותה על השכרת רכב ולא על ליסינג, מה שימתן את עוצמת הפגיעה בעסקיה. השנה חברת מאיר עתידה למסור 25 אלף מכוניות ואני סבור שמספר דומה יימסר גם בשנה הבאה".
עוזי מור, מנכ"ל קבוצת מאיר, העריך ששוק הרכב יצטמצם בשנה הבאה ל-150 אלף מכוניות. לדבריו, המשבר הכלכלי אף מקל על יבואני הרכב באופנים מסוימים: "יצרני הרכב העולמיים נעשו גמישים יותר בכל הקשור למדיניות האשראי שהם מספקים לנו, כי יש להם מלאים שהם צריכים להיפטר מהם".
לדברי שחר, חברת מאיר נמצאת במגעים עם קונצרן טאטא ההודי וגם עם יצרני רכב בסין אך למרות הכוונות המשותפות עדיין לא נסגרו באופן סופי זיכיונות היבוא: "אנחנו מחוזרים על ידי יצרני רכב בסין ובהודו אך לעת עתה אין בשורות מרעישות בתחום".
מותגי הרכב שמאיר מייבאת לארץ עברו בשנים האחרונות לא מעט תהפוכות: יגואר הבריטית נמכרה לקונצרן טאטא ההודי ואילו חברת פורד מנהלת מגעים למכירת וולבו. אך לדברי שחר מהלכים אלה אינם צפויים להשפיע על זיכיונות היבוא שבידי חברת מאיר: "ההיסטוריה מראה שהעברות בעלות ברמה העולמית לא משפיעות על מבנה הבעלות של הזכיינים בישראל". עם זאת הוא הוסיף שאחת הסיבות להקמת מרכז השרות החדש, בו מכוניות יגואר מטופלות במתקנים שאינם מביישים מרכזי שרות בבריטניה, נועדה לאותת לבעליה החדשים של יגואר שהעסקים בישראל כרגיל.
בכל הנוגע לתוכניות עתידיות, במאיר מדגישים את כוונת החברה להתמקד בשיווק מכוניות הונדה, בעיקר ללקוחות פרטיים: "בשנה הבאה נייבא דגם חדש - אינסייט ההיברידית", מסביר אורי גלבוע, מנהל חטיבת הפרטיות והאופנועים בחברת מאיר. לדברי גלבוע, מחירה של האינסייט יהיה נמוך מזה של הונדה סיוויק הייבריד הנוכחית וימצבה ככל הנראה בקבוצת שווי השימוש השלישית.
אך למרות ההצהרות על יבוא ההיברידית החדשה, במאיר מדגישים שבעוד עשר שנים החברה תייבא באופן שוטף מכוניות מימן: "עוד עשר שנים נוכל לשווק את הונדה FCX שמצוידת במנוע הפועל באמצעות מימן. ההיברידיות הן הפיתרון הנקי של הונדה עד לתקופה בה ישווקו מכוניות המימן באופן סדרתי".
אנשי מאיר אף אישרו שקיימו עד לפני כמה חודשים מגעים לרכישת חלק מסוכנות מכוניות לים התיכון, יבואנית פיאט, אך מגעים אלה לא צלחו. שחר אינו שולל אפשרות שהחברה אף תונפק בעתיד: "עד היום לא שקלנו הנפקה כי לא היינו צריכים וגם אין תוכניות כאלה. אך ייתכן ויבוא יום בו האפשרות תישקל".


