תערוכת סמה: ריגושים על גלגלים
התערוכה האמריקאית המתמקדת בשיפורי רכב הציגה בלאס וגאס הרבה כוחות סוס והמון דאווין. אחת הפנטזיות היא פורד מוסטנג קוברה ג'ט המצוידת במנוע 5.4 ליטרים המפיק 400 כוחות סוס
ברוכים הבאים לתערוכת הרכב המטורפת ביותר: תערוכת סמה (SEMA, Specialty Equipment Market Association). כאן לא מדברים על איכות הסביבה, בקושי מזכירים את מספר כריות האוויר ברכב ולא ממש מתעניינים בצריכת דלק. בעולם של שיפורי הרכב לא מדברים על מיתון. מילת המפתח היא כוחות סוס, אביזרים והרבה דאווין.
תערוכת סמה יצאה לדרך בשנת 1963, כאירוע קטן עבור חובבי מכוניות ספורט אמריקאיות. בחלוף השנים הפכה התערוכה, שמתקיימת מדי שנה בלאס וגאס, למכה של חובבי שיפורי הרכב. בתערוכה שננעלה ב־7.11 הוצגו כמעט כל האביזרים להעלאת כוח מנוע, שיפורי מראה חיצוני ואפילו ג'אנטים בקוטר של 28 אינץ'.
עד שנות השמונים הוצגו בתערוכה בעיקר מכוניות אמריקאיות בעלות מנועי שמונה בוכנות מפלצתיים, אך עם חדירת המכוניות היפניות לארצות הברית התפתח שוק פורה לשיפורים שמסוגלים להפוך כל הונדה סיוויק חבוטה למכונית מירוץ שמגיעה בקלות ל־250 קמ"ש. בתערוכה שהתקיימה השנה ונסגרה בסוף השבוע הציגו כ־7,000 חברות שיפורים את מרכולתן, החל בג'יפים שעברו תהליכי השבחה וכלה במכוניות ספורט צנועות שהפכו למפלצות מירוצים. אלה שש המכוניות המסקרנות שהוצגו בה.
המאיימת: דודג' צ'אלנג'ר קלאסיק דיזיין
דודג', שעתידה עדיין לא ברור, הציגה לאחרונה את הצ'אלנג'ר, מכונית ספורט שעיצובה מזכיר את שמה של מכונית בעלת אותו שם ששווקה בארצות הברית בשנות השבעים. בסדנת השיפורים קלאסיק דיזיין הוסיפו לצ'אלנג'ר מגדש־על שמעלה את הספק מנועה ל־560 כוחות סוס, מערכת מתלים מיוחדת למסלולי מירוצים וגם בלמים מוגדלים שיעצרו את היצירה. עבור מי שצ'אלנג'ר רגילה לא נראית לו מאתגרת דיה הוסיפו בסדנה לא מעט חלקי גוף מיוחדים. אלה נועדו להרחיב את גוף המכונית לטובת יציבות אבל גם לטובת מראה מאיים יותר.

החזקה: סובארו פורסטר XTI
הפורסטר החדשה שהוצגה כאן בשנה שעברה היא רכב כביש שטח רך שמסוגל לשנע משפחה בנוחות על דרכי עפר. הפורסטר XTI מסוגל לשנע - את אותה משפחה בדיוק - במהירות של 240 קמ"ש. ה־XTI שפותח בידי סדנת המירוצים של סובארו מבוסס על הפורסטר טורבו שנמכרת גם בישראל, אך בעוד שהפורסטר המקומי מצויד במנוע שמפיק 230 כוחות סוס, זה של ה־XTI מפיק 315 כוחות סוס באמצעות מגדש טורבו משופר ומערכת פליטה יעילה יותר. גם מערכת הבלימה והמתלים שונתה, וכעת הפורסטר XTI מונמך כמעט לגובה הרצפה על חישוקי גלגלים ענקיים. לצדו של ה־XTI הוצג פורסטר נוסף שנועד לחילוץ בשטח הררי ומצויד בצמיגי שטח ענקיים ובמנוע מחוזק.
המפלצתית: פורד F150 SVT ראפטור
בעידן של חשש מפני זיהום אוויר וצמצום בצריכת הדלק, טנדר הפך כמעט למילה גסה. אך למרות המתקפה החזיתית, בארצות הברית עדיין קיים פלח שוק לא מבוטל לטנדרים, עדיף חזקים באופן מוגזם. פורד ניצלה את תערוכת סמה כדי להציג את ה־F150 ראפטור, טנדר מירוצים המצויד במנוע דומה לזה של המוסטנג, שמפיק 320 כוחות סוס. הראפטור מצויד במערכת מתלים מיוחדת שמאפשרת לו לחלוף על פני סלעים, חולות וחריצי קרקע במהירות גבוהה. הראפטור ישווק בסוכנויות פורד בשנה הבאה וגם יתחרה במירוץ הבאחה שמתקיים במקסיקו, מירוץ אכזרי במיוחד שבוחן מדי שנה את חוסנם של הצוותים וכלי הרכב המשתתפים בו.
הקלאסית: פורד מוסטנג קוברה ג'ט
מוסטנג חדשה אפשר לרכוש בישראל רק באמצעות סוכני היבוא האישי. וגם אלו שהסתננו ארצה בדרכים לא דרכים מצוידות בדרך כלל במנועים בעלי שש בוכנות, ולא במיטב מנועי שמונה הבוכנות שנמכרים ברחבי ארצות הברית. פורד בחרה בתערוכת סמה כדי להציג את המוסטנג החזקה ביותר: הקוברה ג'ט. השם אגב זהה לשמה של מוסטנג ששווקה בשנות השבעים העליזות ושימשה למירוצי האצה. הקוברה ג'ט מצוידת במנוע בנזין בנפח של 5.4 ליטרים המפיק 400 כוחות סוס באמצעות מגדש־על שדוחס לתוכו אוויר קר. לשם השוואה, כוח המנוע של מאזדה 3 הוא בערך רבע מכוחה של המוסטנג. המנוע האימתני, שעוד ניתן לשיפור, משודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת שש מהירויות, אך כמיטב המסורת מוצעת גם תיבת הילוכים אוטומטית. המחיר, 69 אלף דולר, אמנם אינו זול במונחים אמריקאיים, אך אינו יקר במונחים ישראליים. כאן ניתן לקנות בסכום כזה אאודי A4 חדשה.

המוזיקלית: הונדה אקורד גאלפין
הונדה אקורד מוכרת בישראל כמכונית מנהלים, אך בארצות הברית מדובר במכונית משפחתית נפוצה שאף הולידה גרסאות קופה ספורטיביות. סדנת השיפורים גאלפין מציעה ללקוחותיה הונדה אקורד מסוג מעט שונה: חישוקי הגלגלים הוחלפו בחישוקי ענק, מערכת המתלים הונמכה לרצפה, והמנוע זכה לתוספת של מגדש טורבו שמעלה את ההספק בעשרות אחוזים. כדי להתמודד עם המשקל העודף הוחלפו חלקים כגון מכסה המנוע בחלקי סיבי פחמן קלי משקל. אם העוברים והשבים לא יבחינו בצבע הכחול הבולט, הם יבחינו במערכת השמע: בגאלפין ציידו את האקורד במערכת סטריאו מרובת מגברים וברמקולים בהספק של אלפי ואט.
המגוונת: פולקסווגן סופר פאסאט CC
פולקסווגן פאסאט CC, גרסת הפאר של הפאסאט הסדרתית, היא עולה יחסית חדשה בארץ. המכונית שנמכרת בארץ מצוידת במנוע בנפח שני ליטרים המפיק 200 כוחות סוס. חטיבת פולקסווגן בארצות הברית מנצלת את התערוכה כדי להציג כמה גרסאות משופרות של מכוניותיה, ובכללן גם הפאסאט CC. בניגוד לרוב המכוניות המוצגות, שמצטיינות בעיקר במרכבים מושכי תשומת לב, בפולקסווגן העדיפו להתמקד במתרחש מתחת למכסה המנוע. מגדש הטורבו המקורי הוחלף במגדש גדול יותר, ומחשב הרכב כוון כך שהנהג יוכל לבחור בשלושה מצבי נהיגה: חיסכון (222 כוחות סוס); ג'י טי (252 כוחות סוס) ומצב כוח (313 כוחות סוס). כדי שהפאסאט גם תישאר על הכביש, למרות תוספת הכוח המכובדת, הותקנו בה בולמי זעזועים מיוחדים ומערכת בלימה מחוזקת.


