נתונים מפתיעים: "מכוניות בנזין מזהמות יותר ממכוניות דיזל"
מנתוני עמותת מלר"ז עולה כי בניגוד לטענות המשרד להגנת הסביבה, רכבי הבנזין בישראל מזהמים פי שניים מרכבי הדיזל. במשרד אומרים: "החלקיקים שנפלטים ממנועי דיזל - בעלי ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר על מחלות ותמותה|
מכוניות בעלות מנועי בנזין גורמות בטווח הרחוק נזק סביבתי גדול יותר ממכוניות בעלות מנועי דיזל - כך עולה מניתוח נתוני זיהום האוויר של עמותת מלר"ז (מועצה למניעת רעש וזיהום אוויר), בשיתוף משטרת ישראל והמשרד להגנת הסביבה.
הנתונים של עמותת מלר"ז נאספו במחצית הראשונה של שנת 2008, במהלכה נבדקו 3,137 כלי רכב בשבע ערים באזור המרכז והשרון. רוב כלי הרכב שנבדקו היו רכבים ותיקים, בני יותר חמש שנים.
מניתוח נתוני זיהום האוויר של עמותת מלר"ז עולה ששיעור רכבי הבנזין שלהם מיוחסת רמת זיהום חריגה מהרגיל גבוה פי שניים מזה של רכבי הדיזל: ב־14% מרכבי הבנזין שנבדקו על ידי העמותה נמדדה רמה חריגה של פליטת המזהמים לעומת 6.7% בלבד בקרב רכבי הדיזל.
ממצאי מלר"ז עומדים בסתירה לטענת אנשי המשרד להגנת הסביבה, לפיה רכבי דיזל מזהמים יותר מרכבי בנזין ולכן יש להעלות את מס הקנייה שמוטל עליהם ב־1,500 עד 15 אלף שקל. ברוב מדינות אירופה, בניגוד לישראל, רכבי דיזל זוכים להקלות מיסוי כיוון שפליטת ה-CO2 (פחמן דו־חמצני) שלהם נמוכה בהשוואה למכוניות בנזין.
הסיבה לממצאים ההפוכים: המלצות הוועדה למיסוי ירוק מתייחסות לשיעור הפליטה של מכוניות חדשות, ולא לכלי רכב משומשים שהמנוע שלהם סובל מבלאי.
אבי מושל, הממונה על זיהום אוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה, מסביר שקיים שוני בין הבדיקות ואומר שבעוד ברכבי בנזין נמדדת רמת ה־CO2, ברכבי דיזל נמדדת רמת החלקיקים (PM10). "בבדיקות שביצעה העמותה בשטח התייחסנו לחלקיקים שנפלטים ממנועי דיזל כגורם בעל ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר על מחלות ותמותה, ולכן ההתייחסות חמורה יותר לעומת זיהום שמקורו בבנזין".


