מסע אחר: מטיילים עם ויקי-טראבל
אלפי גולשים יוצרים את מדריך הטיולים הגדול בעולם באתר WikiTravel. מייסדי האתר הפכו אותו לסדרת ספרים. חבל שבאתר הישראלי יש בינתיים רק 75 ערכים
"התרחקו מאזורים של הפגנות פוליטיות. כדי לדעת לאן לא להגיע, התעדכנו בחדשות שבאתר 'רשת המידע הטיבטי'. סין לרוב חוסמת את הגישה לאתר, אבל אפשר לעקוף זאת על ידי הרשמה לניוזלטר בדוא"ל".
זהו ציטוט מהערך טיבט בויקי-טראבל (WikiTravel.org), אתר תיירות שבדומה לאנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה נכתב כולו בידי גולשים. בדומה לויקיפדיה, גם ויקי-טראבל זכה לגרסאות בכ-20 שפות, ובהן יפנית, סנסקריט, ערבית, וגם גרסה עברית הקרויה "ויקי-טיול".

אלא שויקי-טראבל הוא יותר מאנציקלופדיה לתיירות. מייסדי האתר מפעילים גם הוצאת ספרים בשם WikiTravel Press, ומוכרים מדריכים שמבוססים על תוכני האתר. לדבריהם, הרשת ירשה סופית את מקומם של מדריכי התיירות המודפסים, ומי שרוצה לתכנן טיול ייהנה הרבה יותר אם ישתמש באינטרנט.
"מדריכי טיולים כגון לונלי פלאנט פשוט לא מעודכנים יותר", סיפר ל"כלכליסט" ג'אני פאטוקליו, עורך האתר וההוצאה. "אם טיילתי בקיץ, אז רק בסתיו אכתוב את ההערות שלי ובחורף אשלח אותן למו"ל, שלא ישלב אותן בספר לפני האביב. בוויקי, לעומת זאת, יש בכל רגע אלפי תורמים לכל ערך".
פאטוקליו מספר שהחיסרון הזה הוא שהוביל להקמת האתר. מקימיו, בני הזוג אוון ומישל פרודרומו מקליפורניה, טיילו בתאילנד בסוף 2002, ובמשך לילה שלם טיפסו על סלעים וחצו יערות רק כדי להגיע לאכסניה מקומית שקראו עליה במדריך לונלי פלאנט. כשהגיעו, גילו שהמקום נסגר מזמן. כעבור חצי שנה הוקם האתר, באמצעות פלטפורמת הוויקי שמאפשרת לכל גולש מזדמן לכתוב ולערוך את התוכן שבו.

כעבור חמש שנים חגג האתר 40 אלף ערכים, מהם כ-20 אלף בגרסה האנגלית. האתר אמנם אינו מתחרה באנציקלופדיה של ויקיפדיה, שבגרסתה האנגלית יש כבר יותר מ-2.5 מיליון ערכים, אולם הוא מתחרה היטב בספרי תיירות ובאתרי תיירות ברשת.
ב-2007 זכה בפרס Webby בקטגוריית אתר התיירות הטוב ביותר ברשת, ובאחרונה נבחר לאחד מ-50 האתרים הטובים ביותר ל-2008 של המגזין "טיים". הגרסה העברית, עם זאת, מכילה רק 75 ערכים.
VOD של ספרים
בפברואר הושקו שני המדריכים המודפסים הראשונים - לשיקגו ולסינגפור, שנמכרים באתר Lulu.com, שמבצע עבורם את ההדפסות ואת אחזקת המלאי. מאז נוספו מדריכים לפריז, קהיר והלסינקי. כל מדריך עולה כ-15 דולר, ושבו תכנים שמוצעים באתר בחינם. הספר שהגולש מקבל בדואר הוא של גרסת האתר העדכנית ביותר שהיתה בנמצא ביום הזמנת הספר. "אנחנו מוסיפים כל הזמן עוד כותרים, אבל המטרה שלנו היא להציע בעתיד מדריכים בהתאמה אישית, בהדפסה לפי דרישה. כך אנשים לא יצטרכו לשלם על מידע ישן ולא מדויק שנכתב על ידי שניים או שלושה אנשים. כל אחד יוכל לקבל בתוך שבוע מידע עדכני שנכתב ונערך על ידי מאות ולפעמים אלפי אנשים", אומר פאטוקליו.
הגולשים משתתפים בהכנסות?
"לא. חלק מהכסף מממן את האתר, עם מודעות טקסט של גוגל, וחלקו משולם כמשכורות לעורכים של המהדורה המודפסת. הגולשים מקבלים רק קרדיט על התוכן. אבל מצד שני, את העורכים של הספרים אנחנו שוכרים מקרב הגולשים שפעילים באתר. אנחנו מאוד שמחים לשכור גולשים שכותבים ערכים ברמה גבוהה".
הגרסה העברית, ויקי־טיול, הוקמה בחודש מאי, וכוללת רק 75 ערכים שנכתבו על ידי 35 גולשים. רוב הערכים אינם מעודכנים, וכוללים שגיאות הקלדה וטעויות. אוראל ציון, שעורך את הגרסה העברית, סיפר ל"כלכליסט" שניסה ליצור קשר עם ויקיפדיה הישראלית ולפרסם את ויקי־טיול באתר ויקיפדיה, אך לא זכה לסיוע רב. "חבל", הוא אומר. "אחרי הכל, לשני האתרים יש כוונות זהות".
עוד תחליפים אינטרנטיים לספרי הטיולים
טריפסיי: לחברתיים
האתר טריפסיי הוא רשת חברתית שמתמקדת בטיולים. המצטרפים יכולים להצטרף לקבוצות עניין שונות, כגון "מסעדות שוות בעולם", "אובססיביים לטיסות", "מכורים לחופשות הרפתקניות" ו"שכיות חמדה עירוניות". בדף השער של האתר מופיעה מפת העולם, שאותה ניתן להזיז וכן למצוא עליה סימונים שמובילים להמלצות ביקור מטעם חברי האתר. מי שירצה להתעמק ביעדים המומלצים ימצא טיפים רלבנטיים למקום, מידע תיירותי מויקי־טראבל, תמונות מאתר הצילומים פליקר, המלצות ואפשרות לדרג את היעד ולהעלות תכנים מקוריים.
דופלר: לאנשי עסקים
דופלר הוא אתר תכנון טיולים הפונה לאנשי עסקים שמרבים לנסוע. הוא מאפשר לשתף מידע עם עמיתים וחברים, וכן לתאם פגישות ברחבי העולם או לברר מי מחבריכם נקלע לעיר. נוסף על כך, דופלר מתקשר עם אתרים שיתופיים אחרים, כגון פייסבוק, טוויטר ופליקר, וכן עם יישומי ניהול זמן, כדי לוודא ששום פגישה עסקית אפשרית לביצוע לא תוחמץ. האתר גם ממליץ על אנשי קשר שעשויים לעניין את הגולש, ממש כמו בכל רשת חברתית, ומציג טיפים ומפות של יעד הנסיעה. כולל גישה בסלולרי ואפשרות לעדכן את החשבון באמצעות sms.
טריפאיט: השימושי
אתר טריפאיט מאפשר להרכיב מסלול נסיעה מותאם אישית, להזין בו תוכן שהגולש אסף במקומות אחרים, ולאחר מכן להיעזר בו ולשתף עם חברים. לאחר הרשמה קצרה הגולש מוזמן להזין באתר את פרטי הטיסה והלינה שלו, כמו גם כתובות של מסעדות, אטרקציות תיירותיות, מפות רלבנטיות, חברות להשכרת רכב, מידע על מזג האוויר ביעד וכל מידע טקסטואלי או גרפי רלבנטי. הגישה לתוכנית הטיול מתבצעת מכל מחשב וזמינה גם באמצעות טלפון סלולרי בעל חיבור לאינטרנט, ואת האתר אפשר לעדכן באמצעות שליחת דוא"ל.
טריפטאץ': לתיאום טיולים משותפים
טריפטאץ' הוא מיזם ישראלי שמספק מידע תיירותי כללי על יעדים בעולם, החל במידע אנציקלופדי ובמזג האוויר וכלה ברשימת אירועים, במלונות מומלצים, בהזמנת טיסות ובשכירת רכב. עם זאת, מי שיירשם כחבר באתר ימצא בו רשת חברתית תיירותית שתאפשר לו לא רק לבנות תוכנית טיול, אלא גם לקבל המלצות מגולשים אחרים, לתקשר עמם ולתאם טיולים משותפים. טיילים מסורים יוכלו להתקין במחשביהם את סרגל הכלים של האתר, שיישב בראש הדפדפן ויאפשר חיפוש בו ואספקת מידע על יעדים בקליק.


