$
רכב

ארבע על ארבע: פנטזיות מוטוריות

המומחים אולי מתקשים לעתים להגדיר מכונית־על, אבל כל מי שרואה אחת כזו לא ישכח אותה לעולם. הצצה לארבע פנטזיות מוטוריות של מרצדס, בוגאטי, קוניגזג ופרארי

תומר הדר 09:0020.08.08

על פי ההגדרה המילונית היבשה מכונית־על היא "מכונית שביצועיה עדיפים באופן משמעותי על אלה של מכוניות אחרות". הגדרה אחרת, שגויה אגב, טוענת שמדובר במכונית ש"מנועה ממוקם במרכזה ומעניק לה ביצועים מהירים שמתאימים לצורתה האווירודינמית".

 

אם ההגדרות המילוניות חסרות הרגש האלה היו נכונות, אז סובארו אימפרזה טורבו, שביצועיה עדיפים על אלה של מכוניות אחרות, היתה נחשבת מכונית־על כשרה למהדרין. מנוע מרכזי וצורה אווירודינמית? אם ההגדרה הזו היתה נכונה, אז מכונית הספורט העממית טויוטה MR2, שמנועה ממוקם במרכזה, היתה נחשבת למכונית־על.

 

מהי באמת ההגדרה של מכונית־על? ובכן, הגדרה כזו לא תמצאו במילון, אבל הנוסח הלא הרשמי בערך כזה: "כשתראו מכונית־על ברחוב אתם כבר תדעו. צליל האגזוזים יגרום לכלוב הצלעות שלכם לרעוד, וגם אם אתם לא אוהבים מכוניות, תדעו בוודאות שמדובר במכונית שבינה ובין המאזדה שלכם אין דבר במשותף, בקושי התואר 'מכונית'. היא צריכה להגיע למהירות סופית של לפחות 270 קמ"ש ולהיראות לא פחות ממדהימה".

 

מכוניות־העל הראשונות הופיעו בשנות השישים ונשאו סמלים של פרארי ולמבורגיני. אחר כך זירת הקרב התרחבה ונוספו מותגים חדשים. "כלכליסט" מציג את רשימת מכוניות־העל הבולטות ביותר שהופיעו השנה ומאחל לכם שיום אחד תזכו לנהוג באחת מהן.

 

מרצדס SL AMG Black Series

מרצדס מוכרת בישראל בעיקר בזכות מכוניות המנהלים ורכבי הכביש־שטח שלה, אך יש לה צד אחר, שאפשר לתאר כ"מרושע באופן חיובי". מדובר ב־AMG, חטיבת המירוצים של החברה, שהחלה את חייה כסדנה שהתמחתה בשיפור מכוניות מרצדס ולימים נרכשה בידי החברה.

 

 

מרצדס sl amg מרצדס sl amg

SL Black Series נולדה כמכונית ספורט אימתנית שזכתה לניתוח לב פתוח נרחב, כולל טיפול בשלדה ובמנוע בסדנת AMG שבאפאלטרבאך לצורך "פיתוח נוסף", שם מחולצים מהמנוע 670 כוחות סוס. המנוע עצמו, בעל 12 בוכנות ובנפח 6 ליטרים, משודך לתיבת הילוכים חצי אוטומטית בעלת חמש מהירויות בלבד.

 

למה רק חמש כשלמרצדס יש במחסן תיבות הילוכים בעלות שבע מהירויות? שאלה טובה. בזמן הניסויים שנערכו למכונית, כוח המנוע ריסק את התיבות המתוחכמות לרסיסים, ומהנדסי מרצדס החליטו שעדיף להשתמש בתיבה ישנה וחסונה. מה עוד? מובן שבפנים מותקן כלוב מירוצים מלא, למקרה שהנהג רוצה לבייש כמה בעלי פרארי על המסלול, והגג עשוי סיבי פחם לטובת הורדת משקל. בארה"ב יהיה קשה מאוד לקנות את ה־Black Series בגרסה האירופית, כי היא קיצונית מדי לכבישים שם. בתגובה הורידו במרצדס את גג סיבי הפחם והחליפו אותו בגג מתכת, ובמושבים הותקנו כריות אוויר.

 

זרוע המירוצים של מרצדס נמצאת כיום בצומת דרכים חשובה. נושא פליטת המזהמים נמצא בראש סדר היום של החברה, ופליטת המזהמים של ה־Black Series בעלת המנוע המפלצתי ומערכת האגזוזים הפתוחה אינה תורמת לאורך חייה של שכבת האוזון המדולדלת. בשנים הקרובות צפוי כוח מנוען של הספורטיביות מבית AMG, ולכן אין ספק שה־Black Series תיוותר בפסגת הפנטזיות של חובבי מרצדס גם בעשור הקרוב.

 

בוגאטי ויירון סאנג נואר

בטח כבר שמעתם פעם על בוגאטי ויירון. למעשה, מי לא שמע? הסיפור מוכר. בוגאטי הוקמה אי שם בתחילת המאה הקודמת, ואחת ממכוניותיה, הבוגאטי רויאל מודל 1931, היא המכונית היקרה ביותר שנמכרה אי פעם במכירה פומבית (4.7 מיליון ליש"ט).

 

בהמשך רכש את החברה קונצרן פולקסווגן, וכיום היא מייצרת מכוניות־על עבור קומץ מאושרים שחיים בעיקר במפרץ הפרסי. בארץ אין לה זכר. גם חובבי רכב שלעולם לא יזכו לראות ויירון מסוגלים לדקלם את המפרט הטכני באדיקות: "8 ליטרים נפח, 16 בוכנות, 4 מגדשי טורבו, 987 כוחות סוס".

 

הסאנג נואר אפילו יותר מיוחדת. פירוש השם הוא דם שחור, כצבע מכסה המנוע והחלק הקדמי, שעשויים סיבי פחמן לא צבועים שחוסכים עוד כמה קילוגרמים ממשקלה של המכונית. הביצועים? לא רעים. התאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש אורכת פחות מ־3 שניות, והמהירות הסופית נמצאת אי שם מעל 300 קמ"ש. שלא במפתיע, הסאנג נואר תוכננה עקב בקשה מיוחדת של איל נפט מהמפרץ הפרסי, שביקש ב־2007 ויירון שתהיה מיוחדת יותר מ"סתם ויירון", ושילם 450 אלף ליש"ט תוספת למחירה של ויירון רגילה. הויירון שלו נקראה "פר סאנג". לקוחות אחרים שכנראה מוכנים לשלם פרמיה דומה לחצו על החברה, והאנשים הטובים בבוגאטי הסכימו לייצר עבורם 15 מכוניות ויירון סאנג נואר.

 

קוניגזג CCXR

איך אמרת? קוניגזג? לבריאות! מכונית־העל בעלת השם שנשמע כמו עיטוש מגיעה ממדינה שממש, אבל ממש לא מתמחה בייצור מכוניות־על: שבדיה. כן, אותה מדינה שאחראית ללהיטים של אבבא, לאיקאה ולוולוו.

 

אבל הקוניגזג מאוד רחוקה מהתדמית של אלו. החברה שהוקמה בידי כריסטאין ואן קוניגזג התמחתה עד היום בייצור מכוניות ספורט מטורפות, אך ה־CCXR, שממנה ייוצרו שש יחידות בלבד, היא סוג אחר של "מטורף". המנוע שלה מתודלק באתנול ולא בבנזין. ולא, לא ממניעים ירוקים, אלא מפני שהאוקטן הגבוה של האתנול מאפשר למנוע, בנפח 4.8 ליטרים, להפיק 1,003 כוחות סוס. אף שהמנוע נחשב קטן בקרב שאר מכוניות־העל, אין מה לדאוג. בקוניגזג דאגו להצמיד לו שני מגדשי־על שדוחסים לתוכו אוויר קר כל הזמן כדי להעלות את ההספק.

 

הקוניגזג מצוידת בתיבת הילוכים ידנית בעלת שש מהירויות, שמעבירה את כוח המנוע אל הגלגלים האחוריים. ביצועים? עד שתסיימו להגות את שמה המלא של הקוניגזג יחלפו כנראה יותר מ־2.9 השניות שאורכת הגעתה ל־100 קמ"ש. מהירות סופית? כרגיל, אי שם מעל 300 קמ"ש. בקוניגזג טוענים שמדובר במכונית המהירה ביותר בעולם בייצור סדרתי, ועומדים לנסות ולהוכיח במהלך הקיץ. כדאי לפתוח עיניים.

 

פרארי קליפורניה

נפתח בדקת דומייה. בשבוע שעבר לפני 20 שנים הלך לעולמו אנזו פרארי. למרבה המזל מורשתו של האיטלקי הזועף והקפדן ממשיכה, והמפעל במאראנלו פולט דגמים חדשים מדי עשור. בתערוכת הרכב הבינלאומית שתתקיים באוקטובר עתידה פרארי להציג את הקליפורניה.

 

 

בוגטי וירון בוגטי וירון

 

 

כיצרני רכב רבים, גם פרארי אוהבת להתרפק על העבר: שמה של הקליפורניה לקוח משמו של הדגם משנות השישים שתוכנן במיוחד עבור השוק האמריקאי. חובבי סרטים ודאי יזכרו שבסרט "שמתי ברז למורה" בכיכוב מתיו ברודריק רוסקה רפליקה של קליפורניה בנסיעה מחלון קומה שנייה לתוך חורשה.

 

הקליפורניה החדשה תצויד במנגנון גג קשיח שיתקפל לתוך תא המטען ובמנוע בעל שמונה בוכנות בנפח 4.3 ליטרים שממוקם בקדמת המכונית. הספקו של המנוע יהיה 453 כוחות סוס. המהירות הסופית, בניגוד לכל האחרות, לא תגיע ל־300 קמ"ש אלא "רק" ל280 קמ"ש. נצטרך להסתדר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x