$
בארץ

בקרוב: הטיסות לחו"ל שוב מתייקרות

לכלכליסט נודע כי לאחר 14 שנה שבהן לא עודכן, מס הנמל יועלה בקרוב ל־21.70 דולר, במקום 13 דולר כיום. במקביל יועלו בחדות האגרות שמשלמות חברות התעופה. המשמעות: כרטיסי הטיסה יתייקרו

יסמין גיל 07:0802.07.08

ישראלים ותיירים העוברים בטרמינל 3 בנמל התעופה בן־גוריון יגלו בקרוב כי מס הנמל שהם משלמים זינק בשיעור חד. ל"כלכליסט" נודע כי על פי הצעת משרד התחבורה יועלה מס הנמל בטיסות הבינלאומיות מהטרמינל החדש בנתב"ג ל־21.70 דולר לאדם, במקום 13 דולר כיום. במשרד התחבורה מסבירים כי

העלאת המסים הכרחית, לאחר שאלה עודכנו לאחרונה ב־1994.

 

בכוונת משרד התחבורה לעדכן במקביל שלל אגרות נוספות, שאותן משלמות באופן ישיר חברות התעופה אך הן מגולגלות בסופו של דבר אל הנוסעים. בין האגרות שיעודכנו ויועלו בשיעור חד: אגרת נחיתה לכלי טיס הבא מחוץ לישראל, אגרת נחיתה פנים־ארצית, אגרת חניה לכלי טיס בטיסה פנים־ארצית, אגרת סבלות, אגרת פיקוח אווירי, אגרת בקרת טיסה במעבר במרחב האווירי של ישראל ואגרת שירותי ניקיון. הצעת משרד התחבורה אמורה לעלות לאישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת בתחילת אוגוסט, ולהיכנס לתוקף מיד לאחר מכן.

 

עדכון האגרות בא בהמשך לדו"ח הוועדה הציבורית לבחינת סוגיית השמים הפתוחים, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן, שהמליץ לפני כשנה ליישם מדיניות אגרות דיפרנציאליות בנתב"ג. על פי הצעת העדכון, נוסעים שיטוסו למצרים ישלמי אגרה מופחתת של 16.6 דולר בגלל הסכמים בין המדינות, ואילו נוסעים שייצאו בטיסות בינלאומיות מטרמינל 1 הישן ישלמו אגרה מופחתת בשיעור של 10 דולר. אתמול נפתח טרמינל 1 לטיסות בינלאומיות - שכר ומוזלות - כרגע לרשות נוסעי חברת השכר הטורקית סקיי איירליינס בלבד, המפעילה 25 טיסות שבועיות. הטרמינל יפעל עד סוף אוקטובר ואז ייסגר לשיפוצים נוספים, כדי להכשירו לפעילות בינלאומית מלאה עד קיץ 2009.

 

במשרד התחבורה הסבירו כי המטרה העיקרית של עדכון אגרות הנוסעים והאגרות האחרות היא מימון השקעות פיתוח בנתב"ג בין השנים 2013-2008, בהיקף כולל של 900 מיליון דולר. עיקר ההשקעות הם בתחומי הבטיחות, ביטחון, תשתיות ושיפור השירותים ללקוח. השיפורים ייעשו בהמשך לדו"חות בדיקה של גופים שונים, ובהם הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA) וועדה ציבורית בראשות אלוף (מיל') עמוס לפידות, מפקד חיל האוויר לשעבר - כולם הצביעו על ליקויים קשים ועל היעדר ציוד טכנולוגי מתאים.

 

בין הפרויקטים, שעל פי תוכניות משרד התחבורה ורשות שדות התעופה ימומנו על ידי העלאת אגרות הנוסע: פיתוח הזרוע הרביעית בטרמינל 3, הסדרת מערך המסלולים בנתב"ג, שילוב מערכת חדשה לבידוק ביטחוני של מטען הנוסעים, בניית מגדל פיקוח חדש והפעלת מערכת חדשנית להנחתת מטוסים. "המטרה היא לאפשר לרשות שדות התעופה לממש את אחריותה לספק שירותי ביטחון ובטיחות ברמה גבוהה לנוסעים", אמר אתמול סיטרמן. יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי, אמר כי "הרשות מעוניינת להשקיע סכומי עתק ולבצע פעולות הכרחיות בפיתוח התשתיות החיוניות לתפעול בטוח של השדה".

 

האגרות יוצמדו לדולר

מלבד הצעת עדכון האגרות, בכוונת משרד התחבורה גם ליצור לראשונה מנגנון הצמדה עתידי של האגרות לדולר, שיהיה דומה במבנהו למבנה ההוצאות של רשות שדות התעופה, שהוא שקלי. "בשנתיים האחרונות אנו עדים לירידה חדה בשער החליפין של הדולר אל מול השקל", נכתב בהצעת עדכון האגרות, "דבר המקטין את הכנסות הרשות בהיקפים גדולים ביותר". על פי ההצעה החדשה, פעמיים בשנה, ב־1 בינואר וב־1 ביולי, יעודכן גובה האגרות בשיעור השינוי של הדולר ביחס לשינוי סל תשומות שיורכב ממחצית השינוי בשכר במגזר הציבורי ומחצית השינוי במדד המחירים לצרכן. תחזית משרד התחבורה - לפני עדכון האגרות - צופה ירידה של כ־216 מיליון שקל בהכנסות רשות שדות התעופה ב־2008 בגלל שחיקת הדולר, למרות העלייה בתנועת הנוסעים. הכנסות רשות שדות התעופה ב־2007 הסתכמו בכ־1.8 מיליארד שקל.

 

בהצעת העדכון נכתב כי עריכת השוואה בין האגרות הנהוגות בשדות תעופה בעולם היא בעייתית בשל קושי בהשגת נתונים, הן מצד שדות התעופה והן מצד חברות התעופה, מאחר ש"בחלק ניכר מהשדות באירופה התעריפים הנם דיפרנציאליים ופרי משא ומתן בין חברות התעופה לשדה התעופה". מנתונים שאסף משרד התחבורה עולים פערים של עד כ־800% בין האגרות הנגבות בנתב"ג ובין אגרות הנגבות בנמלים שונים בעולם. בהית'רו שבלונדון, למשל, נגבית אגרה של כ־120 דולר מכל נוסע, בקפריסין גובים 36 דולר מנוסע ובירדן 24 דולר. אם וכאשר תעודכן האגרה בטרמינל 3 ל־21.70 דולר, היא תהיה זהה לאגרה הנגבית בנמל התעופה במומבאי שבהודו.

 

במשרד התחבורה הביעו חשש שמשבר כלכלי או שינויים גיאו־פוליטיים עלולים לפגוע בתהליכי הפיתוח בנתב"ג, והרשות תיקלע למשבר. "לאור צורכי רשות שדות התעופה ותוכניות הפיתוח שלה, אין למעשה מנוס מעדכון אגרות הנוסעים, בשאיפה לקרב אותן לרמה המקובלת בשדות תעופה בעולם המערבי", נכתב בהצעה.

 

"נזק לתיירות הנכנסת"

"כולם מבינים שמס הנוסע בישראל הוא מהנמוכים בעולם", אומר אבי פרידמן, מנכ"ל קונטיננטל בישראל ויו"ר פאנל חברות התעופה הזרות בארץ, "הכסף שייכנס מיועד לשיפורים בביטחון ולכל העזרים שהנמל צריך". מנגד, פרידמן מסתייג מההצעה לעדכן את האגרות האחרות, בהן אגרת הנחיתה לכלי טיס, אגרת הפיקוח האווירי ואגרת בקרת הטיסה של מעבר במרחב האווירי. לדבריו, "גם כיום אלה לא אגרות נמוכות, והעלאה שלהם תגרום לנזק שעלול לפגוע בתיירות הנכנסת אם היא תוביל לעליות מחירים".

 

רמי מורדוב, מנהל קמעונאות תיירות יוצאת באשת טורס, אומר כי כמו תמיד, בסופו של דבר הנוסע ישלם על כל עדכוני האגרות, גם אלו המופנות ישירות לחברות התעופה: "לדעתי חברות התעופה לא יספגו את האגרות, אלא הנוסע", הוא אומר. "חברות התעופה ספגו את התייקרויות הדלק, ובהמשך הנוסעים התחילו לשלם על אותן התייקרויות. אם יהיה שינוי זה יעבור לנוסעים, כך שצפויות עליות מחירים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x