$
בארץ

יבואני הרכב נגד אגסי

נשיא איגוד יבואני הרכב יקי אנוך: "המיזם של בטר פלייס מורכב מהרבה ספקולציות ויחסי ציבור". לטענת היבואנים, המכוניות החשמליות יהיו יקרות ויגרמו לזיהום בעקבות הגברת השימוש בדלק לייצור חשמל. בטר פלייס: החשמל יופק ממקורות נקיים

תומר הדר 07:07 21.05.08

 

"מיזם המכונית החשמלית של בטר פלייס מורכב מהרבה ספקולציות ויחסי ציבור", כך קבע אתמול יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, במהלך אירוע של האיגוד. "גם כאשר ייצרו את המכוניות החשמליות מחירן יהיה גבוה בערך פי שניים ממכונית רגילה", הוא הוסיף. מתקפה כזו של אישיות בכירה באיגוד נגד בטר פלייס נחשבת למאורע נדיר, במיוחד לאור העובדה שחברת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, חברה באיגוד יבואני הרכב.

 

"אם מביאים בחשבון את הטבות המיסוי שהמכוניות החשמליות יקבלו, מחיר המוצר המוגמר יהיה כ־120 עד 130 אלף שקל. מחיר כזה לא ישכנע את עם ישראל לרכוש את המכונית החשמלית". לדבריו, תהליך דומה קרה למכוניות ההיברידיות: "לא היה שום מהפך עם המכוניות ההיברידיות, הן עדיין נמכרות במספרים מצומצמים. לקוח שצריך להתלבט בין מכונית משפחתית שעולה 111 אלף שקל למכונית חשמלית שעולה 130 אלף שקל לא יחשוב פעמיים ויעדיף לחסוך את הכסף".

 

אנוך התייחס גם להיבטים הסביבתיים של הפרויקט. "בטווח הארוך קשה לדעת מה יעשו במצברים. ההשפעה הרעה שלהם על הסביבה עלולה להימשך לנצח. המצברים, המכילים ליתיום איון, יהיו חייבים להיקבר אחרי שייצאו משימוש. בסוף נמצא את עצמנו עם מאגרים אדירים של מצברים שנצטרך לקבור או לאחסן מחוץ לערים. בנוסף לכך, ישראל אינה קנדה. חשמל לא מיוצר כאן מרוח או מנהרות. החשמל ייוצר בתחנות כוח שזקוקות לדלק ומזהמות את הסביבה".

 

דורי מנור, מנכ"ל דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן, המכהן כחבר הנהלה באיגוד יבואני הרכב, תקף את שיטת הבלעדיות שלדבריו בטר פלייס מתכוונת להחיל על מערכת הטעינה. "יצרני רכב נוספים בעולם עובדים על פיתוח של מכונית חשמלית שלא תיפול מזו של רנו־ניסאן ובטר פלייס. שיטת הטעינה, המעניקה לבטר פלייס בלעדיות, אינה נכונה מכיוון שהיא תיצור מונופול שיפגע ביצרניות הרכב האחרות". בנוסף לכך, מנור תקף את מדיניות המיסוי הירוק בטענה שהשיטה תביא להכחדת מכוניות הדיזל.

 

מבטר פלייס נמסר בתגובה: "צר לנו על דבריו של יו"ר איגוד יבואני הרכב. להערכתנו, מחיר המכונית, המשולב בעלות האחזקה השוטפת שלו, יהיה נמוך משמעותית מהמחיר של רכב מונע בדלק. הבטריות שהחברה עתידה להשתמש בהן מורכבות מליתיום, ברזל ופוספט. הרכיבים נפוצים מאוד בטבע ואינם מזהמים, לכן הבטרייה ידידותית לסביבה.

 

החברה הצהירה כי בכוונתה להשתמש בחשמל אשר מיוצר ממקורות נקיים. חברת בטר פלייס לא מבקשת מהמדינה כסף לטובת המיזם. להיפך, מדובר בהשקעה סביבתית אדירה שהחברה לקחה על עצמה לבצע, לתועלת הציבור.מיסוי ירוק הוא תהליך הכרחי ממשלתי, הקורה בכל מדינות המערב ונועד להפנים עלויות סביבתיות במחירי המוצרים. מסיבה זו החליטה הממשלה על דרגות מס שונות התואמות לנזק או התועלת הסביבתית הכרוכה בכל כלי רכב או סוג דלק אין בכוונתנו לבקש בלעדיות, ואנו מקדמים בברכה כל חברה אשר מעוניינת להצטרף".

x