סגור
אפל פיי ארנק דיגיטלי Apple Pay
אפל פיי ארנק דיגיטלי. הארנק הדיגיטלי הראשון שהגיע לארץ (Apple)

היקף השימוש בארנקים הדיגיטליים הגיע במאי לשיא - 3.2 מיליארד שקל

מדובר בזינוק של כמעט פי שלושה בתוך שנה, וזאת שנתיים לאחר כניסת אפל פיי. אחת מכל חמש עסקאות פיזיות באשראי נעשתה בחודש שעבר באמצעות ארנק דיגיטלי, לעומת 7.5% מהעסקאות במאי אשתקד

היקף השימוש בארנקים דיגיטליים ושעונים חכמים הגיע במאי לשיא של 3.2 מיליארד שקל, פי 2.7 בהשוואה למאי 2022. כך עולה מנתוני שב"א, המפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל.
לפני שנתיים, במאי 2021, נכנסה אפל פיי (Apple Pay) לישראל, והייתה לחברה הבינלאומית הראשונה שפועלת בתחום. בחודשים שלפני כן פעלו אמנם מספר ארנקים דיגיטליים מקומיים, אך היקף השימוש עמד על עשרות מיליוני שקלים, ובעת כניסתה של Apple Pay היקף השימוש עמד על 150 מיליון שקל בלבד.
אמנם כניסת הארנקים הדיגיטליים לא שינתה בבת אחת את הרגלי התשלום של הישראלים, ורובם עדיין מעדיפים להשתמש בכרטיס אשראי פיזי, אך שיעור השימוש בארנקים הדיגיטליים בהשוואה לסך העסקאות הפיזיות (המתבצעות בבתי העסק) ממשיך לעלות בהתמדה, והגיע במאי לשיא של 19.1%, שהם אחת מכל חמש עסקאות. זאת בהשוואה ל-15.6% בינואר האחרון ול-7.5% בלבד במאי אשתקד.

שב"א לא מפרסמת נתונים על היקף השימוש לפי סוגי ארנק, אך לפי הערכות הרוב המכריע מתבצע בארנקים של אפל וגוגל - שתי השחקניות המרכזיות בשוק. גוגל נכנסה בסוף 2021, כחצי שנה לאחר כניסת אפל, והייתה גורם משמעותי נוסף להטמעתם של הארנקים הדיגיטליים.
עוד עולה מנתוני שב"א ששיעורן של עסקאות אשראי חכמות - כלומר עסקאות שנעשות באמצעות מערכת ה-EMV וכוללות בנוסף לארנקים דיגיטליים גם עסקאות אשראי ללא מגע - נותר יציב על 92.5% מסך העסקאות באשראי, בדומה לשיעורו בחודשים האחרונים.
כיום תחנות הדלק וכן שירותים ממשלתיים עדיין מוחרגים מהטמעת מערכת ה-EMV, מה שמונע את הטמעתה המלאה, אך עד 2024 חובת הטמעת המערכת - שמאפשרת תשלום ללא מגע ונחשבת לבטוחה יותר - תחול על כלל המשק. סך עסקאות האשראי במערכת ה-EMV הסתכמו ב-37.9 מיליארד שקל מתוך סך הוצאות של 40.1 מיליארד שקל. כלומר סך העסקאות שנעשו במערכת האשראי הישנה (המתבססת על פס מגנטי) עמד על כ-2 מיליארד שקל בלבד.
בשב"א צופים שהצמיחה המשמעותית בשימוש תימשך גם בחודשים הבאים. סמנכ״לית פיתוח עסקי בשב"א, טלי הולנברג, התייחסה לנתונים וציינה: ״הצמיחה המהירה בהיקפי השימוש וההוצאות של הציבור הישראלי באמצעות ארנקים דיגיטליים היא חלק מרכזי מההסטה של תשלומים ממזומן וצ'קים לכרטיסי אשראי".