סגור
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. יהיה אחראי על אישור סגירת סניפי בנק? (צילום: יואב דודקביץ)

נדחתה ההצבעה על הצעת החוק המחייבת את אישור הכנסת בסגירת סניפי בנקים

לפי ההצעה שהוגשה לוועדת השרים לחקיקה, סגירת סניפי בנקים תתבצע רק באישור חברי ועדת הכלכלה; בעבר התנגד בנק ישראל להצעה דומה

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום לדחות בשבועיים את ההכרעה בהצעת חוק שלפיה סגירת סניפי בנקים תהיה כפופה לאישור ועדת הכלכלה. את ההצעה הגישו הח"כים יצחק פינדרוס (יהדות התורה), אחמד טיבי (תע"ל) ואלון שוסטר (המחנה הממלכתי).
הח"כים מציעים כי "לאחר מתן הסכמה של המפקח על הבנקים לסגירת סניף, ועדת הכלכלה תהיה הגורם המאשר. כמו כן, גם צמצום של שטחי פעולה, או הפחתה משמעותית בכוח אדם תידרוש הסכמה של המפקח על הבנקים, ואישור של ועדת הכלכלה".
בנק ישראל התנגד בעבר להצעת חוק דומה שהוגשה על ידי ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), לפיה סגירת סניף בנק תדרוש בנוסף לאישור המפקח על הבנקים, גם אישור של ועדה מיוחדת בהשתתפות המפקח על הבנקים, נציג שר הרווחה ונציג המועצה לצרכנות. בסופו של דבר הצעה התקבלה בקריאה טרומית, והוסכם אז שסגירת סניפים תאושר על ידי "ועדת רישיונות" הפועלת בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.
גורמים במערכת הבנקאית טוענים כי ההסדר המוצע מהווה התערבות פוליטית בסמכותו של בנק ישראל שאין לה אח ורע בשום מדינה בעולם, ולכן לא ראוי שיתקבל גם במדינת ישראל. לדבריהם לאחר שבמערכת הבחירות הפוליטיקאים הבטיחו לציבור להתערב בסמכות הנגיד ולהקפיא את המשכנתאות, כעת הם באים לפגוע בסמכויותיו בנק ישראל לסגור סניפים. בהצעת החוק נכתב, כי "כיום, נדרשים הבנקים לקבל את אישורו של המפקח על הבנקים בבנק ישראל ברצונם לסגור סניף. ואולם, בדיון בוועדת הכלכלה בדצמבר 2021, התברר כי מתוך 225 בקשות לסגירת סניפים, דחה הפיקוח על הבנקים 9 בקשות בלבד". עוד צויין כי החוק לא מתיחס לצמצום שטחי סניפי הבנקים או הפחתת מספר המשרות, "כך שהבנקים מצמצמים שירותים לציבור ללא כל בקרה או פיקוח".
הצעת החוק מועלית להצבעה בשעה שבמסדרונות הכנסת שוררת אווירה שלילית כלפי הבנקים. בשבוע שעבר קיימו ועדות הכספים והכלכלה דיונים סוערים בסוגיות הריביות הנמוכות שמעניקים הבנקים ללקוחות על פיקדונות ושר האוצר מאיים במיסוי רווחי היתר של הבנקים.