סגור

ניתוח כלכליסט
ברקס לסוכן הביטוח הכפול: כסף על תביעות במקום על פרמיות

רשות התחרות פרסמה המלצות שמטלטלות את שוק ביטוחי הבריאות ובראשן שינוי שיטת התמריצים, כך שסוכנים יתוגמלו על ידי המבוטח באופן ישיר או כנתח מזכייה בתביעות. אחת המטרות: מניעת כפל ביטוחים שבו ישראל מובילה עולמית

1. מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, הטילה אתמול פצצה בשוק הביטוח, ובפרט בשוק פוליסת ביטוח בריאות הפרטיות, כשפרסמה המלצות חד־משמעיות לאסור על חברות הביטוח לשלם לסוכנים על בסיס דמי הפרמיה שהם מקבלים ולאמץ מודל תגמול שיתבסס על פרמטרים אחרים.
לפי המחקר המקיף שערכו ברשות התחרות, הסוכנים מוכרים פוליסות מחברה אחת בדרך כלל – זו שמעניקה את החבילה המפנקת ביותר (פרמיה, בונוסים וכדומה), או משתי חברות במקרה הכי טוב, כאשר 90% מהפוליסות הן של החברה המפנקת יותר. כלומר ברוב המקרים הסוכנים הלכה למעשה עובדים בבלעדיות.


בניגוד למה שהצרכנים עשויים לחשוב, לפחות במקרה של פוליסות ביטוח בריאות, הסוכנים אינם יועצים שדואגים למבוטח אלא הם נציגי מכירות של חברות הביטוח שמבקשים למקסם את הרווח שלהם. וכפי שהגדירה הלפרין, הממצאים מטרידים נוכח ההנחה של מרבית המבוטחים כי הסוכן נמצא "בצד שלהם" ולא כך הדבר.
וללא קשר למודל התגמול שיאומץ, הלפרין מציעה לבטל בכלל את הבונוסים לסוכן עבור עמידה ביעדים. המחקר הראה כי מערכת התמריצים בשוק פוליסות ביטוח הבריאות הפרטי מעוותת לחלוטין ומובילה להקצאה בלתי יעילה של המשאבים במשק (לטובת רווחי חברות הביטוח ולסוכני הביטוח). ולראיה, אחת המסקנות הבולטות של הדו"ח היא שאותה מערכת תמריצים מייצרת כפל ביטוחי עצום, היות שאין מוצר "דחיפה" יותר מובהק מביטוח בריאות פרטי. בכל דו"ח שנתי של ה־OECD על הבריאות ישראל תמיד במקום הראשון בפרמטר אחד: הכפל הביטוחי.

2 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין. זרקור ענק לקופסה השחורה שמכונה "ביטוח הבריאות הפרטי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

2. אז מה הן ההצעות החלופיות? יש בעצם שתיים. הראשונה היא שהוסכן יקבל עמלה מהתביעה, כלומר רק כאשר המבוטח תובע, הסוכן מקבל חלק יחסי מאותו סכום. הרעיון חכם כי בעצם הוא מעביר את הסוכן מהצד של החברה לצדו של המבוטח, כלומר יש לסוכן תמריץ לתבוע ולזכות. רק אז הוא יראה כסף. יתרה מזו, לא רק שבצורה הזו לסוכן יש תמריץ לתבוע, אלא שכפי שמסבירים ברשות, לחברת הביטוח יהיה פחות תמריץ לטרטר את המבוטח. ההצעה השנייה מטפלת בכשל המרכזי של שיטת התמרוץ שבה התגמול מגיע מהחברות ולא מהצרכנים. הבעיה הגדולה היא שלפי רשות שוק הון, ישראלים אינם אוהבים לשלם על ייעוץ ולכן לא ירכשו ייעוץ. אלא שייעוץ הוא חיוני במיוחד במקרה של ביטוח בריאות, שהם ממוצרי הביטוח המורכבים ביותר. כדי שהציבור יראה כמה כסף הולך לסוכן (סכומי עתק), הלפרין מציעה שהמבוטח ישלם שני סכומים בנפרד: אחד לחברת הביטוח והשני עמלה לסוכן, כדי שלפחות תהיה שקיפות. "תחום הפעילות של סוכני הביטוח מחייב מחשבה מחודשת ושינויים מרחיקי לכת. התמריץ של סוכן הביטוח צריך להיות הצרכן המבוטח ולא חברת הביטוח. כמו כן יש לתת את הדעת לתופעת כפל הביטוח וביטוח יתר", מסרה הלפרין ל"כלכליסט".

3. המבחן האולטימטיבי של המהפכה שהציע הלפרין הוא ביישום, וזה כבר תלוי באיש אחר: משה ברקת, הממונה על שוק ההון והביטוח. הוא הזמין את המחקר, והוא יצטרך להחליט אם הוא מאמץ את המלצותיו. ברקת הוא שחקן שאוהב לשמור את הקלפים קרוב לחזה. ל"כלכליסט" נודע שהוא בכלל מתכנן לחלק השני של הקדנציה שלו לערוך רפורמה מקיפה בנוגע לביטוח בריאות פרטי, שבמרכזה טיפול שורש בכפל. על קצה המזלג: היות ש־80% מהשירותים הרפואים ניתנים על ידי קופות חולים, הן באמצעות הביטוח הממלכתי (סל הבריאות) והן על השב"ן (הביטוח התוספתי שמוכרות הקופות), ברקת רוצה להגביל את חברות הביטוח הפרטיות ל־20% הנותרים. התחרות תהיה על מה שחסר, ולא על הכל.

2 צפייה בגלריה
ד"ר משה ברקת ממונה על שוק הון ועדת פישמן
ד"ר משה ברקת ממונה על שוק הון ועדת פישמן
ד"ר משה ברקת, יו"ר רשות שוק ההון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הכדור כעת במגרש של ברקת והוא לא ימהר לאמץ רפורמה של הלפרין. הלפרין כיוונה זרקור ענק לקופסה השחורה שמכונה "שוק ביטוח הבריאות הפרטי", אך אף שלא בטוח שברקת יוכל להתעלם באופן מוחלט מההמלצות, גם אם ירצה, הוא ילך בדרך שלו.
מרשות שוק ההון נמסר: "הבחינה נעשתה בשיתוף והתייעצות עם רשות שוק ההון, לה הסמכות והפיקוח בתחום סוכני הביטוח. עם זאת המסקנות וההמלצות בדו"ח הן של רשות התחרות. רשות שוק ההון תבחן את ההמלצות, ויש לה עמדות ברורות בנושא אותן גיבשה במסגרת יוזמות שפרסמה לרפורמת הסוכן האובייקטיבי ורפורמת רישוי סוכנים בתחום הבריאות".
4. מטבע הדברים סוכני הביטוח נכנסו ללחץ. ביטוחי הבריאות הפרטיים הפכו לתרנגולת המטילה ביצי זהב, עם הכנסות של כ־7 מיליארד שקל בשנה. הלפרין חשפה מציאות עגומה של הזרמת כספי ציבור לחברות החזקות ביותר במשק. ברקת מבין כעת כי הוא חייב להגיב לממצאים של הלפרין בצורה כזו או אחרת, וזו הסיבה ללחץ של חברות הביטוח.
לשכת סוכני הביטוח בתגובה: "נראה כי רשות התחרות בחרה לחפש את המטבע מתחת לפנס. ההמלצות שהוצגו מלמדות כי הרשות בחרה להתעלם מחשיבות פעילות הסוכן ושיקוליו לטובת מבוטחיו. הלשכה דוחה את הרעיון לפיו הסוכן יתפרנס מ'עמלת תביעה'. הלשכה מאחלת לכל קהל לקוחותיה שלא יזדקק לממש את הפוליסה לעולם. הרעיון שעל תביעות שישולמו יקבל הסוכן עמלה מחברת הביטוח מלמדת על חוסר הבנה של מהות הטיפול המקצועי שמעניק סוכן הביטוח ומהות המוצר. הדו"ח לא הבחין בין מכירה על ידי מוכרנים, שכל מטרתם למקסם עמלות, ובין מכירה מקצועית של סוכן ביטוח, שמכיר אישית את לקוחותיו ומתאים להם כיסוי על פי צורכיהם. הדו"ח לא הבחין בין סוכנות בבעלות חברות ביטוח לעומת סוכני הביטוח העצמאיים המיוצגים על ידי הלשכה, שהם סוכנים עצמאיים ללא קשרי שליטה עם חברות ביטוח. הלשכה תפעל מול רשות שוק ההון כדי לשמור על זכויות סוכן הביטוח".