סגור
סניף של בנק לאומי ב רחוב גלגלי הברזל ב הרצליה
סניף של בנק לאומי. לא דיווח במועד (צילום: שאול גולן)

לאומי לא דיווח בזמן למערכת נתוני האשראי - ונקנס על ידי בנק ישראל

בנק ישראל הטיל על לאומי עיצום של 800 אלף שקל לאחר שלא דיווח במועד למערכת שהושקה ב-2019 ואמורה להגביר את התחרות בשוק האשראי. לפני שנה הטיל בנק ישראל עיצום של 200 אלף שקל על בנק הדואר

בנק ישראל הטיל עיצום כספי בגובה 800 אלף שקל על בנק לאומי בתחילת השבוע שעבר. העיצום הוטל בעקבות אי דיווח במועד למערכת נתוני האשראי של בנק ישראל. על פי לאומי, אי הדיווח עסק בהמחאות שנמשכו מלקוחות הבנק הדיגיטלי שברשותו, Pepper (פפר), ולא היה להן כיסוי.
הסכום המקורי שהוטל על בנק לאומי היה כ-2.7 מיליון שקל, אולם מכיוון שמדובר היה בהפרה הראשונה מסוגה עבור הבנק, בחרו בבנק ישראל להקטין את העיצום בשיעור של 70%, כאשר הקטנת העיצום המקסימלית הקבועה בחוק עומדת על 90%.
על פי חוק נתוני האשראי, העיצום הכספי שניתן להטיל על המוסדות הפיננסיים במקרים של אי דיווח נתוני אשראי הוא 204 אלף שקל. אולם בבנק ישראל הבהירו כי סכום זה הוא עבור מקרה של אי דיווח יחיד. כאשר במקרה הספציפי הזה, בכל חודש שבו לא דיווח לאומי על אשראי לקוחות פפר הוא לא עמד במחויבות שלו כל פעם מחדש, ועל כן הסכום הבסיסי הוכפל במספר חודשי ההפרה. כך צמח העיצום מ-204 אלף שקל ל-2.7 מיליון שקל (סכום שכאמור צומצם לבסוף לכ-800 אלף שקל).
בנק לאומי הוא הבנק השני שבנק ישראל מטיל עליו עיצום בנושא הדיווח למערכת נתוני האשראי מאז עלייתה לאוויר. בספטמבר אשתקד הטיל בנק ישראל על בנק הדואר עיצום של כ-200 אלף שקל, לאחר שלא העביר מידע למערכת נתוני האשראי לגבי שלל לקוחות החל ממאי 2016. ההסבר שסיפק בנק הדואר היה כי אמצעי השידור למערכת האשראי היה תקול.
מערכת נתוני האשראי של בנק ישראל הושקה באפריל 2019. המאגר אמור להגדיל את התחרות בשוק האשראי, כאשר הדירוג מאפשר, על פי הנחת בנק ישראל, לגופים המוסדיים להציע אשראי בתנאים טובים יותר לבעלי הדירוג הגבוה במערכת. המידע אמנם אינו כולל את המשכורת החודשית, אך הוא כולל את יתרת הניצול במסגרת האשראי, שמשקפת את הפער בין ההכנסות להוצאות של כל אדם.
על מנת להציג מידע אקטואלי ככל שניתן, חויבו נותני האשראי במשק כמו הבנקים, גופים מוסדיים וחברות אשראי חוץ-בנקאי לדווח למערכת על שינויים בסטטוס האשראי של הלקוחות. אי-דיווח סדיר פוגם באמינות מערכת דירוג האשראי ועל כן בחוק נתוני האשראי ניתנת האפשרות לבנק ישראל להטיל עיצומים על ארגונים שאינם מעבירים את המידע כיאות.
העיצום שהוטל על בנק לאומי השבוע הינו העיצום השני במספר שהוטל על הבנק בשנתיים האחרונות על ידי בנק ישראל. ביוני 2021 הוטל על הבנק עיצום בהיקף של כמעט מיליון שקל. זאת לאחר שגבה מלקוחה 147 שקל על מכתב התראה כאשר החוק מתיר גבייה של עד 5 שקלים.