סגור
סניף בנק לאומי חריש
בנק לאומי (צילום: Igal Vaisman / Shutterstock.com)

בנק לאומי הקפיא חשבון של ישראלי שארה"ב הטילה עליו סנקציות

הקפאת החשבון של ינון לוי נעשתה מחשש שאי ציות להנחיות הממשל האמריקאי יחשוף את הבנק להפרה מול הרגולטור האמריקאי ולסנקציות שיינקטו נגדו. שר האוצר סמוטריץ' מתנגד למהלך ושוחח על הנושא עם המפקח על הבנקים

בנק לאומי הודיע לינון לוי על הקפאת חשבון הבנק שלו. לוי הוא אחד מארבעת הישראלים שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם על צו בשבוע שעבר המטיל עליהם הסנקציות. הסנקציות מוטלות שכן לדברי מחלקת המדינה האמריקאית הם היו מעורבים בפעילות אלימה נגד פלסטינים ביהודה ושומרון, טענה שלוי מכחיש מכל וכל.
לפי הצו הנשיאותי, נכסים וחשבונות בנק בארצות הברית של ארבעתם יוקפאו. בנוסף, יחול איסור לסחור עמם או להעביר להם כספים באמצעות מערכת הבנקאות האמריקאית.
לאומי הודיע על הקפאת החשבון מחשש שאם לא יעשה כך, יהיה חשוף בעצמו לסנקציות מצד האמריקאים. כאשר הרגולטור האמריקאי מחליט להטיל סנקציות על גופים או אנשים הוא מודיע על כך לבנקים שעובדים מול ארצות הברית. מי שמפר זאת חשוף בעצמו פלילית מול הממשל האמריקאי, ומסתכן בין היתר בניתוק ממערכת הסוויפט (המערכת המרכזית להעברת כספים בעולם), מה שמשפיע כמובן דרמטית על יכולת הבנק לפעול.
גם בבנק הפועלים יש חשבונות של חלק מהשמות ברשימה האמריקאית. לפי הערכות, הבנק צפוי לנהוג כמו לאומי ולחסום אותם. מבנק הפועלים נמסר: "בנק הפועלים מכבד את הסנקציות הבינ"ל ויקיים כל צו משפטי. מטעמי סודיות בנקאית, לא נוכל להתייחס למקרים ספציפיים".
מי שמתנגד לחסימת החשבונות הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית. סמוטריץ' פנה בעניין היום למפקח על הבנקים דני חחיאשוילי, וביקש ממנו לטפל בעניין שכן אין זה הגיוני שעל אזרח ישראלי תוטל סנקציה מבנק ישראלי בגלל צו אמריקאי. סמוטריץ' לא מתכוון להסתפק בשיחה הזו, והוא מתכוון לעמוד על כך שהקפאת החשבונות תבוטל, מה שככל הנראה עשוי להביא לעימות מול בנק ישראל, שמבין שהבנקים הישראלים לא יכולים להסתכן באי עמידה להנחיות אמריקאיות.
הבנקים הישראליים למדו בדרך הקשה את ההשלכות של אי ציות לרגולטור האמריקאי, כאשר בעשור האחרון התנהלו נגד חלקם חקירות בחשד שסייעו ללקוחות האמריקאים להעלים מס, חקירות שבסופן הוטלו על הבנקים קנסות בגובה של מאות מיליוני דולרים.
על רקע דומה מתנהל כעת הליך משפטי של רומן אברמוביץ' נגד מזרחי טפחות. אברמוביץ' ביקש לתרום 8 מיליון שקל מחשבונו לארגון זק"א, אך הבנק סרב להעביר את התרומה לאור סנקציות שהוטלו על אברמוביץ' באיחוד האירופי ובבריטניה. בית המשפט המחוזי הורה על העברת התרומה, והיום נודע כי הבנק מערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, שכן העברת הכספים משמעותה הפרת משטר סנקציות בינלאומי. הבנק טוען באמצעות עוה"ד שרון לובצקי הס ויניב הולצמן כי הפרת משטרי הסנקציות חושפת את הבנק לסיכונים משמעותיים, ואף לפגיעה בהתקשרויות עם גופים פיננסיים זרים שעלולים כתוצאה מהפרת משטרי הסנקציות באופן כה בוטה לנתק את הקשרים העסקיים בינם לבין הבנק.
עוד נציין כי היום פורסם ב"כלכליסט" כי לאומי גם החליט להקפיא את חשבון הבנק של ארגון אונר"א בישראל, וזאת בעקבות הודעת מחלקת המדינה האמריקאית על החלטתה להקפיא העברת כספים לסוכנות הסעד לפליטים פלסטינים, בעקבות החקירה שנפתחה בעניין מעורבות אפשרית של עובדיה במתקפת 7 באוקטובר.