סגור
אשקלון פרויקט בנייה של חברת אפגד
פרויקט בבנייה. בינואר הקרוב צפוי הבנק להעלות את הריבית בפעם השביעית (צילום: לירן פוגל)

בנק ישראל: צניחה של 30% בהיקף המשכנתאות בנובמבר

היקף המשכנתאות שנלקחו בנובמבר עומד על 7.6 מיליארד שקל. היציאה מחגי תשרי הובילה לעלייה ביחס לאוקטובר, אך בהשוואה לממוצע השנתי מדובר בירידה שנובעת מהמשך העלאות ריבית בנק ישראל. בתוך שנה משך המשכנתא הממוצע התארך בכמעט שלוש שנים. מוקדם יותר דיווח משרד האוצר על ירידה שנתית של 65% במספר הדירות שנמכרו באוקטובר

היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש נובמבר עומד על 7.6 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל. מדובר בעלייה של כ-24% מאוקטובר האחרון, בו נרשמו נתונים נמוכים בשל ריכוז החגים והיקף המשכנתאות עמד על 6.1 מיליארד שקל. אולם בהשוואה לנובמבר אשתקד ולממוצע החודשי בשנה האחרונה, בהם עמד היקף המשכנתאות על למעלה מ-10 מיליארד שקל, היקף המשכנתאות ירד בכ-30%. מדובר בנתון שני המתפרסם היום (ב') ומעיד על התקררות בשוק הנדל"ן: מוקדם יותר נמסר מטעם הכלכלנית הראשית במשרד האוצר כי באוקטובר נרכשו 5,100 דירות - צניחה של 65% לעומת אוקטובר 2021.



הסיבה לירידה בהיקף המשכנתאות החדשות היא המשך עליית הריבית במשק, שמייקרת את המשכנתאות במאות שקלים בחודש. בנובמבר האחרון העלה בנק ישראל את הריבית בפעם השישית מאז אפריל האחרון, לרמה של 3.25%. בינואר הקרוב צפוי הבנק להעלות את הריבית בפעם השביעית. ואכן, לפי נתוני בנק ישראל, בנובמבר שיעורי הריבית על המשכנתאות המשיכו לעלות. כך לדוגמה הריבית הקבועה הממוצעת עמדה על 4.9%, זאת בהשוואה ל-4.7% באוקטובר ו-3.1% בנובמבר אשתקד.
יחד עם עליית הריבית, גם תקופת הפירעון הממוצעת ממשיכה לעלות. כך לדוגמה במסלול בריבית קבועה היא הגיעה בנובמבר ל-22.3 שנים, זאת לעומת 22.1 באוקטובר האחרון ו-19.6 בלבד בנובמבר אשתקד. כלומר בתוך שנה משך המשכנתא הממוצע במסלול זה התארך בכמעט שלוש שנים.
העלאת הריבית הצפויה בחודש הבא ומחירי הדירות שהוסיפו לעלות בחודשים האחרונים צפויים להמשיך את מגמת הירידה בהיקף המשכנתאות החדשות.