סגור

בלעדי
בגלל החגים: הרכישות בכרטיסי אשראי צנחו ב־10.6% בספטמבר

ההוצאה בכרטיסי אשראי ירדה לעומת אוגוסט, שרשם שיא חרף התעצמות גל הקורונה. ועדיין, בהשוואה לספטמבר אשתקד חלה עלייה של 5.8%

מיעוט ימי העבודה בספטמבר, בעקבות עיתוי חגי תשרי שחלו השנה כולם בחודש זה, הוביל לירידה בהיקף ההוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי. מנתוני חברת שב"א, שמנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, שהגיעו לידי "כלכליסט", עולה כי ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי אשראי בספטמבר ירדה ב־10.6%, בהשוואה לאוגוסט, לסכום של 1.06 מיליארד שקל. העלייה המקובלת בהוצאות לקראת ראש השנה נרשמה השנה בשלהי אוגוסט.
ספטמבר הוא החודש הראשון מאז אפריל, שבו נרשמת ירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי, אחרי שבאוגוסט נרשם שיא בהוצאות חרף התעצמות גל הקורונה הרביעי בתקופה זו. למרות הירידה בהשוואה לחודש הקודם, בהסתכלות שנתית, ההוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי עלו ב־5.8% בהשוואה לספטמבר 2020. בחודש שעבר נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בהיקף של כ־31.92 מיליארד שקל, לעומת 30.18 מיליארד שקל בספטמבר אשתקד. גם בהשוואה לספטמבר 2019, טרום עידן הקורונה, נרשמה עלייה, שכן אז הסתכמו ההוצאות ב־30.37 מיליארד שקל.
עוד עולה מנתוני שב"א כי ירידה חדה אף יותר נרשמה במשיכות של הישראלים מהכספומטים הבנקאיים. היקף המשיכות היומי עמד על 165 מיליון שקל, ירידה של 13.3% בהשוואה לאוגוסט. משיכות המזומן במהלך החודש החולף הסתכמו ב־4.95 מיליארד שקל, עלייה של כ־5.1% בהשוואה לספטמבר אשתקד.
1 צפייה בגלריה
איתן לב טוב מנכל חברת סיבוס
איתן לב טוב מנכל חברת סיבוס
איתן לב טוב, מנכ"ל שב"א. "הארנקים הדיגיטליים נגישים גם לסכומים קטנים"
(צילום: נמרוד גליקמן)
שינוי מגמה נוסף נרשם בסוג העסקאות שבוצעו בכרטיסי אשראי. בחודש שעבר נרשמה ירידה קלה של 1.2% בהיקף העסקאות המבוצעות מרחוק (אונליין) בהשוואה לספטמבר 2020. מנגד, היקף העסקאות בבתי העסק, שבהן מוצג כרטיס האשראי, זינק ב־15.2% לעומת ספטמבר אשתקד. את הזינוק ניתן לייחס בין היתר להגברת השימוש בארנקים דיגיטליים ובתשלום ללא מגע באמצעות טכנולוגיית EMV, שהפכו את התשלום לנוח גם בסכומי כסף קטנים. למרות התמורות בחודש שעבר, היקף הרכישות אונליין עדיין מהווה את רוב העסקאות – כ־53.7% מהעסקאות בכרטיסי אשראי בחודש החולף.
איתן לב טוב, מנכ"ל חברת שב"א: "הירידה בהיקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בספטמבר מיוחסת לעובדה שכל חגי תשרי צוינו במהלך החודש, ומספר ימי העבודה במשק היה קטן. העלייה בהוצאות ברכישות פיזיות וגם הירידה המתונה בהוצאות בעסקאות אונליין מצביעות על כך שלמרות ההגבלות של הקורונה, הציבור הישראלי טייל ויצא מהבית במהלך החודש החולף. כניסת מערכת ה־EMV והארנקים הדיגיטליים הפכו את כרטיס האשראי לתחליף נגיש למזומן גם בתשלומים בסכומים קטנים".